Keskiviikko 26.6.2019

Näkökulma: He tietävät, mitä ostin viime viikolla

Luotu: 
29.8.2016 15:12
  • Kuva: Uusi Suomi
    Kuva
    Herra Hakkaraisen pastillit tarjouksessa lapsiperheelle.
|

Olen nyt muutamien kuukausien ajan käyttänyt kahden suurimman kauppaketjumme älypuhelinsovelluksia, S-mobiilia ja K-ruokaa.

Molemmat tarjoavat kuponkityyppisiä etuja asiakkaille. Näissä tarjouksissa on kuitenkin selvä ero: Keskon kohdennus toimii huomattavasti paremmin kuin S-ryhmän.

Uusi Suomi kertoi huhtikuussa 2016 etenkin Keskon suunnittelevan uudistuksia Plussa-järjestelmäänsä. Sekä Plussa että S-etukortti menevät entistäkin vahvemmin mobiiliin.

Tässä muutamien kuukausien aikana, kun olen molempia älypuhelinsovelluksia käyttänyt, ero tarjousten tarkoituksenmukaisuudessa on ollut selvä. Keskon, minun tapauksessani K-citymarketin ”henkilökohtaisiksi” mainostetut tarjoukset olen kokenut huomattavasti hyödyllisemmiksi kuin S-ryhmän mobiilikupongit.

Koska olen pienten lasten äiti, Kesko on tarjonnut minulle esimerkiksi vaippoja ihan hyvällä alennuksella. Nyt tarjouksessa olisivat lasten ksylitolipastillit. Niin, ja piimä – taisimme ostaa sitä viime kerralla taas pitkän tauon jälkeen.

S-ryhmän kuponkietuja en ole tainnut käyttää kertaakaan. Ne ovat olleet yleisluontoisia tarjouksia, useimmiten S-marketiin tai Alepaan, kun itse asioin näitä ketjuja useammin Prismassa.

 Olen kokenut K-plussan tarjoukset sen verran merkittäviksi, että olen muutaman kerran asioinut niiden takia K-citymarketissa Prisman sijaan.

 Kohdennettu markkinointi herättää välillä voimakkaitakin tunteita. Kauppaostosten suhteen minua ei haittaa yhtään, että kauppa ”vakoilee” ostoksiani – nyt se tapahtuu avoimesti ja saan siitä itsekin hyötyä.

 Kauppaketjuillehan kerääntyy valtavasti tietoja asiakkaista näiden etukorttien kautta joka tapauksessa. Puhumattakaan siitä, miten Google tai Facebook meitä ”vakoilevat”.

 Kuluttajaliitto muuten ärähti heinäkuussa S-ryhmän aikeista alkaa seurata ja tallentaa entistä tarkemmin kanta-asiakkaidensa ostoja ilman, että kanta-asiakas voisi sen kieltää. S-ryhmä kertoi sittemmin antavansa asiakkaan päättää, saako ostotietoja hyödyntää markkinoinnin kohdentamisessa.

Ehkä jatkossa S-ryhmän tarjoukset paranevat. Kun hekin saavat tietää, mitä ostin viime viikolla.

Lue kirjoitus Puheenvuorosta tästä!

Kirjoittaja on Uuden Suomen toimituspäällikkö.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit