Keskiviikko 17.7.2019

Hämeenlinnalaiset ihmeissään VR:stä: ”Matto vedettiin jalkojen alta 3 minuutin takia”

Luotu: 
9.12.2016 14:35
Päivitetty: 
9.12.2016 16:19
  • Kuva: Leif Rosnell/VR Group
    Kuva
    Hämeenlinnassa pysähtyvien junien määrää on vähennetty.
|

Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala ihmettelee, miksi 29 junaa menee Hämeenlinnan ohi pysähtymättä, vaikka pysähtymiseen kuluisi vain kolme minuuttia. VR on tämän vuoden aikana karsinut vuoroja ja pysähtymisiä, ja supistusten vaikutus Hämeenlinnaan on suuri.

– Tuskin Helsingistä Tampereelle matkustavalle kolmen minuutin pysähtyminen on ratkaisevaa, mutta hämeenlinnalaisille se olisi todella tärkeää, ja tulevaisuuden kannalta hirvittävän tärkeää, Kenakkala sanoo Uudelle Suomelle.

Hallituspuolue kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen nosti asian esiin Puheenvuoron blogissaan. Hänen mukaansa VR:n supistukset iskivät pahimmin Hämeenlinnaan, Suomen kolmanneksi vilkkaimpaan asemaan, joka menetti 14 päivittäistä vuoroa Helsingin ja Tampereen suuntiin. 

– Ne harvat junat, mitkä vielä Hämeessä ehtivät (stoppi vie muutaman minuutin) pysähtyä ovat niin täynnä, että junissa ei kaikille ole istumapaikkoja tai kaikki ei mukaan mahdu, Heinonen kirjoittaa.

Heinosen mukaan VR:n ratkaisut vaarantavat tärkeän Helsinki-Hämeenlinna-Tampere-akselin kasvun. Kaikkien Hämeenlinnan alueen kuntien väestönkasvu on hänen mukaansa jo "pysähtynyt ja kääntynyt laskuun".

Lue myös: ”Nyt on pakko nostaa kissa pöydälle” – Kansanedustaja hermostui VR:ään lopullisesti

Kaupunginjohtaja Kenakkala vahvistaa Heinosen tiedon, että Hämeenlinnassa pysähtyvät junat ovat nykyisin niin täynnä, etteivät niihin aina mahdu kaikki halukkaat. Junavuoroja vähennettiin toukokuussa, mutta syksyllä niitä lisättiin jonkin verran. Silti määrä ei ole Kenakkalan mukaan lähellekään riittävä.

–Tässä on kuin vedetty matto jalkojen alta, Kenakkala sanoo.

–Jos Helsinki ja Hämeenlinna kasvavat valtavasti, pitäisi olla mahdollisuus ottaa kasvua vastaan, hän toteaa.

Kenakkala kuvailee tilannetta ”tosi pahaksi”.

– Täällä ei koskaan ole tällaista palautetta tullut mitä on nyt tullut asukkailta ja yrityksiltä. Moni näkee tämän tilanteen hyvin haasteellisena, hän kertoo.

Useammin kulkevat nopeat junavuorot ovat aiemmin mahdollistaneet hämeenlinnalaisille yrityksille pikaisetkin palaverit Helsingissä, ja Helsingissä työskentelevän asumisen Hämeenlinnassa. Nyt moni hämeenlinnalainen joutuu Kenakkalan mukaan turvautumaan omaan autoon. Heinosen mukaan moni on jopa muuttanut Hämeenlinnasta pois kulkuyhteyksien heikennyttyä.

VR: 46 junaa pysähtyy arkipäivisin

Kansanedustaja Heinonen sai blogiinsa vastauksen VR:n yhteiskuntasuhteiden johtajalta Otto Lehtipuulta. Hänen mukaansa suurin kilpailu joukkoliikenteen matkustajista käydään pääkaupunkiseudulla sekä suurilla kaupunkiseuduilla kuten Tampereella.

– Tässä kilpailussa VR:kin haluaa menestyä. Hämeenlinnassa pysähtyy joulukuusta lähtien joka arkipäivä 46 junavuoroa, joista IC-junia on 26. Vertailun vuoksi tuplasti asiakasmäärältään Hämeenlinnaa suuremmassa Lahdessa VR:n kaukojunia pysähtyy sama määrä, 26, Lehtipuu kirjoittaa kommentissaan.

– Hämeenlinnankaan juna-aikataulut ja vuoromäärät eivät ole suinkaan kiveen hakattuja, vaan tarkastelemme säännöllisesti vuororakennetta suhteessa asiakastarpeisiin ja kysyntäennusteisiin, Lehtipuu lisäsi.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Eero Sippola

Kokeilin pari viikkoa sitten matkustaa junalla, arkipäivänä, Seinäjoelta Hämeenlinnaan. Yhtään ainutta suoraa yhteyttä ko. välille ei löytynyt. Mikäli halusit jäädä pois Hämeenlinnassa, oli vaihdettava junaa Tampereella. Kun aikatauluja tutkii tarkemmin, käy ilmi, että tulet junalla suoraa päärataa pitkin mistä tahansa pohjoisesta, et pääse Hämeenlinnaan ilman junanvaihtoa Tampereella.

Jorma Saarinen

VR:n kommentointi Hämeenlinnan junavuoroista ei pidä paikkaansa ja osaltaan muistuttaa jopa petosta. Jokainen voi netistä tarkistaa asian esim. netistä. Tampereelta Helsingin suuntaan menevistä pysähtyy Hämeenlinnassa 11 ja Tampereen suuntaan menevistä 10 junaa. Pääosa junista pysähtyy matkustajille sopimattomaan aikaan tai ovat täynnä. Taajamajunissa taas on matkustamista hankaloittava vaihto Riihimäellä. VR on ilmeisesti laskenut pysähtyviin mukaan sellaiset junavuorot, jotka kulkevat Helsinkiin jostain syystä lähes kaksinkertaisen ajan, ja ne vuorot, jotka ohjataan ensin Tampereelle junanvaihtoon Helsingin junaan, joka ajaa Hämeenlinnan aseman ohi pysähtymättä. Tällä tavalla matka-aika on 2 tuntia 20 min. Velvoitevuorot eivät hämeenlinnalaisia lämmitä. Me tarvitsemme kaikkien päivävuorojen pysähtymistä Hämeenlinnassa. Luulisi valtionyhtiön ymmärtävän edes rahan päälle, maan 3. vilkkaimmalla asemalla on vuosittain lähes miljoona maksukykyistä matkustajaa. Hämeenlinna sijaitsee Suomen väestöllisessä keskipisteessä Etelä-Suomen kasvukäytävällä.

Olavi Nieminen

Toinen ihmetyksen aihe on, että Mänttä-Vilppula on menettämässä kaikki junayhteydet.
Sitten Haapamäki-Jyväskylä-Pieksämäki Suomen poikittaisliikenne loppuu ja itä-länsi suunttaan matkustava joutuu koukkaamaan etelän kautta.
Mitään järkeä ei yleisessä liikenteessä enää ole ja se näivettyy.

Pasi Käyhkö

Ongelmana on Suomen suuri pinta-ala ja populaation pieni koko. Myös asiaa on huonontanut ihmeellinen hajautettu infra ympäri maata. Kalliiksihan liikuskelu tulee, kun joka paikkaan on pitkä matka eikä matkustajia riitä kaikkialle. Tarvitsemme lisää muuttoa maaseudulta kaupunkeihin.

Tarja Laakso

Päinvastoin - tarvitsemme työpaikkojen siirtoa pääkaupunkiseudulta muualle Suomeen. Näin asumistuetkin vähenisivät ja tarve kuskata porukkaa pk-seudulle vähenisi, mutta tarve lisätä matkustamista esimerkiksi Tampereelle, Hämeenlinnaan, Lahteen, Jyväskylään, Kuopioon, Ouluun jne. lisääntyisi.

Aivan järjetöntä yrittää pakata kaikki suomalaiset pk-seudulle, onhan se jo niin selvästi näkyvissä, mitä se aiheuttaa. Ylisuuria vuokria ja ylisuuria asuntojen hintoja. Ylisuuria investointeja pk-seudun liikenteeseen jne. jotka me kaikki muut maksamme, eivät pk-seutulaiset.

Paavo Hautamäki

Odotan sitä kauan kaivattua kilpailua raiteille henkilöliikenteelle. Vr ei omista raiteita ainoastaan kaluston. Täällä pohjanmaalla investoitiin Seinäjoki - Oulu väliin n. 800 miljoonaa sillä tuloksella että junat pyyhältää kaikkien pikkuasemien ohi.

Vesa Wallenius

Tottahan nyt toki junan pitää matkalla pysähtyä 3minuutin pysähdys kun moni on muuttanut Hämeenlinnaan ja sille seudulle jotta pääsee töihin Helsingin seudulle junalla niin kuin valtiovalta on toivonut ihmisten matkustavan työn perässä. Eihän nyt VR voi heittää kapuloita oman maansa rattaisiin tuolla lailla!