Keskiviikko 20.2.2019

Suomen uunituore biolinja huolettaa – Entä jos kaikki menee pieleen EU:ssa?

Jaa artikkeli:
Luotu: 
24.11.2016 15:20
  • Kuva: Petteri Paalasmaa /Uusi Suomi
    Kuva
    Lauri Ihalainen.
|

SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen pitää uskaliaana Suomen hallituksen tuoreen energia- ja ilmastostrategian nojaamista biopolttoaineisiin ja puun käyttöön.

Ihalainen kantaa huolta siitä, kuinka kestävä strategian linjaus puun käytön ja biopolttoaineiden merkittävästä lisäämisestä on tulevaisuuden kannalta.

– On rohkeaa nojata näin vahvasti metsien hyödyntämiseen, kun EU-tason linjaukset suomalaisten metsien hiilinielujen laskentatavasta sekä biomassojen kestävyyskriteereistä ovat vielä avoinna. EU:n parhaillaan eduskunnan käsittelyssä olevan esityksen mukaan Suomen metsät sitoisivat hiiltä ilmakehästä huomattavasti vähemmän kuin mitä suomalaisissa laskelmissa on arvioitu. Strategiassa hakkuurajat nostettaisiin lisäksi niin koviksi, että on varauduttava siihen, että tilaa jää myös innovatiivisten korkeamman jalostusarvon puutuotteiden kehittämiseen. Puu ei saisi jäädä vain pääasiassa sellun ja polttoaineen raaka-aineeksi, Ihalainen lausuu tiedotteessaan.

Uusi Suomi kertoi juuri eilen, että EU:sta saattaa tulla tuplaisku Suomen metsien käytölle. Hiilinieluja koskeva, Suomen kannalta ongelmallinen komission esitys annettiin jo kesällä, ja ensi viikolla luvassa on esitys biomassan kestävyyskriteereistä. Lue lisää:

Tulossa tuplaisku Suomelle? – ”EU voi rajoittaa Suomen metsien käyttöä voimakkaasti”

"Yllättäviä kustannuksia energiankäyttäjille ja kuluttajille voi seurata. Mahdollisesta hinnannoususta olisi tärkeää esittää laskelmia.”

St1-miljardööri lataa suorat sanat: ”Nyt nyrkkiä pöytään – Sinisilmäiset suomalaiset tekevät kaiken, mitä EU käskee”

Helsingin Sanomat kertoi tänään, että Suomi on kulkemassa kansainvälisesti katsottuna omaa tietään biopolttoaineissa, kun kaikki muut ovat panostamassa sähköautoihin.

Suomen vähäinen tuki sähköautoilulle ihmetyttää niin ikään, kun samaan aikaan sähköautojen määrä halutaan nostaa vähintään 250 000:een vuoteen 2030 mennessä.

– Sähköautojen hankintaan esitetään ainoastaan 25 miljoonan euron vuosittaista tukea, mikä ei välttämättä ole ihmisille riittävä kannustin sähköauton hankkimiseksi. Tuontiöljyn puolittamistavoite vuoteen 2030 mennessä ja sekoitevelvoitteen kiristäminen saattaa puolestaan nostaa bensiinin hintaa, mistä voi aiheutua yllättäviä kustannuksia energiankäyttäjille ja kuluttajille. Mahdollisesta hinnannoususta olisi tärkeää esittää laskelmia. Suomelle olisi lisäksi tärkeää olla voimakkaasti mukana sähköisen liikenteen megatrendissä, teknologian kehittämisessä ja täysin päästöttömään liikenteeseen siirtymisessä, toteaa Ihalainen. 

Lue myös: Ihmetys: Suomeen itsestään 250 000 sähköautoa? – ”Ilman pakkoa ei onnistu”

 

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Veikko Hintsanen

Kyllä minua huolestuttaa eniten se että teollisuuden ja kaupan logistiikka kustannuksia joudutaan edelleen jo tämän päivän tiedotustilaisuuden mukaan lisätukemaan mikäli ne tahdotaan pitää edes joten kuten pystyssä.

Hallitus toteuttaa ja panostaa koko arsenaalinsa ainoastaan vähähiilisen liikennestrategian toteuttamiseen. http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/news/2016-07-20-decarbon...

Ei siihen että tehtäisiin EU kestävän kehityksen mukaisia rakennemuutoksia kuten raskaan liikenteen siirtoja sisävesiliikenteeseen joilla ´pienennettäisiin myös raskaan liikenteen tieliikenne määriä, samalla pienennettäisiin infra kuluja . Tämä malli on jätetty tietoisesti pois valikoimista jo kymmenen vuoden ajan.

EU:ssa siitä sovittiin vuonna 2011 http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/news/2016-07-20-decarbon...

Mikko Toivonen

Hallituksen biopoliittinen linja on yksiselitteisen selkeästi äärettömän virheellinen, haitallinen ja harhainen. Se on syytä ottaa takaisin myllyyn ja jauhaa aivan uusiksi ja sekoittaa joukkoon edes ripaus käytännöllisyyttä ja järkeä mielettömän eturyhmäahneuden lisäksi.

Rauno Ruusunen

Pohjois Ruotsissa hakattiin metsiä rajusti,niitä on istutettu jopa viidesti ja uutta kasvua ei meinata saada aikaan.Meiltäkin puuttuu bio materiaalia,jota voitaisiin jalostaa.Erityinen hätä tullee suurissa kaupungeissa,kun hiilestä luovutaan.Vuokrat kohoaa pilviin kaukolämmön myötä.Ei ole montaa vuotta,kun oli vain märkää haketta ja turvetta.Silloin korvattiin hiilellä.Sähköä ei nyky tiedoilla riitä sähköautoille.

Lauri Kiiski

On kerrassaan hassua, miten puun ja turpeenpolttoa kohdellaan ympäristönäkökohdin verraten fossiiliseen kivihiileen, jonka käyttö energiatuotannossa on kasvanut räjähdysmäisesti - mm. EU-maista Saksassa.

Tänä päivänä seurannassa olevat 16 aurinkopanelia katolla tuottivat sähköä valoisana aikana km. 48 W/h, jolla olisi voinut peräti yhtä pientä hehkulamppua ylläpitää.

Rami Koivula

Päinvastoin. Nämä ovat hienoja uutisia, loistavia kerrassaan. Pitääkin pyrkiä hyödyntämään sellaista, mitä on runsaiten oman maan kamaralla. Vielä kun keskityttäisiin voimakkaimmin biokaasuun, niin omasta mielestäni oltaisiin oikealla uralla kohti menestyksekästä tulevaisuutta. Tämän perustelen sillä, että öljy on huoltovarmuuden kannalta valtiomme tärkein energian lähde ja kaasu voi toimia bioöljyn jalostuksessa raaka-aineena. Vaihtoehtoisesti kaasu käy useimpiin öljysovelluksiin sinällään, jolloin sitä voidaan hyödyntää tehokkaammin jatkojalostamatta sitä helpommin käsiteltävään muotoon.

Markku Nieminen

Nimenomaan näin! On se kumma miten meillä on iskostunut mieliimme että, puusta voi tehdä vain lauttaa tai sellua ja paperia! Puusta voi tehdä mitä vain jos halutaan satsata siihen alkuvaiheessa jotain. Jostain on aloitettava ja Äänekosken biolaitos on yksi erinomainen esimerkki siitä. Kun pää saadaan auki lisää ovia avautuu koko ajan. vanhoillinen asemasota ajattelu ei johda muuta kuin häviöön! Se on varmaa!

Suurin huuto ja vastustus tulee perinteiseltä energia-, ym. teollisuudelta. Ne kun haluavat pitää monopolinsa! Ihmettelen vain miksi kuluttajina itseään pitävät yhtyvät tähän vastustajien kuoroon! Omaa etuaan vastaan.

Rami Koivula

Jonkin verran pitää jatkuvasti tukea tuotekehitysmielessä, että vaihtoehtoisilla ratkaisuilla olisi jotakin mahdollisuuksia olemassa olevaa infraa vastaan. Toki sitä olemassa olevaa kannattaa hyödyntää niin kauan kuin se kannattaa, koska uusinvestointeja vaatimatta se on kuitenkin kaikista tehokkainta. Nyt on syytä iloita siitä, että tuetaan lähtökohtaisesti toimivampaa ratkaisua kuin aiemmin. Jos vaihtoehtoihin panostettaisiin aina ainoastaan pakon edessä, oltaisiin aina auttamatta myöhässä.

torsti tuukkanen

Suomi itsenäisenä maana on kohta100 vuotias,mutta edelleenkään ei
puusta haluta tehdä juuri muuta kuin sellua ja joitakin sivutuotteista.Muissa
Euroopan maissa ,esim.Tanskassa osataan ja tehdään hienoja kauapaksi
käyviä puupohjaisia tuotteita.Meillä ei kouluteta enää puuseppiäkään.
"Kakkara" ei riitä osaamisen malliksi.Sitäpaitsi kakkara on taikinatiinunreunoilta
Kaavittua töhnää josta olkea ja muuta ryonää sekaan laitettuna leivottiin n.s
köyhän leipää jota sitten jaettiin myös vangeille.

Pasi Sivonen

Tässä sähköautoinnostuksessa unohtuu eräs tärkeä asia.Sähköautot vaativat Suomen oloissa käytössä lämpimät tallit.Koska akkujen lataaminen vaatii sen jotta ne toimisivat koko tehollaa.Ja nämä kustannukset unohtuvat kokonaan niistä tykkääville.-25 astetta ulkona niin akku ottaa vain 35%-45% virrasta kunnolla vastaan normaalista samassa ajanjaksossa.