Tiistai 25.6.2019

Päätoimittajan poikkeuksellinen ulostulo: ”JSN:ltä järkyttävä päätös – Perverssi polku yhdistää tanssikoulun tytöt huoraan”

Luotu: 
26.9.2016 14:33
Päivitetty: 
26.9.2016 17:00
|

Aamulehden päätoimittaja Jouko Jokinen kritisoi suorasanaisesti median itsesääntelyelintä Julkisen sanan neuvostoa (JSN). On poikkeuksellisesta, että JSN:n päätöksiä kritisoidaan julkisesti jälkikäteen.

JSN antoi 21. syyskuuta Aamulehdelle langettavan päätöksen lehden verkkosivuilla huhtikuussa julkaistusta jutusta ”Mitä muka tiedämme venäläisistä naisista? Toimittaja Matti Kuusela etsi käsiinsä pahimman kaikista”.

JSN katsoo Aamulehden rikkoneen hyvää journalistista tapaa, koska Sortavalan prostituoituja käsitelleessä jutussa käsiteltiin tanssia harrastavia lapsia JSN:n mielestä tuomittavalla tavalla.

– Pikkutyttöjen käsittelytapa olisi jutun asiayhteydestä irrotettuna asiallinen, mutta jutun juonirakenne yhdistää heidät prostituutioon, JSN linjaa.

Jouko Jokinen kirjoittaa Facebookissa, ettei ymmärrä JSN:n perusteluja.

– JSN:ltä järkyttävä päätös, Jokinen kirjoittaa.

– Olen lukenut kirjoituksen kymmenen kertaa läpi, enkä vieläkään pysty rakentamaan tuota perverssiä polkua, joka yhdistäisi tanssikoulun tytöt sortavalalaiseen huoraan asiattomasti JSN:n kirjaamalla tavalla, Jokinen kirjoittaa.

Jokinen tulkitsee JSN:n päätöstä niin, että samassa jutussa ei voisi kertoa sekä prostituoiduista että tanssivista pikkutytöistä. Jokinen kritisoi myös sitä, että JSN perustelee päätöksiään ”tekstin kestämättömällä tulkinnalla” ja sillä, miltä JSN:n jäsenistä tuntuu.

Myös Suomen ensimmäisenä lapsiasiavaltuutettuna vuosina 2005–2014 toiminut Maria Kaisa Aula on ottanut tapaukseen kantaa. Aula kertoo Twitterissä pitävänsä hyvänä sitä, että JSN on ottanut tiukan linjan lasten ihmisarvon suojelussa.

– Suomalaisista lapsista ei olisi voinut tehdä juttua verkkoon tällä tavalla. Artikkeli sinänsä laadukas, Aula myös tviittaa.

Aula on JSN:n varajäsen. Hän kertoo Facebook-kommentissaan, ettei ollut JSN:n kokouksessa paikalla neuvoston tehdessä päätöstä Aamulehden jutusta.

Aamulehti on osa Alma Media –lehtikonsernia, johon myös Uusi Suomi kuuluu.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Seppo Viljakainen

Oma kokemukseni JSN:stä on lähinnä järkyttävä eli lähes naurettava ; en suosittele itsensä kiusaamista näiden pellettärien kanssa:

Täältä voi jokainen , jolla korvat on , kuunnella Yle:n
ilosanomaa : "Sähkö tulee kuluttajalle 70% halvemmaksi kunhan tuulivoima vain hiukan yleistyy."

http://areena.yle.fi/1-3053715?autoplay=true

Jokainen täyspäinen ymmärtää, että tuo on totaalista puppua.

Tein oikaisupyynnön Yle:n palautteeseen ; ei mitään vastausta.

Tein oikaisupyynnön Yle:n - hmm --taisi olla- viestintäpäällikölle ; ei mitään vastausta.

Tein kantelun JSN:ään, jossa viher-neitonen oli juuri saanut postinsa, joten en paljon odottanutkaan, mutta kielteisten perustelujen ala-arvoinen taso sai hymyn huulilleni:

Ensin ei otettu käsittelyyn, koska oli ´muoto-virhe´ ; selitin asian niin kuin alakoululaisille selitettäisiin.

Vastaus ; ok , mutta ei silti oteta käsittelyyn, koska minun olisi pitänyt tehdä alkuperäinen oikaisupyyntöni suoraan ko. ohjelman toimittajalle ; siis Yle:n palautteeseen ja viestintäpäällikölle tekemäni oikaisupyyntö ei edennyt ko. toimittajalle asti talon sisällä ; luovutin.

Heikki Paananen

Valtalehdistöllä on nykyään ruma tapa liittää uutisaiheesiin ideologisesti johdattelevia teemoja. Ehkä JSN tässä tapauksesssa näki niin myös tehdyn, vaikka artikkelissa sellaiseen ei olisikaan tietoisesti pyritty.

Huono lehtimiestapa kostautuu yllättävillä tavoilla.