Keskiviikko 24.7.2019

Pirkan 3 sentin maitokampanja herätti munayrittäjän raivon: ”Rainbow- ja Pirkka-oikeuksista kilpaillaan verissä päin”

Luotu: 
7.11.2016 08:00
  • Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
    Kuva
|

Munayrittäjä Mikko Välttilä kertoo Puheenvuoro-blogissaan menettäneensä hermonsa huomatessaan Keskon Tuottajalle kiitos -kampanjan, jossa esimerkiksi Pirkka-maitopurkin tuotosta kolme senttiä tilitetään tuottajalle.

Välttilän mukaan kampanja meni hänelle tunteisiin ”siksi, koska K- ja S -ryhmät ovat koko tuottajakriisin itse aiheuttaneet”.

– Omalla ahneudellaan ja määräävän markkina-aseman väärinkäytöllään ne ovat imeneet itselleen maaseudun kassavirran JA pääomat, hän kirjoittaa.

Välttilä kertoo myös, miksi munabisneksessä kauppojen private label -merkit eli esimerkiksi S-ryhmän Rainbow ja Keskon Pirkka ovat kirous yrittäjälle.

– Mekaniikka on muissakin tuotteissa sama. Rainbow ja Pirkka pitävät yhdessä lähes, ellei yli 50% markkinaosuutta kananmunissa. Merkeillä ei kuitenkaan ole omaa tuotantoa, vaan ne ovat tuotemerkkejä jotka ostavat tuotteet muualta. Määrät ovat valtavia ja maassamme on tällä hetkellä neljä munatukkua, jotka pystyvät vastaamaan tarjouspyyntöihin määrän puolesta. Käytännössä meillä on siis kaksi ostajaa ja neljä tuottajaa, Välttilä kirjoittaa.

– Tämä on vasta pintaraapaisu. Homman kauneus, tai kauheus katsantokannasta riippuen, on neljännesvuosittainen käänteinen huutokauppa. Siinä ratkaistaan se, kuka saa seuraavan kolme kuukautta tuottaa ja pakata Rainbow -munat. Tukut kilpailevat verissä päin tuosta oikeudesta. Yksi voittaa, kolme häviää. Seuraavaksi kilpaillaan sitten Pirkan pakkaamisesta. Molemmissa vain ja ainoastaan hinta ratkaisee. Se, joka homman halvimmalla tekee, voittaa, Välttilä kertoo.

Välttilän mukaan tämän hintakilpailun seurauksena ei ole enää muuta mistä ottaa kuin tuottajahinta.

Keskon Tuottajalle kiitos -kampanja kuulostaa sen suuntaiselta, mitä kansanedustaja Markku Rossi ehdotti hiljattain.

– Esitän meijereille ja kaupan toimijoille seuraavan haasteen: Nostakaa kotimaisen maidon litrahintaa 10 sentillä ja tilittäkää se lyhentämättömänä maidontuottajille. Nestemäisten maitotuotteiden kulutuksen osuus maidon tuotannosta on 45 %, joten 10 sentin korotus kaupan maitolitraan toisi liki 5 senttiä lisää tuottajahintaan, edellyttäen hinnan siirtyvän kokonaisuudessaan eri portaiden kautta tuottajille, Rossi ehdotti lokakuussa.

Lue lisää:

Kansanedustaja: ”Haaste S-ryhmälle, K-ryhmälle ja Lidlille: Nostakaa maidon hintaa 0,10 €/litra – antakaa se tuottajille”

Kansanedustajalta maitohaaste kauppaketjuille – S-ryhmältä suora palaute laittomuudesta Ylellä

”Todellakin outo kuittaus S-ryhmältä” – Kansanedustaja: Maitohaaste toisi ”Reilun kaupan” kotimaan tuotteisiin

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
            Mikko Välttilä
Mikko Välttilä
Yritykset: 
Jaa artikkeli: