Lauantai 21.10.2017

Laitevalmistaja selittää mustien laatikkojen ongelmaa: ”Se oli suomeksi sanottuna moka”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.1.2017 14:48
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Soneran koekäytössä olleen Matkalainen-palvelun käyttäjien tarkat sijainnit ovat olleet netissä näkyvissä kenelle tahansa useiden päivien tai jopa viikkojen ajan. Matkalainen-palvelu on tarkoitettu omien ajojen seurantaan, ja sillä on ollut tuhansia aktiivisia käyttäjiä.

Soneran koekäytössä olleen Matkalainen-palvelun käyttäjien tarkat sijainnit ovat Tivin mukaan olleet netissä näkyvissä kenelle tahansa useiden päivien tai jopa viikkojen ajan. Matkalainen-palvelu on tarkoitettu omien ajojen seurantaan, ja sillä on ollut tuhansia aktiivisia käyttäjiä. Palvelun teknisen toteutuksen hoiti suomalainen Semel.

–Se oli suomeksi sanottuna moka, Semelin toimitusjohtaja Börje Nummelin kertoo Tiville.

Nummelinin mukaan seurantalaitteiden vikatilanteiden tarkasteluun tai asetusten muuttamiseen tarkoitettu järjestelmä piti olla rajattu vain Semelin sisäiseen käyttöön eikä avoimeksi julkiseen verkkoon. Semel sulki järjestelmän kuultuaan sen avoimuudesta Twitterissä.

Sijaintitietojen ei alun alkaen edes pitänyt näkyä vikatilanteiden selvittämiseen liittyvässä järjestelmässä.

–Nyt oli virhe sattunut siten, että Device Check -tiedoissa oli tullut dataa, mikä sinne ei kuulunut, eli viimeisin paikkatietopiste. Tästä klikkaamalla pystyi menemään edelliseen pisteeseen ja niin edelleen, Nummelin selvittää.

Käytännössä tiedoilla sai tarkan kuvan käyttäjän liikkeistä. Esimerkiksi tapausta selvittänyt piraattipuolueen aktiivi Janne Paalijärvi esitteli Puheenvuoron blogissaan, miten hämeenlinnalaiskäyttäjän matka kaupan kautta mökille ja takaisin pikaruokalan kautta oli selvitettävissä palvelusta metrien ja minuuttien tarkkuudella.

Nummelin ei pidä ongelmaa suurena, sillä Semelin järjestelmässä ei ollut mukana henkilötietoja. Hän kuitenkin myöntää, että halutessaan joku voisi tarkkojen sijaintitietojen perusteella päätellä esimerkiksi ajoneuvon käyttäjän kotiosoitteen. Silti hän pitää esimerkiksi salakuuntelun mahdollistavia älypuhelimia isompana ongelmana.

–Minä olisin paljon huolestuneempi siitä, että on kännykkä taskussa kun tällaisesta laitteesta autossa. Siihen nähdenhän tällainen järjestelmä on superturvallinen, sen avulla voi joku lähinnä nähdä missä käyttäjä on käynyt, Nummelin sanoo.

Semelillä ei ole tarkkaa käsitystä siitä, kuinka kauan sen järjestelmän tiedot ovat olleet julkisesti katseltavissa, mutta Nummelin pitää mahdollista, että järjestelmä on ollut avoinna ainakin viikon tai kaksi.

Nummelin kiistää, että käyttäjien liikkeet olisivat vuotaneet suurelle yleisölle.

”Palvelussa ei ainakaan meillä näy mitään erityistä piikkiä, ja koko homma koskee todennäköisesti tätä yhtä laitetta”, Nummelin arvioi.

Semelin toimittamat järjestelmät ovat yksi vaihtoehto Suomen hallituksen kaavaileman kilometripohjaisen liikennemaksun toteuttamiseen. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on jo testannut Semelin myymiä laitteita.

Lue myös: 

Suomalaisten autoihin mustat laatikot? – Yksinkertainen testi paljasti karmean tietoturvaongelman

Kokoomuslainen autojen mustista laatikoista: ”Täysin kestämätön ajatus”

Lähde: Tivi, Teemu Laitila

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Yritykset: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Tapio Keskinen

Börje Nummelinille tiedoksi. Salakuuntelun mahdollistavat älypuhelimet ovat yhtä lailla lainvastaisia, kuin kyseiset seurantalaitteet.
Jos minun autoon aiotaan kyseinen laite asentaa, nostan syytteen välittömästi.
Uskon, että näin tulee tekemään sadat tuhannet muutkin autoilijat, koska asia on aivan päivän selvä.