Tiistai 19.6.2018

Berneriltä uusi tie-esitys: Yksityistien käyttö ”lähtökohtaisesti” luvanvaraiseksi – maksun periminen helpottuu

Jaa artikkeli:
Luotu: 
25.1.2017 13:58
Päivitetty: 
25.1.2017 16:00
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on uudistamassa yksityisten teiden käyttöä.

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää yksityisten teiden käyttöä koskevia lakiuudistuksia. Lakiuudistus vaikuttaisi ulkopuolisten oikeuksiin käyttää yksityisteitä ainakin silloin, jos käyttö olisi toistuvaa tai jos se muuten lisäisi merkittävästi tien kunnossapitokustannuksia.

— Jatkossa ulkopuolisten tienkäyttö olisi lähtökohtaisesti luvanvaraista ja tällaisesta käytöstä voitaisiin periä maksu, ministeriö kertoo lakiesityksestä medialle lähettämässään tiedotteessa.

Tieosakkaat voisivat halutessaan sulkea tien ulkopuoliselta käytöltä tai rajoittaa sitä.

Luvanvaraisuus ja mahdollinen maksullisuus liittyy nimenomaan säännölliseen tai toistuvaan ulkopuolisten tienkäyttöön kuten oikaisuliikenteeseen. Ministeriön tiedotteen mukaan lupaa ei tarvittaisi ”sellaiseen satunnaiseen toimintaan, joka ei selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia”.

Uusi laki ei ministeriön mukaan myöskään vaikuttaisi yksityisteiden varrella asuvien henkilöiden tienpidosta johtuviin kustannuksiin, sillä peruslähtökohdat tiemaksujen, käyttömaksujen ja avustusten osalta on tarkoitus säilyttää. Ministeriö korostaa lisäksi, että jokamiehen oikeuksiin ei puututa lakiuudistuksen yhteydessä.

Päivitys klo 15.34: Liikenne- ja viestintäministeriö oikoo tätä Uuden Suomen uutista siltä osin, että yksityisen tien ylläpidosta vastaavat yksityiset henkilöt ovat aiemminkin voineet periä ulkopuolisesta tienkäytöstä käyttömaksua.

– Lakiluonnos ei muuta tätä tilannetta, mutta selkeyttää niitä periaatteita, jolloin käyttömaksua voidaan periä, ministeriö viestittää.

Muutos aiempaan lakiin on se, että jatkossa ulkopuolisen yksityistien käyttö olisi ”lähtökohtaisesti” luvanvaraista. Aiemmin lähtökohtana oli, että yksityisteitä voi käyttää vapaasti, ellei erillistä kieltoa anneta.

– Jatkossa käyttömaksua voisi periä kun käyttö ei ole vain satunnaista ja sen johdosta tien kunnossapitokustannukset kasvavat, ministeriö kertoo.

Ministeriön ylitarkastaja Kaisa Kuukasjärvi kertoo, että uudistuksella halutaan auttaa tieosakkaiden – yksityisteiden rakentamisesta ja ylläpidosta vastaavien yksityishenkilöiden – asemaa.

– Haluttiin selkeyttää periaatteita, jotta käyttömaksun periminen olisi helpompaa, Kuukasjärvi sanoo.

Esitys lähti lausuntokierrokselle

Ministeriön esitys yksityistielain kokonaisuudistuksesta lähti keskiviikkona lausuntakierrokselle. Esitettävällä lailla selkiytettäisiin eri osapuolten vastuita yksityisteiden rakentamisen, ylläpidon sekä rahoituksen suhteen.

Tiedotteen mukaan uudistuksen tavoitteena on tukea uuden elinkeinotoiminnan syntymistä ja ”turvata yksityisteiden varrella sijaitsevan asutuksen edellyttämä liikkuminen sekä elinkeinoelämän kuljetukset”.

– Lakiuudistuksella halutaan antaa edellytykset yksityistieverkon kehittämiselle ja ylläpidolle nykypäivän tarpeiden mukaisesti. Esitys parantaa luonnonvaratalouden ja muun elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä etenkin maaseudulla, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kommentoi.

PÄIVITYS: Juttua päivitetty klo 15.40, koska alkuperäisesti versiosta puuttui tieto siitä, että maksuja voi periä nykyisinkin ulkopuolisilta käyttäjiltä. Myös otsikkoa muutettu samoin perustein.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Jaakko Aalto

Se on merkki paniikista. Minulle opetettiin aikoinaan, että kun on kunnolla tyrinyt, ei pidä lähteä törmäilemään, sillä tekee vain lisää vahinkoa. Pitää laskea kymmeneen ja funtsata, mikä meni pieleen ja miksi meni pieleen. Sitten voi lähteä katsomaan, miten kannattaa lähteä jatkamaan, vai onko viisainta jättää homma sikseen ja ryhtyä tekemään jotakin muuta. Tuntuu vähän siltä, että tuo oppi tekisin nyt Bernerillekin hyvää.

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Liikenne- ja viestintäministeriö esittää yksityisten teiden käyttöä koskevia lakiuudistuksia.
— Jatkossa ulkopuolisten tienkäyttö olisi lähtökohtaisesti luvanvaraista ja tällaisesta käytöstä voitaisiin periä maksu,

Siis kesämökkiläisiltä?

Saako kaupunkilaiset vaatia katujen käyttömaksuja kun maaseudulta tullaan kaupunkiin ostoksille?
Kaupungin kiinteistöt ja sen asukkaathan katumaksut ja kunnossapidon maksaa.

Jussi Nurmi

Paljonkohan tämän idean kustannukset on olleet... yksityistiet on ollut maksullisia esim puunkuljetusten osalta tietääkseni jo aika pitkään. Itsekkin asun yksityistien varrella ja sitä käyttävät siitä myös maksavat.

Mirja Pekkonen

Kuten täällä jo mainittiinkin, niin yksityisteiden toistuva käyttö ei ole ollut mahdollista ennenkään ilmaiseksi.

Satunnaisen käytön luvallisuutta on perusteltu sillä, että lähes kaikki yksityistiet ovat saaneet ja saavat silloin tällöin avustusta julkisista verovaroista.

Tässä esityksessä ei ole tasan yhtään mitään järkeä. Annetaan nyt mökin Miinan, työttömän Taavin ja kalastaja Kallen liikkua ja nauttia Suomen luonnosta ilman karmeita tappeluja tiemaksuista sillä niitä varmasti tulee jos tämä esitys läpi menee.

Mirja Pekkonen

Sen verran pitää vielä sanoa, että omakohtaiset kokemukseni ongelmista yksityisteiden jatkuvastakin käytöstä liittyvät hevosiin ja etenkin ratsastajiin. Ja siihen, että ratsastajat eivät välttämättä pysy siellä tiellä vaan karauttelevat joskus pitkin viljeltyjä peltoja mikä ei ole luvallista. Tietä pitkin kulkeminen sen sijaan kuuluu jokamiehenoikeuksiin ja niihinhän tässä tuon jutun mukaan ei oltaisi puuttumassa. Esitys ei siis korjaa asiaa, josta joillain seuduilla on melkoistakin parranpärinää ollut. Tämä siis tuon jutun perusteella, itse esitystä en ole nähnyt.

Kari Aaltonen

Paljokohan tämä pika selvitys tuli maksamaan. Olen matkailut Suomessa omalla autolla, talvisin vuokrannut mökkejä hiihtokeskuksista ja kesällä on ollut mökkejä vuokralla miloin mistäkin päin Suomea,eli lomarahat ovat siirtyneet kulutukseen kotimaassa, mutta kiitos keskustapuolueelle jatkossa lomamme siirtyvät ulkomaille, viikko kahdeksan loma on jo tilattu ja kesää suunnitellaan.eipähän kulu tiet,eikä räpsy tolpat.Siten voin harkita paluuta kotimaan matkailuun kun hallitus muuttuu ja loppuu tämä pelleily.

Kari Aaltonen

Paljokohan tämä pika selvitys tuli maksamaan. Olen matkailut Suomessa omalla autolla, talvisin vuokrannut mökkejä hiihtokeskuksista ja kesällä on ollut mökkejä vuokralla miloin mistäkin päin Suomea,eli lomarahat ovat siirtyneet kulutukseen kotimaassa, mutta kiitos keskustapuolueelle jatkossa lomamme siirtyvät ulkomaille, viikko kahdeksan loma on jo tilattu ja kesää suunnitellaan.eipähän kulu tiet,eikä räpsy tolpat.Siten voin harkita paluuta kotimaan matkailuun kun hallitus muuttuu ja loppuu tämä pelleily.

Jouni Tarkiainen

Yksityisen tien toistuva käyttö on aina ollut maksullista. Tähän on varmasti haudattu jotain, muuten ei olisi tarvetta tehdä "muutoksia" Lähtökohtaisesti on väärin että julkisten tieiden käytöstä pitäisi periä maksua autoilijoita. Ei yhteiskunta toimi eikä ruoka liiku kauppoihin jos tiet olisivat vain yksityisautoilijoiden omaisuuta. Jokainen autotonkin "käyttää" teitä päivittäisessä elämässä.. kaikki infran rakentaminen ja ylläpito kuuluu maksaa verovaroista.

Harri Koo

Ei jaksa tätä akkaa käsittää! Nyt se tekee ehdotuksen mikä on periaatteessa sama kuuntele on aina ollut, muutos on mitätön. Mutta tällä se yrittää että saisi edes "jotain" hyväksyttyä ja yrittää sitä kautta nostaa itseään ylös kuopasta mihin on joutunut .

Juha Wiklund

Taisi tulla kiukku kun mustan laatikon tarina päättyi umpikujaan? Nyt lapsen kiukulle ei löydy rajaa.

Hullua hullumpia ehdotuksia tuo nainen suustaan päästää se on pakko myöntää. Rahaa palaa kymmeniin konsultti yhtiöiden palkkioihin satoja tuhansia euroja. Aina palkataan uusi jos joku edes hyväksyisi hänen ajatuksensa hölmöyden huipusta mustan laatikon mysteerissä. Nyt kun homma ei mennytkään suunnitelmien mukaan niin Suomen teistä pitäisi kieltää 83% ajamiselta. Mahtaako akalta olla mennyt järki?

Jaakko Aalto

Se umpikuja on tarkoitus puhkaista tällä yksityistielain muutoksella. Valtatiet yksityistetään ja tienpitäjä vaatii sen mustan laatikon tai julmetun maksun. Jos puhallus ei onnistu yhdellä tempulla niin sitten kokeillaan toista. Ja jos uhri hoksaa tämän toisemkin tempun ajoissa ja onnisttu myös sen torppaamaan, sitten keksitään kolmas. Ei tähän tautiin ole muuta lääkettä kuin ministerin ja kansliapäällikön vaihto.

Ari Myllis

Nykyisinhän yksityistietä ei voi sulkea muulta liikenteeltä ellei halua menettää kunnan avustuksia. Esitys on varmaan hyvä asia niille, joiden yksityistietä käytetään matkan oikaisuun esim. kunnan keskustaan. Joissain tapauksissa liikenteen kasvu kesäaikana voi olla huomattava. Teitä ei kuitenkaan ole turvallisuuden (lapset, pyöräilijät jne..) ja kestävyyden (tien pohjat ovat mitä ovat) kannalta ajateltu isoille liikennemäärille. Ratsastustallit sijaitsevat yleensä käyttämänsä tien varrella, joten maksavat jo korotettua hintaa tieosakkaana. Todennäköisesti tuo pienentää yksityistien saamaa avustusta? Mielenkiintoinen kysymys on miten maksu peritään tietä käyttäviltä osakkailta (jos käyttäjän autonkilvet eivät ole suomalaiset) ja miten se määräytyy? Monet yksityistiet ovat jo tieisännöitsijän hoidossa, kysymys tietysti kuuluu paljonko valvonta lisää tieisännöitsijän työn määrää? Kuka niitä kamerakuvia jaksaa vuositolkulla katsella? Voi hyvin pian tulla rahan saaminen kalliimmaksi kuin saadut eurot.