Torstai 19.7.2018

Ekonomisti: Helsinki-Tallinna-tunneli veisi ay-liikkeen lakkoaseen – ”Kykyä lamauttaa koko Suomi käytetään väärin”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
16.6.2016 08:59
Päivitetty: 
16.6.2016 09:02
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Jos lakkoherkille satamille olisi vaihtoehto, ay-liikkeen kynnys käyttää lakkoasetta Suomen viennin pysäyttämiseen nousisi, arvioi ekonomisti Mikko Kiesiläinen.
|

– Vaikka Helsinki-Tallinna-rautatieyhteys on turismin ja työmatkailun kannalta varsin houkutteleva ajatus, mielenkiintoisimmat vaikutukset sillä olisi kuitenkin rahtiliikenteeseen, kirjoittaa rahoitusalalla työskentelevä ekonomisti Mikko Kiesiläinen (vihr.) blogissaan.

Hänen Puheenvuoro-bloginsa otsikon mukaan ”tunneli Tallinnaan olisi lahja Suomen vientiteollisuudelle”.

– Nykyään rahtilogistiikan kannalta Suomi on kuin saari suhteessa Keski-Eurooppaan, ja lentorahti on relevantti vaihtoehto vain murto-osalle kuljetettavasta tavarasta. Näin ollen Suomen satamat ovat äärimmäisen kriittisessä roolissa Suomen tuonnin ja viennin kannalta, Kiesiläinen kirjoittaa.

– Myös ammattiyhdistysliike tiedostaa tämän. Viime vuonna kuljetus- ja varastointitoimialalla tapahtui yhteensä 56 prosenttia kaikista Suomessa tilastoiduista työtaisteluista. Kun yksi toimiala vastaa yli puolista kaikista työtaisteluista, tätä voi pitää jo merkkinä siitä, että kykyä lamaannuttaa koko Suomen vienti käytetään väärin.

Kiesiläinen arvioi, että tämän huomioon ottaen Suomen vientiteollisuudelle olisi äärimmäisen suuri helpotus, jos lakkoherkille satamille saataisiin vaihtoehto.

– Kilpaileva vaihtoehto nostaisi kynnystä käyttää lakkoasetta, mutta saattaisi myös kannustaa satamia parantamaan kustannustehokkuutta, hän pohtii.

Euroopan unioni myönsi äskettäin 3,1 miljoonan euron rahoituksen Helsingin ja Tallinnan välisen liikenteen kehittämiseen. Tästä summasta osa käytetään selvityksiin siitä, millaisia talousvaikutuksia ja kustannuksia Helsinki-Tallinna-tunnelilla olisi. Itse tunnelin rakentaminen olisi arvioiden mukaan noin 13 miljardin euron urakka.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Atso Eerikäinen

Säädetään laki, jolla Suomen taloudelle miljoonatappioita aiheuttavat lakot ja työsulut kriminalisoidaan. Lakko-oikeus ja työsulkuoikeus tietysti säilytetään, mutta täysimääräinen korvaus peritään kummaltakin työmarkkinaosapuolelta.

Tomi Solakivi

Niin että vientiteollisuus ihan vain ilmoitusluonteisesti konfiguroi koko vientilogistiikkansa uudelleen aina siinä tilanteessa kun satamalakko uhkaa?

Olisi mukavaa jos tällaisten ideoiden heittelijöillä olisi edes logistiikan perusteet hallussa.

Jaakko Aalto

... ja talouden. Juuri avatun Gotthardin pohjatunnelin hinnan perusteella Tallinnan tunnelin hinnaksi tulisi ainakin jotakin 15 - 20 miljardia. Ellei sitten toteutuisi tämä Espoon metrossa ja vastaavissa hankkeissa tavaksi tullut kustannusarvion kertominen jollakin kahdesta ylöspäin olevalla luvulla. Ja kuinkahan monta sataa euroa yhden potentiaalisesti säästetyn lakkoeuron hinnaksi tulisikaan?

Atso Eerikäinen

Mahdollinen lakko jäisi kertasuoritukseksi, kun tappiokorvaukset tyhjentäisivät lakkokassan. Seuraava lakko voisi olla 20 vuoden kuluttua. Tietysti on sekin mahdollisuus, että SAK rientää apuun, mutta sen 40 miljardia hupenee äkkiä, kun AKT lakkoilee 100 kertaa vuodessa.

Vientiteollisuuden olisi tosiaan konfiguroitava vientilogistiikkansa sellaiseksi, että sillä on useita mahdollisuuksia vientiin jotain toista tietä.

Tapio Mäkeläinen

Olipa superlatiiveilla ladattu kirjoitus. Äärimmäisen mielenkiintoista ajatella että yhden mahdollisen lakkouhan takia satsataan 20 mrd . Koska Akt oikeasti on aiheuttanut jotain merkittävämpää tappiota. On sitä jotain ollut mutta itse muista yhden jolloin jouduimme kuljettamaan ilmarahtina painavia prosessilaitteita. Huomio Suomen saarimaisuudesta on ollut alan toimijoiden
tiedossa tuhat vuotta.

Tapio Mäkeläinen

Hyperloop ei kuljeta raskasta tavaraa. Se Shanghain maglev ainakin on ollut jonkin asteen pettymys. Laiva on laiva ja sitä ei kerta kaikkiaan voi korvata. Sitäpaitsi koko logistiikka perustuu kontteihin ja jos romppeet saadaan tunnelissa Tallinnaan niin mihin ne siitä lähtee? Sääli että tossa vieressä on tollainen valtio. Normaaleissa olosuhteissa kaukoitään on maayhteys mutta ainakaan.mitään arvotavaraa ei kai juurikaan Siperian kautta kuljeteta. Ei taida riittää että katoaa vaunu tai kaksi kun kokonaisia juniakin on häipynyt takavuosina.