Lauantai 18.11.2017

”Älä aja lyhyitä matkoja autolla” – 5 hirmupakkasten ohjetta kotiin ja autoon

Jaa artikkeli:
Luotu: 
3.1.2017 14:12
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Auton akku vaatii erityishuomiota paukkupakkasilla.

Muun muassa valtionyhtiö Motiva ja työnantajaliitto LVI-Tekniset Urakoitsijat opastavat suomalaisia varautumaan alkavaan kovien pakkasten jaksoon.

Sään odotetaan kylmenevän lähipäivinä koko Suomessa lähelle 30 pakkasastetta ainakin hetkellisesti. Tuoreimpien ennusteiden mukaan pakkasta voi paikoin olla jopa 40 astetta. Lue lisää: Hirmupakkaset tulevat – 20-30 astetta pakkasta koko Suomeen

Alla viisi Motivan, Autoliiton ja LVI-Teknisten Urakoitsijoiden vinkkiä paukkapakkasten varalle.

1. Aputilojen lämpötilan laskeminen omakotitalossa

Motivan mukaan nyt kannattaa olla tarkkana kodin huonelämpötilojen säädössä.

– Kovana pakkaskuukautena lämmityslasku saattaa olla moninkertainen syyskuukauteen verrattuna, muistuttaa asiantuntija Sami Seuna Motiva Oy:n tiedotteessa.

Pitkittyvä kylmä jakso nostaa lämmitysenergiankulutusta vääjäämättä, mutta pienillä nikseillä voi Motivan mukaan ”taittaa kulutushuipun terävimmän kärjen ilman, että asumisviihtyvyys kärsii”.

Motiva neuvoo, että omakotitalossa kannattaa kiinnittää huomiota aputilojen huonelämpötiloihin. Tuulikaapissa, varastossa ja autotallissa lämpötilan voi huoletta alentaa 7–12 asteeseen, autotallissa aavistuksen alemmaskin. Myös asuinhuoneiden lämpötiloja voi laskea.

2. Takan käyttö lämmityksessä

Lisäksi takan tai leivinuunin säännöllinen lämmitys on erityisesti pakkasilla tehokas säästötoimi, Motiva neuvoo. Kevytrakenteinenkin takka on iso apu pakkasilla. Polttopuuta kannattaa tuoda sisään ainakin muutama päivä ennen polttoa.

– Tehokkainta on, jos tulisijaa ehtii lämmittää pakkasta ennakoiden ja jatkaa puunpolttoa pitkin pakkaskautta. Pitämällä huoneiden väliovet avoinna lämmin ilma pääsee kiertämään tasaisesti asuntoon, Seuna sanoo.

Jos on riski tulisijan ylilämmittämisestä, lämmityspatterit kannattaa säätää pienemmälle. Lattialämmityksen kohdalla säätöä kannattaa ennakoida hyvissä ajoin ennen puupolttoa, sillä lattia reagoi säätöihin viiveellä.

3. Vesiputkien jäätymisen tarkkailu, ehkäisy ja sulatus

LVI-alan työnantajaliitto LVI-Tekniset Urakoitsijat varoittaa putkien jäätymisestä. Putkien mahdollinen jäätyminen johtuu siitä, että putkessa olevan veden lämpötila laskee alle nollan ja vesi jäätyy tukkien putken. Myös virtaava vesi voi jäätyä. Jäätymisen todennäköisyys riippuu siitä, kuinka alas putkea ympäröivän ilman lämpötila laskee ja kuinka suurta veden virtaus on.

– Jos putket ovat joissakin tiloissa jäätyneet aikaisempina vuosina, nyt kannattaa tarkastaa kyseiset tilat. Paras tapa suojata putket jäätymiseltä on huolehtia siitä, että niiden pintalämpötila pysyy plussan puolella, erityisasiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä sanoo.

– Joskus voi käydä niinkin, että lämmitetyssä tilassa tai rakenteiden sisällä, putkeen osuu ulkoa tuleva pakkasilman virtaus, joka tulee jostakin auki olevasta raosta. Tarkastuksessa kannattaakin kiinnittää huomio erityisesti siihen, että putken pinta ei pääse jäätymään.

Myös Motivan Seuna kehottaa lämmitystä laskiessa tarkkailemaan erikseen rakennukseen tulevan vesijohdon läpivientipaikan ja vesimittaritilan lämpötiloja. Etenkin vanhassa talossa nämä kohteet voi olla tarpeen suojata paikallisella lisälämmittimellä, Motiva kehottaa. Jäätymisvaaraa voi ehkäistä myös kiertämällä vesijohdon päälle sulanapitokaapelia ja solumuovieristettä.

Jos putki pääsee jäätymään, sen sulatusta varten kannattaa LVI-Tekniset -järjestön mukaan pyytää paikalle LVI-alan ammattilainen. Pahimmillaan sulava jää voi saada putken repeämään ja aiheuttaa suuriakin vesivahinkoja. Tämän jälkeen kannattaa ryhtyä jäätyvän putkien vian korjaamiseen, ”jäätynyt putki kertoo siitä, että putkiston asentamisessa on alun perin tehty virhearvio tai sen ympäristön olosuhteet ovat muuttuneet ajan myötä”.

4. Auton akku – vältä lyhyiden matkojen ajamista

Autoliitto puolestaan kertoo, että paukkupakkasiin kannattaa valmistautua ennen kaikkea tarkistamalla akun kunto.

– Ongelmien välttämiseksi akun kunto kannattaa testauttaa säännöllisesti. Jos akku alkaa testin mukaan olla tiensä päässä tai se oireilee esimerkiksi autoa käynnistettäessä, kannattaa akku vaihdattaa ennen kuin auto jättää ensimmäisen kerran tielle.

Autoliiton mukaan akun elinikään voi vaikuttaa omalla toiminnallaan. Varsinkin pakkasilla lyhyiden matkojen ajamista pitää välttää.

– Nurkka-ajossa akku ei ehdi latautua ja jonakin aamuna auto ei vain käynnisty.

Lisäksi polttoainekäyttöinen lisälämmitin tyhjentää myös akkua. Lämmittimien yleistyminen näkyy akkuongelmien määrässä, Autoliitto kertoo.

– Harva tulee ajatelleeksi, että polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käytön jälkeen pitäisi ajaa vähintään yhtä kauan kuin lämmitin on ollut päällä, jotta akku ehtii latautua, Autoliiton kenttäpäällikkö Tero Hartikainen sanoo tiedotteessa.

5. Auton nesteet ja polttoaine

Akun tilan ohella autoilijoiden olisi syytä tarkistaa jäähdytin- ja pesunesteen pakkaskestävyys, sillä liian laimeat nesteet voivat jäätyessään rikkoa muun muassa putkia ja letkuja. Dieselautoilijoiden pitää huomioida tankatessaan, että tankissa on riittävän pakkaskestävää polttoainetta.

– Jos on luvassa todella kovia pakkasia, kannattaa hakeutua tankkaamaan huoltoasemalle, josta saa arktista dieseliä. 

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Antti Salminen

Oikeastaan kun noista akuista puhutaan niin moni heittää ihan hyviäkin akkuja menemään, koska eivät osaa ladata niitä... Mielestäni tärkeämpää olisi ladata akkua säännöllisesti kuin tarkastaa kunto, varsinkin autoissa joissa on polttoainelämmitin. Markkinoilla on myös olemassa kiinteitä akkulatureita autoihin, jotka ovat hyvä lisä autossa kuin autossa.... Akun kunto toki voi mennä huonoksi joskus, mutta pelkkä lataus voi tehdä taas hyvän akun siitä ja jatkaa akun elinikää jopa vuosilla. Laturiviat sen sijaan on toinen juttu, koska niissä jopa saa uuden akun tyhjäksi nopeaa..