Maanantai 19.2.2018

Kuluttajaliiton lakimies: ”Tähän loppui S-etukortin käyttäminen”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
28.7.2016 10:56
  • Kuva: Uusi Suomi
    Kuva
    Kuluttajaliiton johtavan lakimiehen mukaan S- ja K-ryhmien asiakastietojen keruussa on yksi ratkaiseva ero: Keskon kanta-asiakaskortin käyttäjä voi kieltää tietojen keräämisen, S-ryhmän kortin käyttäjä vain kerätyn tiedon hyödyntämisen.
|

Suomalaiset ovat liian sinisilmäisiä, sanoo Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario. Hän haluaa herätellä kansalaisia harkitsemaan, minkälaisia tietoja itsestään haluavat luovuttaa esimerkiksi kaupan alan yhtiöille.

Sario kommentoi Twitterissä suorasanaisesti S-ryhmän ilmoitusta etukorttia käyttävien asiakkaidensa ostosten entistä tarkemmasta seurannasta ja tallentamisesta. Kaupparyhmä alkaa tallentaa rekisteriinsä päivittäistavarakaupan asiakkaiden ostokset tuotekohtaisesti.

– Tähän loppui S-kortin käyttäminen. En halua, että yksityiskohtaiset ostokseni kauppakohtaisesti rekisteröidään, Sario kirjoitti tviitissään.

Sarion mukaan merkittävin ongelma on se, että S-ryhmän etukortin käyttäjä ei voi kieltää ostostensa tuotekohtaista rekisteröintiä. Vain tietojen hyödyntämisen kohdennetussa markkinoinnissa voi estää, jos haluaa käyttää bonuskorttia.

S-ryhmän kilpailija Kesko siirtyi Plussa-korttinsa käyttäjien ostosten tuotekohtaiseen rekisteröintiin jo 2014. Toisin kuin S-ryhmällä, Keskon kanta-asiakas voi kuitenkin halutessaan kieltää koko tiedonkeruun. Asia selviää Plussa-rekisterin sopimusehdoista ja sen vahvistaa Uudelle Suomelle Keskon asiakaspalvelujohtaja Maija Sorvari. Kortin suomat edut – lukuun ottamatta kohdennettua mainontaa – asiakas saa kiellostaan huolimatta.

Tuula Sarion mielestä tämä ero ketjujen käytännöissä on pieni mutta ”täysin ratkaiseva”.

– Se, että kaikkien tietojen kerääminen on automaatio eikä keräämistä voi kieltää, on tässä ongelma [S-ryhmällä], Sario sanoo Uudelle Suomelle.

Lue myös: S-ryhmä alkaa tallentaa asiakkaiden tarkat ostostiedot – etukortin käyttäjä ei voi kieltää tiedonkeruuta

Sario kertoo Uudelle Suomelle, että hän on oppinut ammattinsa puolesta varovaiseksi tietojen keräämisen suhteen. Sarion mukaan suomalaisten perusasennetta kuvaa lause ”ei minulla ole mitään salattavaa”, ja tätä hän pitää virheenä.

– Yritän herätellä ihmisiä miettimään, kannattaako omia tietojaan antaa. Ja jos antaa, niin toivoisin, että se tietojen antaminen olisi harkittua, Sario toteaa.

– Se on tosiasia, että mitkään tiedot eivät ole turvassa. Sairaanhoitajat katsovat toistensa tietoja ja entisten puolisoiden tietoja [rekistereistä] ja poliisit syyllistyvät samaan. Eikä sellaista paikkaa ole, mihin ei voitaisi murtautua ja hakkeroitua, Sario muistuttaa rekisteritietojen väärinkäytön riskeistä.

Jos kansalainen miettii asian läpi ja päätyy siihen, että saa tietojen luovuttamisesta hyötyä itselleen, asia on Sarion mielestä kunnossa.

Omaa linjaustaan S-etukortista Sario selventää kertomalla, että aikoo kaikesta huolimatta pitää etukorttinsa isoja bonuksiin oikeuttavia kertaostoksia ajatellen, mutta jättää kortin käyttämättä päivittäistavaraostoksissa.

Sario huomauttaa, että ihmiset ostavat kaupasta paljonkin sellaista, millä voi olla merkitystä esimerkiksi perhesuhteissa. Periaatteellisesti on mahdollista, että kauppias tai etenkin tietojärjestelmään murtautuva henkilö käy tarkkailemassa esimerkiksi naisasiakkaan kuukautiskierron ajoitusta, Sario sanoo.

Käytännössä useimmat kanta-asiakasohjelmissa mukana olevat asiakkaat vaikuttavat hyväksyvän tietojensa keräämisen. Keskon Maija Sorvari sanoo, että hyvin harva Plussa-asiakas on käyttänyt mahdollisuutta kieltää tietojen rekisteröiminen.

Lue myös: S-ryhmän simppeli ohje epäilijöille - ”Käyttämättä S-etukorttia” välttää tiedonkeruun

 

Henkilöt: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Tuomo Ryynänen

Olen ihmetellyt, miksi kortit ovat suosittuja. Jotta saa mainostettua "jopa 5%" asiakasetua, pitää ostaa ensin yli 10 000€:lla tuotteita vuodessa. Näin muistaakseni saa 5% palautusta niistä ostoista jotka ovat ylittäneet 10 000€. Tuotteiden ostohinta jää epäselväksi.

Stewart Griffin

Vaikka tuo hintaero pitäisikin paikkansa, niin joka tapauksessa polttoaineen kohdalla päästäisiin vähintäänkin tilanteeseen +-0 bonusten ansiosta ja ruokaostoksilla naputettaisiin korkeampaa bonusta. Ja ruokaostoksethan S-ryhmässä ovat myös varsin edullisia.

Asko Korpela

Mutta jos jätettäisii tämä tulonsiirto pienituloisilta suurituloisille yhteiskunnan tehtäväksi? Voisin hyväksyä, jos myös nimitettäisiin oikealla nimellä eli avoimen yhteiskunnan periaatteella, mutta bbonu. Mitä se tarkoittaa? Ei mitään. Ei ainakaan sitä, mitä pitää sisällään.

Tapio Mäkeläinen

Itse käytän kortteja vain bensaa ostaessa ellen sitten tankkaa St1 asemalla. En tarvitse kortteja koska ostan lähes kaiken Lidlistä jossa ei tota pelleilyä ole. Tämähän on kuin suoraan Orwellin 1984 kirjasta. Parkkipaikoista päätellen Niittykummussa ja Mankkaalla niin moni tekee samoin. Järkeviä ihmisiä.

Petri Sakkinen

Ostat lähes kaiken Lidlistä? Enpä haluaisi olla ruokahuollon suhteen sinun varassasi.

Kyllä minä Lidlissä käyn vähintään kerran viikossa tarjouksista riippuen, mutta sen jälkeen on mentävä oikeaan kauppaan ostamaan se, mikä ei kuulu Lidlin valikoimaan, eli suurin osa.

Mikko Toivonen

Ei ole ongelmaa tuollaisten korttien kanssa kun ei ole, eikä tule. Esimerkiksi miksi ostaisin bensaa ABC asemalta vaikkapa 3% bonuksella kun saan sitä miltä tahansa kylmäasemalta 5-10% halvemmalla sotkeutumatta mihinkään bonusjippoon tai tietokeräilyyn

Sari Laitinen

Sinkkutaloudessa elävänä valitsen mieluummin sen halpuuttamisen. Ne bonukset ja ylijäämäpalautukset päätyvät isoille talouksille, ja me yksinelävät jäämme ilman.

Halpuutus koskee meitä kaikkia. Ja miksi ylipäänsä itket joitakin ylijäämäpalautuksia, jos saat päivittäiset ostokset halvemmalla?

On niitä paljon fiksumpiakin tapoja säästää rahaa.

Asko Korpela

20160728-Setukortti
Bonukset pitäisi kieltää umpipöhkönä tuhlauksena ja tuotantokustannuksia lisäävänä tekijänä. Ostosten rekisteröinti sen sijaan pitäisi olla pakollista ja paperiset kassakuitit pitäisi myös turhana kustannuksena poistaa. Tietysti pitäisi olla mahdollista asiakkaan kieltää tietojensa käyttö eli hujauttaa kirveellä omaan polveensa. Ostosten rekisteröinti mahdollistaa kuluttajan omien ostostensa järkevän suunnittelun ja hintavertailun, mainonnan järkevän suuntaamisen. Eläköön ostosten sähköinen rekisteröinti! Alas harhaanjohtavat bonukset. Kuluttajaliiton kierrän kaukaa.

Asko Korpela

Tarkoittaako kommenttia 18? Jos näin, en ymmärrä mistä kateellinen tai mikä tässä ja kenen suojelua. Vain avoimmuutta ja omaa etua , kaikkien muidenkin omaa erua ajan, kysynnän ja tarjonnan kohtaamista alimmalla eli ruohonjuuritasolla.

Ritva Oksala

Onko se nyt sitten aivan kamalaa, jos kauppa kerää tietoja ostotottumuksesta??? Samalla se saa infoa, minkälaisia tuotteita pitäisi pitää kaupan hyllyillä! Ei siellä kukaan katsele, että ostiko se Virtasen rouva tänäänkin maksalaatikkoa; ainoastaan kerätään tietoa, minkälaisia tuotteita pitäisi pitää valikoimassa. Und damit Punkt.

Mikko Toivonen

Kirjopittaja taisi ajatella sillä kuuluisalla naisen logiikalla nyt, sillä kyllä S liike, kuten kaikki muutkin liikkeet saavat aivan gramman tarkan tuotetiedon siitä mitä liikkuu ja miten nopeasti jokaisesta kassaan isketystä ostoksesta.

Se ero on siinä, että nyt S kaavailemassa rekisteröinnissä se saa tunnistetun ostajan henkilöön yhdistettävät tiedot gramman tarkkuudella ja voi siten kohdistaa ns. kohdemarkkinointia juuri tälle yksilölle.

Sekin on kyllä suoraan sanottuna peräosiosta silla jos minä esimerkiksi käyn nettiostoksilla ostamassa vaikkapa kalsareita Elloksesta niin sen jälkeen kun olen jo ostanut alkaa tietokoneen näyttöruudulla vilkkkua ihan kiusaan asti Elloksen ja myös muiden kalsarimainoksia. Siis kohdemarkkinointi useimmiten tulee askeleen jäljessä kuluttajaa. Ehkä se saattaa toimi juuri elintarvikkeissa joita on säännöllisesti ostettava.

Itse kuluttajana kokisin kohdemarkkinoi9nnin enemmän häiriönä kuin hyötynä

Asko Korpela

Kommenttiin 26.
Tämäkin on valitettavasti totta. On oaljon kokemusta. Amazon mainostaa sinnikkäästi kirjoja jotka olen jo ostanut. Aivan helposti voisivat käydä läpi tietonsa ja jättää jo ostetut mainostamatta. Mutta sittenkin...

Kari Vannemaa

Yksityisyyden luovuttaminen ei taida paljonkaan vaivata suomalaisia. Samat ihmiset jotka vaahtosivat Stasi-jutuista, antavat ihan suosiolla kaiken tiedon itsestään. Näiden korttien avulla piirtyy aika helposti kuluttajaprofiili jokaista kaljapulloa myöten. Kaiken huippuna tämä suosittu peli, jonka nimeä en halua edes mainita; sehän tunkeutuu sähköpostiin ja ottaa vielä puhelimenkin kontrolliinsa.

Mikko Akkanen

Vieläkö tämmösistä jaksetaan jauhaa. Ensin valitetaan että kaupat heittää ruokaa hukkaan vaikka kuinka paljon, sitte valitetaan ettei kaupasta löydy koskaan mitään. Tietoja kerätään siksi että tiedetään mitä juuri sinä ostat ja mistä kaupasta, jotta kauppa osaa siihen varautua sopivalla määrällä tuotetta. Saatana menkää itteennee ihmiset jos on niin vaikiaa ajatella että joku marokkolainen näkee teijän kauppaostokset jos sitä sattuu ne niin vit*** kiinnostamaan.

Johanna Amnelin

Voi nyt muna :D Niinkun ne tiedot ei tallennukkaan missään nettikaupassa tai pelkästään nettiä selaamalla :D Kauhia haloo jos joku SANOO ÄÄNEEN, että tallentaa ihmisten osto/yms.käyttäytymistä, kaikki sitä tekee, vierailkaa vaikka mun sivuilla, ei tarvitse edes mennä mun verkkokauppaan www.salonsydan.fi, ihan vaan vaikka mun valokuvasivuille www.melancholic.photos tai blogiin www.naejakoe.fi ni tiedän heti mistä tulit, millä ja minne menit, tiedän melkeen sun kalsarin värinkin :D Jokaikinen nettisivu tallentaa tiedot kävijöistään, ihan jokainen, ja siitä näkee yllättävän paljon, miksei kukaan sitä itke??

Timo Virtanen

Mitähän tämä kuluttajaliiton lakimies sotkeentuu S-kaupan ja minun välisiin asioihin ? Työpulaako on ? Jos en pidä kaupan rekistereistä, en osta bonus-kortilla. Se on niin yksinkertaista. Kahdenvälinen sopimus, jossa ei moisella kuluttajaliiton lakimiehellä ole nokan koputtamista. Eikä tietosuojavaltuutetullakaan. Orvellimaista yhteiskuntaa nämä molemmat tuntuvat ajavan.

Seppo Makkonen

Tämähän on hieno uutinen. Itsekin tässä lähestyn ikää jolloin voi Dementia von Alzheimer käydä kylässä. Kun S kaupalla on minun muutaman vuoden ostokset tiedossa, voi aina kysäistä kaupan tytöiltä (tai pojilta) "mitäs mulla on ollut tapana ostaa näin torstaisin" Loistava uusi palvelu omistaja asikkaalle. Lisää tällaista

Heikki Hulkkonen

Tyhjät tynnyrit kumisevat eniten! Tuo sanonta tulee mieleen, kun lukee ylläolevaa höttöä. 1. Bonusrajat vaihtelevat osuuskaupoittain. 2. Täälläpäin ABC-aseman hinnat ovat samoja kuin muiden vieressä olevien asemien tai halvempia. 3. Minua ei tippaakaan kiinnosta, jos S-kauppa seuraa ostoskäyttäytymistäni. 4. Miksi meteli S-ryhmästä? K-kauppa tekee täsmälleen samaa seurantaa.

Kimmo Knutars

On absurdia lukea, kuinka KULUTTAJAliiton lakimies ajaa etuja sekä vapauksia kuluttajille, niin nämä kommunistit kaivautuvat poteroihinsa taistelemaan S-ryhmän puolesta.

Kortittomat maksavat eniten, eniten kuluttavat hyötyvät eniten ja jos lähin kauppa kilometrien säteellä on S-ketkujen hallinnassa niin ei siinä mistään tasapuolisesta sopimisesta ole kyse.

Onneksi on kortittomiakin kauppoja, mutta tarjonta on tietysti köyhempää. Sama se mulle mitä tietoja musta kerätään, mutta bonuskortin moniulotteisuus on myrkkyä kilpailulle. Hautajaisista bonusta? Hullua sanon minä, yritän käyttää yrityksiä jotka eivät tuohon roskaan lähde mukaan.

Kaikki eivät tietysti vaihtoehtoja kaipaa. Aivotoiminta näkee vaan bonusta, bonusta, eikä apina huomaa kuinka sitä vedätetään.