Keskiviikko 14.11.2018

Uusi askel jättimäisessä Helsinki–Tallinna-tunnelihankkeessa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
15.6.2016 12:18
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Arkistokuvassa Tallinna.
|

Uudenmaan liitto tiedottaa, että Helsingin ja Tallinnan välinen tunneliyhteys tutkitaan nyt perin juurin. Selvityshanke sekä Helsingin ja Tallinnan kaupunkien valmistelema satamien matkaketjujen sujuvoittamiseen tähtäävä hanke ovat saaneet EU:lta yhteensä 3,1 miljoonan euron rahoituspäätöksen, Uudenmaan liitto kertoo.

– Reilu vuosi sitten julkistetun esiselvityksen mukaan Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli voisi olla taloudellisesti kannattava investointi. Nyt käynnistyvässä FinEst Link -hankkeessa [selvitetään] perinpohjaisesti, kannattaisiko hanke todella toteuttaa. Tunneliyhteys olisi maailmanlaajuisesti mittava hanke, ja se hyödyttäisi koko Suomea, liiton tiedotteessa sanotaan.

– Tunneli ei ole vain Helsingin seudun ja Uudenmaan, vaan koko Suomen tulevaisuuden avainhanke, joka toteutuessaan siirtää Suomen saarelta lähemmäksi Eurooppaa ja vahvistaa Helsinki–Tallinna-kaksoiskaupungin asemaa Pohjois-Euroopan keskuksena, uskoo Uudenmaan maakuntajohtaja Ossi Savolainen.

Selvitykseen tulevat mukaan tunnelihankkeen kannattavuus, rakentamisen turvallisuus, ympäristövaikutukset ja rakentamismahdollisuudet. Tunnelin kustannuksia ja hyötyjä verrataan myös vaihtoehtoon, jossa nykyistä lauttaliikennettä lähdettäisiin parantamaan. 

Uudenmaan liiton kumppaneina hankkeessa ovat Harjun lääninhallitus, Helsingin ja Tallinnan kaupungit, Viron liikenneministeriö ja Suomen liikennevirasto. 

Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

On syytä pitää mielessä, että tuolla ratatietunnelilla ei juurikaan ole iloa ellei samalla muuteta Suomen raideleveyttä eurooppalaiseksi leveydeksi.
Alkuun tietysti päästäisiin rakentamalla tuo kapeampi raideleveys vain tunnelista tärkeimmille vaihtoasemille akselilla Helsinki-Tampere.

Henkilökohtaisesti näkisin kuitenkin vielä moneksi vuosikymmeneksi asian hoidettavaksi nopeilla kapearaiteisilla junalautoilla ja juuri tuolla tärkeimmällä kapearaiteisella jakelu ja tavaran uudelleenlastaus tai telinvaihto osuudella.

Se olisi sekä halpaa että helppoa tunneliin verrattuna eikä juurikaan pidentäisi matka aikoja kauemmaksi etelään raidetta pitkin kuljetettaessa. Mikään ei estäisi palauttamasta vanhaa kunnon Railshipiä Hangosta Saksaan nopeammilla lautoilla ja sen kapearaiteisen radan rakentamista Hanko Hyvinkää välille ja siitä samanlaiselle akselilla Helsinki-Tampere. Siis aluksi odotettaessa Suomen koko raideverkoston kaventamista.

Myös mahdollinen Lapin rata Soklista Kemijärven-Kolarin kautta Kiirunan radalle pitäisi suoraan rakentaa eurooppalaiselle leveydelle

Kim Serrano

niitä tunneleita voisi olla enemmän rinnakkain ja tie liikenne keskieurooppaan sen kautta voisi olla kauppa poliittisesti tosi hyvä sijoitus...rekka toisensa perään sen kautta keski ja etelä eurooppaan..raide leveyttä tuskin kannattaa suomessa muuttaa euroopan standardeihin..suomen puolelle rannalle vaihto asemia ja tunnelin raide leveys voisi olla olla euroopan leveyttä ja sen myötä juna matkailua myöskin tallinnasta eteenpäin....tosi hyvä näkymä tulevaisuuteen...samoin voisi ajatella turusta tukholmaan tunneli ja silta ratkaisuja..ahvenanmaalle asti siltoja ja sieltä tunneleita tukholmaan..minkä kautta läntiseen eurooppaan tie ja rauta tie yhteydet...utuinen uni kuva tulevaisuudesta..ajallisesti lyhentäisi kumpaakin matkaa sen verran paljon että tulee olemaan suunnittelu pöydillä jossain vaiheessa..sikäli..mikäli eurooppa pääsee näiden vaikeiden aikojoen yli ja ne tahot mitkä nyt ovat hajoittamassa euroopan yhtenäisyyttä eivät saa ääntään kuuluviin enempää ja yhtenäisen euroopan puolesta puhujat saavat enemmän aikaiseksi ..sillä yhtenäinen eurooppa on kaikkien etu..