Perjantai 16.11.2018

”Vihdoin” – Itämeren tärvely luksusristeilijöiden jätevesillä kiellettiin tänään

Jaa artikkeli:
Luotu: 
22.4.2016 19:37
  • Kuva: Uusi Suomi
    Kuva
    Itämereen ei enää 1.6.2019 alkaen saa päästää risteilyalusten käymäläjätevesiä, joten kansainvälisten luksusristeilijöidenkin kyseenalainen toiminta loppuu.
|

Kansainvälisten risteilyalusten jätevesien tyhjentäminen Itämereen loppuu vihdoin, iloitsevat ympäristöministeri, ympäristöjärjestöt ja muun muassa Itämeren suojelukomissio Helcom.

– Vihdoin tämä tärkeä Itämeriasia maalissa: risteilijöiden hoidettava jätevetensä, tviittasi perjantaina ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.).

– Olemme todella ilahtuneita päätöksestä, jonka eteen olemme tehneet töitä viimeisten 10 vuoden ajan. Työmme kuitenkin jatkuu, sillä tulemme valvomaan tarkasti päätöksen täytäntöönpanoa, sanoo WWF:n meriohjelman päällikkö Sampsa Vilhunen tiedotteessa.

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO päätti tänään perjantaina 22. huhtikuuta kieltää risteilylaivojen käymäläjätevesien päästämisen suoraan mereen Itämeren alueella. Kaikki Itämeren maat olivat yksimielisesti päätöksen takana.

Sekä WWF että ympäristöministeriö korostavat, että kotimaiset risteilijäyhtiöt samoin kuin ”enemmistö matkustajalauttayhtiöistä” ovat toimineet vastuullisesti jo pitkään. Sen sijaan kansainväliset luksusristeilijät eivät ole suostuneet lopettamaan saastuttamista vapaaehtoisesti, WWF kertoo.

– Tämä on voitto Itämeren rantavaltioiden asukkaille ja luonnolle. Luksusristeilijöiden jätevedet ovat aiheuttaneet täysin turhaa kuormitusta herkälle Itämerelle, Vilhunen sanoo.

Ministeriön tiedotteen mukaan jätevesien päästökielto vähentää merenkulusta aiheutuvaa Itämeren ravinnerasitetta. Risteilyalusten vaihtoehtoina on jättää jätevedet satamiin tai asentaa laivoihin jätevesien käsittelylaitteet, joilla typpeä ja fosforia voidaan poistaa määräysten mukaisesti ennen vesien päästämistä mereen.

Uudet säännökset koskevat kaikkia matkustaja-aluksia, joissa on enemmän kuin 12 matkustajaa. Määräykset tulevat voimaan uusille laivoille 1.6.2019. Nykyisille risteilylaivoille määräaika on 1.6.2021. Laivat, jotka saapuvat Itämeren erityisalueen ulkopuolelta ja purjehtivat suoraan Pietariin, saavat kahden vuoden siirtymäajan 1.6.2023 saakka.

 

 

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Erinomainen päätös, sillä aivan turhaan tuokin saaste on Itämereen päästetty. Vielä täytyisi saattaa tuo määräys koskemaan kaikkia kauppa-aluksia jotka tulevat Itämerelle.

Sitten heti perään on suhteellisuuden ja koko totuuden säilyttämiseksi todettava, että alusten päästöt ovat minimaalinen osuus Itämeren fosfori ja typpikuormituksesta. Valtaosa siitä tulee maanviljelyksestä ja karjatiloilta. Suomi on siinä kaiken lisäksi edelleenkin suuri kokonaissaastuttaja.

Tiilikainen vastaa tuosta osastosta ja voisi tehdä jotain tilanteen parantamiseksi. Haluaako on se relevantti kysymys. No, voin vastata, haluaa jos me muut maksamme koko laskun.

Yksi tapa millä maatalous ja erityisesti karjatilat voisivat vähentää päästöjään itsensä maksavalla tavalla ja takuu positiivisesti olisi tilojen aloittama biokaasun tuottaminen ja sen jätteen muuttaminen kelpo lannoitteeksi. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Rahaa tuottavaa ja ilmastoa säästävää kaasupolttoainetta ja sivutuotteena arvokasta ja hyödyllistä lannoitetta.

Miksi tätä ei tehdä johtuu kahdesta syystä:

1. Maassamme ei ole järjellistä energiapolitiikkaa vaan eturyhmäenergiapolitiikkaa
2. Maanviljelijät eivät halua yrittää kun heidät on koulutettu toimimaan vain tukia varten. Siksi heillä ei riitä aloitetykyä oikeaan itsensä maksavaan liiketoimintaan kuten biokaasun tuottamiseen. Biokaasua pystytään nimittäin tuottamaan jo varsin pienelläkin tilalla. Siitä on lukemattomia teknisiä ja hintaesimerkkejä maailmalla. Hyvin halvalla Kaukoidässä ja melko edullisesti Saksassakin

Tiilikainen on nyt saanut vihjeen. Vastuullisena ministerinä hän voisi ottaa siitä kopin ja laittaa tuulemaan biokaasutoiminnan kanssa kun puoluetoveri Rehnin energiavirastot ovat siihen kyvyttömiä ja haluttomia