Sunnuntai 24.6.2018

Kirkko: ”Jos pappi vihkii samaa sukupuolta olevat avioliittoon 1.3.2017 jälkeen, avioliitto on pätevä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
18.10.2016 15:30
Päivitetty: 
19.10.2016 07:38
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
|

Kirkkohallituksen täysistunto on tänään hyväksynyt oikeudellisen selvityksen maaliskuun alussa 2017 voimaan tulevan avioliittolain muutoksen vaikutuksista kirkolle, tiedottaa Kirkon tiedotuskeskus.

– Avioliittoon vihkimisestä evankelis-luterilaisessa kirkossa määrätään kirkkojärjestyksessä ja kirkkokäsikirjassa. Kirkon nykyisen käsityksen mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen, tiedotteessa sanotaan.

Kirkolla on avioliittolain muutoksen jälkeenkin oikeus päättää itse vihkimiskäytännöistään. 1.3.2017 voimaan astuva laki ei myöskään luo papeille velvollisuutta vihkiä samaa sukupuolta olevia henkilöitä avioliittoon.

Vaikutusselvityksessä, johon on pyydetty lausuntoa oikeusoppineilta, todetaan, että kirkon ei ole perusoikeuksien näkökulmasta muutettava avioliittokäsitystään eikä vihkimiskäytäntöään.

Samaan aikaan kirkko tiedottaa kuitenkin myös, että samaa sukupuolta olevien vihkiminen on pätevä.

– Jos pappi vihkii samaa sukupuolta olevat avioliittoon lakimuutoksen jälkeen, avioliitto on oikeudellisesti pätevä, mikäli vihittäessä on noudatettu avioliittolaissa säädettyjä vihkimisen ehtoja ja muotoa, tiedotteessa sanotaan.

Kirkkohallituksen selvityksessä todetaan, että papin vihkimä samaa sukupuolta olevien avioliitto ei tuo vihittäville seuraamuksia. Papin virkavelvollisuuksien vastaisen teon käsittely ja mahdollisen seuraamuksen arviointi kuuluu tuomiokapituleille.

Piispainkokous linjasi elokuun lopussa, että avioliittolain muutos ei muuta kirkon oppia avioliitosta naisen ja miehen välisenä liittona. Lakimuutos ei myöskään vaikuta papin oikeuteen vihkiä kirkolliseen avioliittoon.

Lue lisää: Nyt tuli papeille ohje: Homopareille ei kirkollista vihkimistä

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jukka Lampinen

Niin, raamatun Jumala on kyllä vähän huono Jumala, ei se ainakaan minulle kelpaa.
Jumalahan väittää muunmuassa, että vain kristityt pääsee taivaaseen.
Vaikka jokaiselle on aivan selvää, että kaikki hyvät ihmiset pääsee taivaaseen, oli uskonto mikä hyvänsä.
Meidän oma, raamatun ulkopuolinen jumala on paljon armollisempi.
Sama hyvä armollinen Jumala, armahtaa myös homot, eihän se raamatun Jumala ole, vaan paljon parempi oma Jumala.
Jos omaan Jumalaan ei anneta madollisuutta, niin taitanee 70% uskovaisista kadota kirkosta.
Kirkon on pakko maallistua, luopua oikeasta uskosta.

Atso Eerikäinen

Avioliittolaki on torso. Sitä ei ole ajateltu globaalisti. Suomesta avioliittolaki tekee eriskummallisen. Nimittäin englanninkielisissä maissa "avioliitto" on "matrimony". Sana tulee latinankielestä: "matrimonium", mikä muodostuu kahdesta sanasta "mater" ja "munus" eli "äiti" ja "tehtävä". Roomalaisessa oikeudessa määriteltiin "matrimonium":
Nuptiae autem sive matrimonium est viri et mulieris coniunctio, individuam consuetudinem vitae continens. (Corpus Iuris Civilis, Institutionen 1,9,1).

Siis avioliitto on miehen ja naisen sitoutuminen jakamattomaan elämänyhteyteen päämääränä "äitiys", suvunjatkaminen. Se ei toteudu homo- ja lesboliitoissa.

Englannin kielen sanakirjoissa määrtellään: "When you marry someone, you become their husband or wife during a special ceremony".

Se, ettei kaikissa heteroavioliitoissakaan synny lapsia ja turvaudutaan adoptioon, tee homo- ja lesboliitoista "avioliittoja". Agricolan keksimän sanan "avioliitto" tarkoitus ei ollut poiketa latinan "matrimonium" sanan merkityksestä.

Kun esimerkiksi homopari matkustaa ulkomaille ja täyttää maahantuloilmoitusta, he kruksaavat kohdan "married" eli siinä maahan on tulossa mies ja nainen, jotka ovat solmineet "matrimony"-liiton. Suomenkielisissä asiakirjoissa kelpaa "naimisissa" tai "naimaton", muttei muun kielisissä. Suomen pitäisi ottaa asia esille EU:ssa ja vaatia, että englanninkielen "matrimony" tilalle pitää panna "avioliitto"! Onhan kaikissa kielissä jo yksi suomenkielinen sana: "sauna".

Severi H. Jashari

Jos pappi vihkii samaa sukupuolta olevat avioliittoon, pappi on epäpätevä

7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:
8 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'
Matt.15:7-9.

4 Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen.
5 Vaikka jo kerran olette saaneet tietää kaiken, tahdon kuitenkin muistuttaa teitä siitä, että Herra, joka oli pelastanut kansan Egyptistä, toisella kertaa hukutti ne, jotka eivät uskoneet;
6 ja että hän ne enkelit, jotka eivät säilyttäneet valta-asemaansa, vaan jättivät oman asumuksensa, pani pimeyteen iankaikkisissa kahleissa säilytettäviksi suuren päivän tuomioon;
7 samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.
Juud.1:4-7.

Sanna Lokkila

Tarviiko yhdessäololle sellaisen papin luvan joka palvelee enemmän rahaa kuin Jumalaa ja hyväksyy homo- ja lesboavioliitot. Homous ja lesbous ovat oikeastaan saurauksia mitkä voi hoitaa pois. Tämä nyky yhteikunta sekoittaa ihmismielen niin ettei nuoriso enää ymmärrä mikä on oikein ja mikä väärin. Rakkaus on yhden miehen ja naisen välinen suhde. Mitä parempi yhteys parilla on Jumalaan niin sitä parempi on myös suhde. Toiset papit ovat rasisteja , toiset kuvittelevat että kristityt ovat ainoita oikeita ja vaikka kirkolle maksaisi verorahoja niin ei sieltä mitään apua heru. Kirkkoon en enää kuulu mutta uskon Jumalaan. Emme tarvitse riiteleviä uskontoja vaan henkisyyden. Kirkko palvelee enemmän rahaa kuin Jumalaa. Rahan palveleminen on sama kuin saatanan palveleminen. Kirkon valheiden takiahan alkoivat ne ns keksityt noitavainotkin että saadaan kirkko pysymään rahoissaan.