Lauantai 21.10.2017

Ministeri Bernerille varoitus autojen GPS-seurannasta: ”Mikäli tieto on olemassa, se on käytettävissä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
3.1.2017 09:18
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Autoilijoiden liikkumista saatetaan jo lähitulevaisuudessa valvoa esimerkiksi asentamalla autoihin sim-kortti, joka siirtäisi tietoa auton liikkeistä viranomaisille. Tietojen perusteella autoilijaa laskutettaisiin esimerkiksi ajokilometrien mukaan.
|

Liberaalipuolue vastustaa autoilijoiden GPS-seurantaa ja muita vastaavia järjestelmiä, ilmoittaa Oulun liberaalien puheenjohtaja Aki Kivirinta Puheenvuoron blogissaan.

Hän ihmettelee sitä, että liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on nostanut seurantasuunnitelman esiin, vaikka jo edellisen hallituksen tuottama selvitys satelliittivalvonnasta ”sai hyvin negatiivista palautetta”.

– Liberaalipuolue ei voi hyväksyä kaikenkattavaa yksityishenkilöiden liikkumisen seurantaa. Liikenne- ja viestintäministeriö, Berner eikä uusi liikenneyhtiö voi luvata etteikö tietoja voisi joku käyttää väärin. Mikäli tieto on olemassa, se on käytettävissä. Ainut kohtuullisen varma tapa on olla keräämättä tietoa alunperinkään, Kivirinta kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

– Parempia tapoja olisivat luottaminen kansalaisten rehellisyyteen (mihin luotetaan jo nyt työmatkavähennyksen osalta) ja katsastuksen yhteydessä tehtävät kilometrimäärien tarkastukset (jotka tehdään jo käytännössä nyt) sekä verotuksen painotuksen siirtäminen polttoaineisiin. Myös perinteisen tyylinen tietulli tai kohdennettu rekisterikilpien valvonta voisi toimia ruuhkaisilla seuduilla, kuten vaikkapa pääkaupunkiseudulla, hän jatkaa.

Hänen mukaansa seuranta saattaisi mediassa nähtyjen arvioiden lisäksi myös käydä turhan kalliiksi autoilijoille mahdollisine ylimääräisine katsastusmaksuineen ja hallinnollisine kuluineen.

Liikenne- ja viestintäministeri Berner vastasi viime viikolla autoilijoiden mahdollisen seurannan aiheuttamaan kuohuntaan.

– Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia, vaan ajettuja kilometrejä. Jos käytössä on esimerkiksi aikaan perustuva maksu, se ei vaatisi välttämättä edes ajon seurantalaitetta. Vaikka asiakas hankkisi paikannukseen perustuvan palvelun, varmistetaan hänen yksityisyydensuojansa lailla. Näin tapahtuu jo telepuolella. Teleyritys saa käsitellä asiakkaidensa tietoja vain sen verran kuin on tarpeellista, Berner kirjoitti tuolloin.

Hänen mukaansa seurannan teknisen toteuttamisen tapaa ei ole vielä lyöty lukkoon. Esimerkkinä hän kertoi, että tiedonsiirtoyhteydellä toimiva laitteisto voitaisiin liittää ajoneuvon toimintaa ja vikoja valvovaan OBD-järjestelmään (On-Board Diagnostics), ”joka on jo kaikissa uusissa autoissa ja vanhoihin se on helppo ja halpa asentaa”.

Lue myös: Anne Berner vastaa kohuun: Myös aikaan perustuva automaksu mahdollinen

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Lasse Liemi

Mites kävi Lex Nokian kanssa ? Yritykset urkki työntekijöiden tietoja ilman lupaa.
Mites kävi poliisiin laajennettujen salakuunteluoikeuksien kanssa ? Poliisi kuunteli
ilman lupaa.
Mites tämän kanssa käy ? Herra varjele !
Historia ei opeta. Mistä löytyisi viisaita päättäjiä ?

Teppo Vanamo

On täysin selvä asia, ettei autoilijoiden seurantaa haluta verojen keräämisen vuoksi, sillä silloin polttoainevero olisi paras vaihtoehto. Seurannan tarkoitus on aivan jokin muu. Ensimmäisenä tulee mieleen kaupallisten palveluiden mahdollistaminen, kohdennettu mainonta ja globaali nopeusvalvonta. Tavoitteena on mahdollisesti myös luoda tiettyjä rahaeliitin alueita, joille ei autolla pääse ilman tunnistetta ja mahdollistaa poliisille tiettyjen henkilöiden seuranta.

Morgan Kane

Polttoaineverossa on kai se ikävä puoli. että tulevaisuuden autot eivät kuluta sitä tarpeeksi. Uskon, että lopullisena tavoitteena on sakotuksen automatisointi. Tämä olisi äärimmäisen kätevää ja kustannustehokasta. Tämä tietysti vain vain turvallisuuden takia...

Ari Tähti

Jos kovasti huolestuttaa valvova isoveli, muistakaa sulkea google kännykkänne GPS seuranta. Minulla se on ollut päällä tietoisesti, hauska nähdä miten se toimii. Esim 2014 helmikuussa kävin näköjään ikeassa ja parissa muussakin paikassa. Ajoreititkin näkyy nätisti, niin nätisti että epäilemättä ajonopeudet on myös saatavana. Ja, eiköhän se google käytä näitäkin tietoja mainonnassa, mutta ei se minua haittaa. Oikeastaan päinvastoin, mielummin katselen mainoksia jotka on juuri minulle.

Monellakohan seuranta on päällä, itsekin huomasin sen vasta silloin kun se oli tallentanut kulkujani jo pitkään.

Mikko Toivonen

Mitä h...., onko liberaalipuolue reinkarnoitunut. Missä se on ja mikä on sen ohjelma?

Minusta voisitte saada kannattajan jos otatte kantaa jokaiseen asiaan, oikealla, keskellä, tai vasemmalla, sen meriittien ja suhteen kokonaisuuteen pohjalta!

Olenkin odottanut rationaalin ja puhtaaseen järkeen ja tosiasioihin sekä kaikista jollain tavalla huolehtivan puolueen ilmaantumista politiikkaan. P...n pitkään olen jo odottanut! ;)

Ps. niin ja sellaisen jolle sananvapaus on pyhä siinä missä kansallinen itsemääräämisoikeuskin ja joka vapauttaa meidät n. 95 nykyisestä holhoamisesta