Tiistai 12.12.2017

27 reippaasti alkoholia ottanutta suomalaisnuorta tutkittiin – tutkijat varoittavat aivojen toiminnan muutoksesta

17.1.2017 09:31
17.1.2017 09:38

Itä-Suomen yliopiston ja Kuopion yliopistollisen sairaalan tuoreen tutkimuksen mukaan runsas alkoholinkäyttö nuoruudessa muuttaa aivojen sähköistä toimintaa vaikuttaen niiden ärtyvyyteen ja yhteyksiin. Reipas alkoholinkäyttö saattaa näin ollen olla kehittyville aivoille haitallisempaa kuin aiemmin on tiedetty, tutkijat varoittavat.

Tutkimuksessa ei ole kyse alkoholin käytöstä, joka olisi varsinaisesti päihdehäiriöistä, vaan havainnot todettiin ”fyysisesti ja psyykkisesti terveillä nuorilla, jotka käyttivät alkoholia sosiaalisesti normaalilla tavalla”. Tulokset julkaistiin Addiction Biology -lehdessä.

Seurantatutkimukseen osallistui 27 nuorta aikuista, jotka olivat käyttäneet alkoholia runsaasti nuoruusiästä aikuisuuteen, ja 25 raitista tutkittavaa. Tutkimuksen alkaessa osallistujat olivat 13–18-vuotiaita.

Tutkimusmenetelmässä pään pinnalle annetaan magneettipulsseja, jotka läpäisevät kallon ja muut kudokset turvallisesti ja aktivoivat aivokuoren hermosoluja. Menetelmän avulla voidaan tutkia eri aivokuoren osien reaktioherkkyyttä eli sähköistä vastetta stimulaatioon, eri aivoalueiden toiminnallisia yhteyksiä ja välillisesti kemiallista hermoviestintää eli välittäjäaineiden toimintaa.

– Alkoholin käyttäjillä aivokuori reagoi voimakkaammin TMS-pulssiin. Tämä havaittiin alkoholin käyttäjillä suurempana sähköisenä kokonaisaktiivisuutena aivokuorella ja suurempana GABA-hermovälittäjäainejärjestelmään liittyvänä aktiivisuutena. Myös aktiivisuuden leviäminen eri aivoalueiden välillä erosi ryhmittäin, tutkijat kertovat.

Tiedotteen mukaan ”alkoholin käytön havaittiin siis olevan yhteydessä merkittäviin muutoksiin sekä sähköisessä että kemiallisessa hermoviestinvälityksessä siitä huolimatta, ettei kukaan tutkittavista täyttänyt päihdehäiriön diagnostisia kriteereitä”.

– Tämän tutkimuksen löydökset haastavat pohtimaan, pitäisikö nuorten päihdehäiriöiden diagnostisia kriteereitä ja hoitoon ohjausta tiukentaa. Alkoholin käyttö saattaa olla kehittyville aivoille haitallisempaa kuin aiemmin on tiedetty, vaikka nämä haitat eivät näy heti arkielämässä, tutkijat toteavat.