Sunnuntai 21.10.2018

Suomalainen insinööri toteutti anopin toiveen – laturi ”valloittaa” nyt maailmaa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
14.12.2016 16:16
Päivitetty: 
15.12.2016 08:09
  • Kuva: Asmo Solutions Oy
    Kuva
    Asmo-laturia viedään nyt myös Saksaan ja Norjaan.
|

Paloturvallisen Asmo-laturin kehittäjä, Asmo Solutions Oy:n perustaja Asmo Saloranta vie laturiaan nyt ulkomaille. Ensin tarkoituksena on valloittaa Eurooppa, sitten Pohjois-Amerikka.

–Sehän suomalaisten firmojen probleema on, että kun ne ajattelevat, että ne rakennetaan tyyliin ”we build and there they come” – ei se välttämättä ihan niinkään mene. Siinä on paljon esillä olemista ja työtä, että se tapahtuisi, Saloranta sanoo Uudelle Suomelle.

LUE MYÖS: Asmo-laturin valmistaja selvitystilaan – Tarkoitus lopettaa koko yritys

Heinäkuussa 2014 Saloranta kertoi Uudelle Suomelle kehittäneensä paloturvallisen laturin, koska hänen avovaimonsa lapsuudenkoti paloi verkkovirtaan kytketyn laturin takia.

–Anoppi sanoi, että etkös sinä insinöörismiehenä voisi kehittää sellaisen laturin, joka ei kuluttaisi virtaa vaikka sen unohtaisi seinään kiinni, Saloranta kertoi.

Elokuussa 2015 Saloranta kertoi, että laturin valmistukseen saatiin tarvittava rahoitus.

Vielä keväällä näytti sitä, että Asmo-laturit valmistettaisiin ulkomailla, mutta kesällä tuotanto päätettiin sittenkin tehdä Suomessa.

–Saatiin valmistushinta sellaiseksi, että se pystytään tekemään täällä Suomessa. Tehtiin töitä sen eteen, etsittiin kaikki komponentit, ja selvitettiin, mistä saadaan parempia sopimuksia komponenttitoimittajilta. Sitten hiottiin kaikkia työvaiheita, jotta saataisiin laturin valmistusaikaa pienemmäksi, jotta sille tulisi sellainen hinta, että se voidaan valmistaa täällä Suomessa, Saloranta kertoo.

Asmo-laturit valmistetaan Ouneva Group tehtaalla Joensuussa. Ouneva oli aiemmin Nokian alihankkija.

–He olivat siinä mielessä fiksuja, että he yhdistivät monta tehdasta, jotta he voivat tarjota tällaista avaimet käteen -periaatteella laturin tekemisen. Laitetaan vaan ohjeet ja shekki sinne, niin toisesta päästä tulee valmiita latureita pihalle. Kaikki tapahtuu saman yrityksen sisällä, Saloranta sanoo.

Asmo-laturin eteen on tehnyt töitä noin 30 ihmistä, mutta itse Asmo Solutions Oy:ssä on kuusi kokoaikaista työntekijää, Saloranta kertoo,

–Pysytään tällaisena noin 10 hengen suunnittelu- ja markkinointitiiminä. Sitten työllistetään alihankkijoita, jotka tekevät tuotteita ja tuotekehitystä, hän sanoo.

Tulevaisuuden suunnitelmia Salorannalla on laturin suhteen ”ihan hirveästi”.

Mitkä ovat konkreettiset tavoitteet seuraavan vuoden aikana?

–Ensin valloitetaan Eurooppa, sitten Yhdysvallat ja Pohjois-Amerikka, Saloranta vastaa.

–Nyt kaikille ennakkotilaajille on saatu vihdoin toimitettua laturit. Nyt toimitetaan tuotteet Suomessa kauppojen hyllyille.

Parhaillaan Asmo-laturi valloittaa Salorannan mukaan Norjan markkinoita.

–Norjaan on saatu nyt isot toimitukset. Siellä Asmo-laturia myydään Statoil–huoltoasemilla. Siellä on palokunnan edustaja, joka toimii myyntiagenttina, ja haluaa paloturvallisia latureita, Saloranta kertoo.

Hän kertoo norjalaisen edustajan tulleen Ouluun asti kysymään latureita.

–Norjasta tuli meille Ouluun tapaamaan ihan, että voisiko hän saada noita Asmo-latureita myyntiin tuonne, Saloranta kertoo.

–Olemme antaneet tälle norjalaiselle agentille hoitaakseen koko Norja. Tämä tapahtui tässä kuukauden sisään. Aika nopeaa toimintaa, en pysy itse enää kaikessa perässä. Aikaisemmin kaikki oli minun lankojen perässä, mutta nyt minun ei tarvitse tietää enää kaikkea. Täällä on mahtavia ihmisiä jotka hoitavat näitä asioita, hän toteaa.

Miten kansainvälistymisessä onnistuu ja pärjää?

–Eihän se ole kuin mennä vain. Olen tosi aktiivisesti ollut netissä näkyvillä kansainvälisillä foorumeilla ja kiertänyt kaikkia tapahtumia, ja esitellyt laturia kaikilla messuilla, ja antanut latureita muitten matkapuhelinvalmistajien edustajille, että ottakaapa tuosta, ja käykää esittelemässä eteenpäin. Sieltä tulee sitten jostain ihmeellisistä paikoista puhelinsoittoja, että hei, saisimmeko näitä latureita vähän enemmän, Saloranta vastaa.

–Etelä-Afrikasta tuli nyt viimeisin, joka halusi alkaa myyntiedustajaksi Etelä-Afrikkaan. Kyllä niitä tulee, kun on itse aktiivinen ja kertoo asiasta, mitä on tekemässä. Kyllä niitä yhteydenottoja tulee, hän toteaa.

Asmo-laturia myydään Suomessa, Norjassa ja Saksassa, sekä verkkosivujen kautta ympäri Euroopan.

–Nyt ollaan menossa Ranskaan, Espanjaan ja Isoon-Britanniaan. Britanniassa on erilaiset pistorasiat, joten se on vähän oma kommervenkkinsa. Sama pätee Yhdysvaltoihin, joten se vaatii vähän erilaista tuotetta sitten, Saloranta kertoo.

Hän arvioi, että yrityskentällä näkyy piristymisen merkkejä.

–Tuntuu, että on pitkään ollut yrityskentällä hiljaista, mutta nyt kun talvi tuli, niin alkoi taas kuulua hyviä uutisia startuppien rintamalta, että kyllä täällä taas kuplii pinnan alla. Toivotaan, että ensi vuosi on vähän aktiivisempi, Saloranta kertoo.

Hänen mielestään suomalaisten yritysten pitäisi etsiä asiakkaita ja sijoittajia aktiivisesti ulkomailta.

–Nyt ulkomaista rahaa tulee Suomeen enemmän kuin aiemmin. Se pistää pyörät pyörimään, hän kertoo.

LISÄÄ AIHEESTA:

Asmo-laturin valmistaja selvitystilaan – Tarkoitus lopettaa koko yritys

Suomalainen insinööri toteutti anopin toiveen – Keräsi Kickstartersissa 24 000 $

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli: