Lauantai 21.7.2018

Länsimetron aikataulu julki – liikenne voi alkaa huhtikuussa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.12.2016 12:09
Päivitetty: 
9.12.2016 12:26
  • Kuva: Länsimetro / Flickr / Jani Hamari
    Kuva
    Metroliikenne Ruoholahdesta Tapiolaan asti voi mahdollisesti alkaa jo huhtikuussa. Tämä tarkoittaa Ruoholahdesta katsoen uusia asemia Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto ja Tapiola. Kuvassa Tapiolan valmistuva asema syyskuussa.
  • Kuva: Länsimetro
    Kuva
    Metroliikenne Ruoholahdesta Tapiolaan asti voi mahdollisesti alkaa jo huhtikuussa. Tämä tarkoittaa Ruoholahdesta katsoen uusia asemia Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto ja Tapiola.
|

Länsimetro on perjantaina tiedottanut hankkeen valmistumisen ja liikennöinnin aloittamisen aikatauluista. Kyse on yhä vain arviosta, ja lopullisen päätöksen metroliikenteen aloittamisesta tekee Länsimetron mukaan kuntayhtymä HSL.

Länsimetron arvion mukaan ”edellytykset liikenteen alkamiselle ovat Tapiolaan [asti] huhtikuussa ja Matinkylään kesäkuussa”.

– Ruoholahti–Tapiola-osuuden testaus saadaan päätökseen tammikuun aikana. Tämän jälkeen on viranomaistarkastusten vuoro. Tämän hetken arvio on, että länsimetron vastuulla olevat työt ovat valmiina Tapiolaan asti huhtikuussa ja Matinkylään kesäkuussa. HSL päättää matkustajaliikenteen alkamisen ajankohdan myöhemmin saatuaan tiedon tarkemmasta valmistumisajankohdasta, Länsimetro kertoo tiedotteessaan.

Metron nykyisen pääteaseman Ruoholahden ja Tapiolan välillä tulee olemaan neljä asemaa: Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi ja Aalto-yliopisto. Tapiolan ja Matinkylän välissä puolestaan ovat Urheilupuiston ja Niittykummun asemat.

Länsimetron mukaan Aalto-yliopiston, Keilaniemen ja Tapiolan niin sanotut yhteiskoekäyttötestaukset on jo tehty hyväksytysti. Koivusaaren ja Lauttasaaren asemien yhteiskoekäyttö on alkanut, ja testien on tarkoitus valmistua maaliskuuhun mennessä.

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo kertoo, että aikataulu tarkentuu tammi-helmikuun vaihteessa testien edetessä.

– Jokainen asema on stadionin kokoinen rakennelma, jonka turvallisuutta ohjaavat ja säätelevät kymmenet eri järjestelmät. Asemien välissä on yhteensä 28 kilometriä ratatunnelia ja 15 pystykuilua. Tämän kokonaisuuden testaaminen ja sen toimintavarmuuden ja turvallisuuden varmistaminen on nyt tärkein tehtävämme, toteaa Länsimetro Oy:n tuore toimitusjohtaja Ville Saksi.

Testien päättymisen jälkeen HSL päättää matkustajaliikenteen aloittamisesta ja liityntäbussijärjestelmään siirtymisen ajankohdan.

Alkuperäisen arvion mukaan länsimetron liikennöinnin piti käynnistyä jo elokuussa 2016, mutta aloitusaikaa on siirretty kahdesti. Lisäksi hankkeen budjetti on ylittynyt.

Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: