Tiistai 16.1.2018

Jättisuunnitelma julki Helsingin ytimessä – useita katuja ”vallataan” kävelijöille

Jaa artikkeli:
Luotu: 
4.1.2017 14:07
  • Kuva: Meeri Utti / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Arkistokuvassa Helsingin keskustaa ja Mannerheimintietä. Mannerheimintielle tutkitaan ratkaisua, jossa jalankulkijoille tehdään lisää tilaa leventämällä jalkakäytäviä.
|

Helsingin ydinkeskustaan suunnitellaan jalankulkijoita suosivia muutoksia useille keskeisille katuosuuksille.

Pohjois- ja Eteläesplanadin muuttamista kävelykaduiksi selvitetään, mutta tämän lisäksi suunnitteilla on muutoksia myös Unioninkadulle, Kaivokadulle, Fabianinkadulle, Eerikinkadulle, Kalevankadulle, Mannerheimintielle ja Postikadulle. Lähes kaikkia ollaan suunnitelmissa osittain muuttamassa kävelykaduiksi, kaikilla jalankulkijoiden asemaa on joka tapauksessa tarkoitus parantaa. Kaivokadun osalta pohditaan sen muuttamista joukkoliikennekaduksi.

– Mannerheimintielle tutkitaan ratkaisua, jossa jalankulkijoille tehdään lisää tilaa leventämällä jalkakäytäviä. Samalla suojatieylitykset lyhenisivät, mikä helpottaisi kadun ylittämistä ja parantaisi jalankulkijoiden turvallisuutta.  Ajorata kaventuisi 1+1-kaistaiseksi Erottajan ja Pohjoisen Rautatiekadun välillä, kaupunki kertoo Mannerheimintietä koskevista suunnitelmistaan.

Kokoomuslainen kuntavaaliehdokas Minna Isoaho pitää kävelyn edellytysten lisäämistä hyvänä, mutta kokee, että nykysuunnitelmissa kävelijöitä autetaan häätämällä autoja ja että katuosuuksia ”vallataan” autoilijoilta kävelijöille.

– Kaupunkisuunnitteluvirasto tekee pääkaupunkiamme muokkaavia kävelykeskustasuunnitelmia, joiden tavoitteena näyttää olevan autoilijoiden häätäminen pois näkyvistä. Viraston esityksissä todetaan, että tavoitteena on priorisoida joukkoliikenteen, kävelyn tai pyöräilyn osuutta nostavia liikennehankkeita. Käytännössä markkinaosuutta haetaan kuitenkin autoilua vaikeuttamalla ja jopa kieltämällä se, Isoaho kritisoi Puheenvuoro-blogissaan.

Myös Helsingin seudun kauppakamari on älähtänyt suunnitelmista.

Isoahon mielestä kävelyn ja pyöräilyn lisääminen ovat hyviä asioita, mutta ei millä hinnalla tahansa.

– Viraston esityksiä ja lautakunnan päätöksiä lukiessa käy selvästi ilmi, että kävelykeskustahanke on ideologinen, ei käytännöllisiin hyötyihin perustuva revoluutio.  Autoliikenteen kehittämisestä ei puhuta. Se lopetetaan, Isoaho kritisoi.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Teemu Terava

Tunnelinkaivajat töihin.
Poikittaisliikenteelle keskustatunneli. Satamien liikenteelle satamatunnelit. Raidejokeri täydentyy renkaaksi jokeritunnellilla, joka tuo onneksi käyttöä Kruunusilloille.
Koska keskstaan ei enää pääse autolla, eikä autoa voi siellä pysäköidäkään minnekään, pitää keskustan asukkaille rakentaa korttelipysäköinti talojen alle.
Onko tässä kävelykeskusta-raitiotie-kaupunkibulevardi-suunnittelussa realismin häivää, jää onneksi seuraavien sukupolvien arvioitavaksi ja maksettavaksi.