Maanantai 17.6.2019

Petteri Orpo: Verot alenevat, ei uusia lisäsäästöjä

Luotu: 
11.8.2016 16:36
Päivitetty: 
11.8.2016 17:19
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) kertoi ensimmäisestä budjettiesityksestään medialle.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) esitteli valtiovarainministeriön budjettiesityksen medialle hetki sitten. Lisäsäästöjä ei tehdä ja verotusta kevennetään.

– Emme tässä vaiheessa tee lisäsäästöjä, vaikka velkaantuminen hieman kasvaa, Orpo sanoi.

Budjettiesitys on noin 5,9 miljoonaa euroa alijäämäinen. Valtionvelka nousee ensi vuonna arviolta 111 miljardiin euroon.

Orpon mukaan Suomen taloudessa on vaikea tilanne, mutta ”valoa näkyy”.

–Uskon että ne päätökset, joita hallitus tekee, tuovat aikaan sen talouskasvun ja parannuksen työllisyyskehitykseen joka estää lisäleikkaukset, Orpo sanoi.

Hän myönsi suoraan, että tavoite velkaantumisen taittamisesta menee kauemmaksi, noin vuoteen 2017.

-Selkeästi näkyy, että työtuntien määrä on kasvanut. Nyt pitää buustata orastavaa kasvua, mikä on näkyvissä, hän totesi.

Kaikkien palkansaajien veroaste laskee noin puoli prosenttia. Myös eläkeläiset ja kaikkein pienituloisimmat, jotka eivät maksa veroja on otettu huomioon.

–Huolehdimme myös eläkeläisten ostovoimasta, kohdistamme myöskin heille verokevennyksen, joka takaa heille saman kevennyksen kuin paljansaajille, Orpo sanoi.

–Koska kaikkein pienituloisimmat eivät maksa veroa, kaikkein pienituloisimmille suunnataan noin 30 miljoonan euron maksujen alennus. Se malli, millä tämä tehdään, vielä jatkovalmistellaan, hän lisäsi.

Orpon mukaan kilpailukykysopimus, josta päästiin alkukesästä sopuun pitkän väännön jälkeen, keventää työn verotusta  125 miljoonalla eurolla.

–Sen päälle, koska se painottuu pääasiassa suurempituloisille, hallitus kohdistaa oman veronkevennyksensä, joka on suuruudeltaan noin 290 miljoonaa euroa, pieni- ja keskituloisille, jolloin päästään tähän 0,5 prosenttiyksikköön suunnilleen kaikissa tuloluokissa, Orpo kertoi.

–Minusta tämä on erinomaisen hyvä asia. Lisätään ostovoimaa, lisätään kotimaista kysyntää, poistetaan työllistymisen esteitä, pienennetään verokiilaa. Se on hyvä asia, hän lisäsi.

Tuloveron kevennys kompensoi Orpon mukaan kilpailukykysopimuksessa tulevan lisämaksurasituksen, joka siirtyy työnantajalta palkansaajalle.

–Ei pelkästään kompensoi kaikille, vaan se myöskin alentaa jokaisen veroastetta noin 0,5 prosenttiyksikköä. Tämä on hyvinkin merkittävä uusi asia, Orpo sanoi.

Orpo nimesi budjetin ”tiukkuuden mutta toivon budjetiksi”.

Jo ennen Orpon nousemista valtiovarainministeriksi tehdyn päätökset leikkauksista muun muassa sosiaalietuuksiin, työttömyysturvaan ja opintotukeen viedään eteenpäin.

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

Aleneeko?
Jos leikataan 4 mrd ,nostetaanpalveluiden hintoja ,meneekö silloin ALV välillistäveroa euroina enemmäm ?

esim.Hammaslääkärilasku nousi 33%. Ennen 42e. nyt 82e ALV 24%
Ojalan laskuopin ja ihan vaikka kansakoulupohjalta takkiin saa kansa ja tulot menee miinukselle.
Ostovoima häviää kotimaan kulutuksesta. Mitään kepu,kok ei oppinut Aho/Viinasen aikana.

Mikko Niska

Se näennäinen ostovoimalisäys mikä tällä kosmeettisella operaatiolla saavutetaan vuositasolla, pitäisi olla kuukausitasolla, jotta sillä olisi mitään relevanssia niin vähävaraisten aseman parantamisen kuin esimerkiksi virkistyvän sisäisen talouden suhteen, eikä saisi kupata ulos tätä rahaa korottamalla ohimennen muita pakollisia maksuja. Mutta on aivan selvää, että päättäjämme eivät tähän kykene:

– "Emme tässä vaiheessa tee lisäsäästöjä, vaikka velkaantuminen hieman kasvaa", Orpo sanoi.

No eihän siinä sitten mitään.

Marja-Liisa Kalkela

Juuri noin.

Kun Porvaripuolueet -10 lupasi Vipata Kreikalle ,sitä perusteltiin meidän ”työllisyyden” takia.
"Näin Suomi tekee Rahaa".
US 20.5-11 (Vanhanen)
Koska aletaan tienata?
III-Kreikan tukipaketin 86 mrd jälkeenkö ?
Entä ne työpaikat?

Kalervo Niementaus

Keitä nyt ovat nämä "kaikkein pienituloisimmat", jotka eivät maksa veroa tässä yhteiskunnassa? Eläkeläiset maksaa..työttömät maksaa, opiskelijat ymmärtääkseni maksaa.
Suunnilleen kippurassa kuitenkin luin tätä "veronkevennystä", mikä lienee 4n euron luokkaa/kk keskituloiselle. Siinä sitä on ihmettelemistä mihin sen sijoittaa.
Asia toki ei itseeni taida vaikuttaa, koska työtön, mutta yleisenä huomiona.

Jukka Lampinen

Voi, voi tämäpä harmillista, olisin toivonut kovia veronkorotuksia.
Niin suuria että ei olisi rahaa ulkomaan lomamatkoihin, eikä ylellisyys tuontitavaroihin.
Se olisi muuttanut vaihtotaseemme selvästi plussan puolelle ja mahdollistanut valtionvelan maksun.

Samy Arling

Espoon melkein viimeisenä venekauppiaana arvioisin että tuo vene-ja bensavero ei tule lisäämään venekauppoja eikä tuloja valtiolle millään tavoin.Olette onnistuneet tappamaan jo n.10 venekauppaa pelkästään Espoosta.Voisitte vaihteeksi keskittyä itse ongelmien aiheuttajiin, kulujen karsimiseen.Ehdottaisin työjärjestykseksi julkisensektorin sopeuttamisen nykytilanteeseen, EU:n pohjattoman kaivoon rahan syytämisen lopettamiseen jne.Kannattaisiko lopettaa yritysten alasajo myös sakottamalla naurettavista ylinopeuksista ja poistamalla ajo-oikeus yrittäjiltä?Bensa veron nosto on suora tulonsiirto yrittäjiltä julkisille...ja olis pari muutakin juttua

Janne Keinänen

Ihan totta, että kunakin vuonna valtion budjetti ja leikkaukset / panostukset kolahtavat jonkun yrittäjän kirstuun ja ovat toiselta pois. Toisaalta esim. makeisvero voi olla positiivinen asia vaikkapa Jyväskylän Pandan tehtaalle, eli toisilta otetaan ja toisille annetaan..
Olen samaa mieltä julkisen sektorin sopeuttamisesta, esim. lomaoikeuksien suhteen voisi olla samat säännöt yksityisellä ja julkisella. Mutta yksityinen joutuu ottamaan huomioon tulot, kun julkisella puolella otetaan tarvittaessa lisää velkaa. Kuinka moni yksityinen yritys ottaa lisää velkaa tehdäkseen tuloksesta positiivisen? Niinpä. ;)
Yritysten alasajo sakotuksen perusteella taisi olla henkilökohtainen kyyneleesi.

Carolus Linden

Aika avuttaomalta näpertelyltä vaikuttavaa toimintaa. Ehkä joku päivystävä dosentti tai joku muu asiantuntija voisi numeroiden kera kertoa, miksi ei kannattaisi anlentaa yleistä arvonlisäveroa esimerkiksi neljällä-viidellä prosenttiyksiköllä 20-19 prosenttiin. Luulisi siten saatavan ostovoiman ja kulutuskysynnän antavan hieman tehokkaampaa potkua taloudelliseen toimintaan.