Lauantai 25.2.2017

Ylinopeussakkoihin tulossa mullistus: Nyt 2592 €, pian 400 €? – Katso taulukko

Jaa artikkeli:
Luotu: 
16.2.2017 11:01
Päivitetty: 
16.2.2017 11:11
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    – Automaattista valvontaa olisi mahdollista kohdentaa useiden liikennesääntöjen rikkomisiin. Taajamien liikenneturvallisuus paranisi, koska automaattista valvontaa kohdennettaisiin myös niihin, liikenne- ja viestintäministeriö perustelee ehdotusta liikennevirhemaksusta. Arkistokuva.
|

Uusi tieliikennelaki mullistaisi nykyisen ylinopeussakkokäytännön. Eilen lausuntokierrokselle lähteneessä lakiluonnoksessa esitetään, että päiväsakoista siirryttäisiin kiinteähintaiseen liikennevirhemaksuun. Jos muutos tulee, kovaa ylinopeutta ajavat suurituloiset maksaisivat jatkossa radikaalisti pienempiä sakkoja kuin nykyisin.

Jos henkilön tulot ovat 10 000 euroa kuussa, on sakko kovasta ylinopeudesta nykyisin yli 2000 euroa. Jos kiinteähintainen liikennevirhemaksu otetaan käyttöön, tällainen henkilö maksaisi jatkossa kovasta ylinopeudesta 400 euron virhemaksun.

Lakiluonnoksessa uuden virhemaksun suuruus olisi 20–400 euroa riippuen tienkäyttäjäryhmästä. Korkeimpia maksut olisivat ylinopeusrikkomuksissa.

Jos ylinopeus olisi 21–25 kilometriä tunnissa, liikennevirhemaksu olisi 300 euroa tuloista riippumatta. Jos ylinopeus olisi 26–30 kilometriä tunnissa, maksu olisi 400 euroa.

Vaikutukset autoilijoihin nähdään ohessa olevasta taulukosta, jossa kuvataan nykyistä sakkokäytäntöä. Liikenne- ja viestintäministeriön taulukossa on käytetty keskiarvoisia päiväsakkojen lukumääriä ja laskennallisia nettotuloja ilman vähennyksiä. (Juttu jatkuu taulukon jälkeen.)

– Taulukon avulla voidaan havaita, että kaikkein alimpien tuloluokkien sakkomäärät nousisivat. Noin 2000 euron nettotulojen kohdalla sakkomäärä olisi liikennevirhemaksun kanssa samalla tasolla. Suurempien tulojen ollessa kyseessä virhemaksun rahamäärä olisi selvästi alhaisempi nykyisiin päiväsakkojen rahamääriin verrattuna, liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) lakiluonnoksessa sanotaan.

LVM:n mukaan tällä muutoksella Suomi lähentyisi muita Pohjoismaita sakkokäytännössään.

– Liikenneturvallisuuden kannalta muutos olisi merkittävä. Siirtymällä liikennevirhemaksuun myös kovemmissa ylinopeuksissa olisi mahdollista nostaa kiinnijäämisriskiä, LVM uskoo.

Ministeriön mukaan virhemaksu määrättäisiin tehokkaassa ja nopeassa menettelyssä raskaamman päiväsakkomenettelyn sijaan. Tämä puolestaan voisi tehostaa ja lisätä erityisesti peltipoliisien työtä.

Luonnoksessa myös kommentoidaan sitä, että kovaa ylinopeutta tahallaan ajavat maksaisivat jatkossa vähemmän:

– Kovaa ylinopeutta tahallaan ajavan kuljettajan asemalla ei kuitenkaan ole liikenneturvallisuuden kannalta merkitystä, koska teosta aiheutuu asemasta riippumatta samanlaatuista vaaraa toisille tienkäyttäjille.

LVM:n mielestä virhemaksujärjestelmä parantaisi liikenneturvallisuutta.

– Automaattista valvontaa olisi mahdollista kohdentaa useiden liikennesääntöjen rikkomisiin. Taajamien liikenneturvallisuus paranisi, koska automaattista valvontaa kohdennettaisiin myös niihin, LVM toteaa.

Lue myös:

Tanskalaiset keksineet varman ja laillisen tavan välttää ylinopeussakot

Sakkotuplaukset, peltipoliisit, ylinopeuskynnys – Kokoomuslainen: ”Autoilijoiden rahastusta liikenneturvallisuuden varjolla”

Kansanedustaja: Kohta alkavat ajokiellot paukkua – ”Jokainen joutuu välillä rikkomaan nopeussääntöjä”

Nyt tuli lista: Katso uudet sakkomaksut – ”Vähäinen roskaaminen: 100 €”

Kannatatko kiinteää liikennevirhemaksua ylinopeuksiin?

CAPTCHA
Haluamme varmistaa, että olet ihminen. Näin estämme palvelumme väärinkäytön robottien avulla.
Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jukka Mattsson

No hehän vain puolustavat äänestäjiensä etuja. Miten oli SDP:n laita? Taisi tavallinen harmaa kansa jäädä ihmettelemään kun kyseinen puolue ja sen johtajat olivat viime hallituskaudella kaikkea muuta kuin duunarin ystävä.

Niko Kaistakorpi

Progression poisto näemmä rahoitetaan alarajoja laskemalla. Katselin ehdotuksesta lisää taulukkoja ja puuttumiskynnys vaikuttaisi myös alenevan. Täältä sitä varmaan progression poistamisen aiheuttamia menetyksiä kompensoidaan. On tuo 70 euroa jo 0-5 km/h ylinopeudesta tolppatutkasta aika pienestä saatu. Alkaa olla perustuslain vuoksi perutun sakkorahastuksen makua:

164 §
Nopeusrajoituksen rikkominen moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ja raitiovaunulla
Jos suurin sallittu liikenteenohjauslaitteella osoitettu nopeusrajoitus tai ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on enintään 60 kilometriä tunnissa, moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle voidaan määrätä suurimman sallitun nopeuden tahallisesta tai huolimattomuudesta tapahtuneesta ylityksestä:
1) enintään 5 kilometrillä tunnissa 70 euron liikennevirhemaksu;
2) yli 5 kilometrillä tunnissa ja enintään 10 kilometrillä tunnissa 100 euron liikennevirhemaksu;
3) yli 10 kilometrillä tunnissa ja enintään 15 kilometrillä tunnissa 170 euron liikennevirhemaksu;
4) yli 15 kilometrillä tunnissa ja enintään 20 kilometrillä tunnissa 200 euron liikennevirhemaksu.
5) yli 20 kilometrillä tunnissa ja enintään 25 kilometrillä tunnissa 300 euron liikennevirhemaksu;
6) yli 25 kilometrillä tunnissa ja enintään 30 kilometrillä tunnissa 400 euron tieliikennevirhemaksu.

Markku Nieminen

Huomioitavaa on, että taulukossa keskimmäinen ylinopeus 24-26 kilometriä tunnissa on varmaankin vitsi! 3 km/h nostaisi maksua 50- 100 euroa tavan autoilijalta! Uudistuksessa on otettu tuleva köyhyyden lisääntyminen huomioon. Eli, pieni ja keskituloiset maksaisivat suurituloisten "liikenneturvallisuusmaksut"! Jos oikeudenmukaisesti ajatellaan, niin pieni ylinopeus ja pienet tulot sen pitää johtaa myös pieneen virhemaksuun, eikä näin kuten virkamies taas neroudessaan keksi esittää.

Niko Kaistakorpi

Aika tarkaksi menee mittaus. Mielenkiintoista on myös, että tällä hetkellä kolme rikesakkoa vuodessa tai neljä kahdesssa vuodessa voi johtaa ajokortin hyllyttämiseen. Miten se sitten suhteutuu tähän? Jos samoilla lukumäärillä mennään ja noilla lähtee hyllylle, niin voipi lisääntyä aika lailla. Ja onko se kovin oikeudenmukaista kolmella alle 5 kilsan ylinopeudella saada kortti lepoon? En sitten tiedä mitä ovat suunnitelleet sen varalle, mutta veikeältä kuulostaa eikä ihan loppuun mietityltä.

Markku Nieminen

Tietääkseni poliitikot määräävät suuntaviivat miten kehitetään joitain asiaa esim. liikennesakkoja. Virkamiehet valmistelevat ja esittelevät tekeleensä ensin poliitikoille ja julki ja viimeaikoina usein nimenomaan tekeleestä on kysymys. Tarkoitushakuisuuttako, luultavasti osa ainakin. Jos tai kun poliitikko ei jaksa, ehdi tai viitsi olla valmistelussa mukana, tulee tällaisia raakileita tekeleitä julki. Virkamies ei tietenkään ole vastuussa mistään, vaan huonosta esityksestä syytetään tietenkin poliitikkoja, hallitusta siis. Syytä on siis sysissä ja sepissä, kummassakin. Virkamiehet pitäisi saada vaihdettua määräajoin ja potkut huonosta valmistelusta antaa heti. Muuten ei homma parane koskaan.

Vesa Korhonen

"– Kovaa ylinopeutta tahallaan ajavan kuljettajan asemalla ei kuitenkaan ole liikenneturvallisuuden kannalta merkitystä, koska teosta aiheutuu asemasta riippumatta samanlaatuista vaaraa toisille tienkäyttäjille."

Olen nyt lukenut tuon neljä kertaa, eikä vielä ole avautunut mikä oikeusperiaate ja normi ja käytänne tai etiikka tai moraaliarvo tässä on taustalla?!

Veli-Pekka Tihlman

"– Kovaa ylinopeutta tahallaan ajavan kuljettajan asemalla ei kuitenkaan ole liikenneturvallisuuden kannalta merkitystä, koska teosta aiheutuu asemasta riippumatta samanlaatuista vaaraa toisille tienkäyttäjille".
Edellä kirjoitettu on totta joka sana! Kaikki tämä on tätä SPD:n, Suomen kuvottavimman puolueen aikoinaan luomaa, ihmisiä eriarvoistavaa ja kaikkeen ulottuvaa progressioajattelua. Rikas maksaa päivähoidosta enemmän, sakkoja enemmän ja tietenkin veroja enemmän. Kohta leipäkin kaupassa maksaa hyvätuloiselle enemmän, häh! Kun verotus jo muutenkin tappaa kaiken halun tehdä mitään työtä tässä maassa, niin kaikenlaiset inisijät näillä palstoilla ovat viimeinen niitti. Ilman oikeistoa äänestävien veroeuroja tätä roskasakki olisi polvillaan.

Veli-Pekka Tihlman

"– Kovaa ylinopeutta tahallaan ajavan kuljettajan asemalla ei kuitenkaan ole liikenneturvallisuuden kannalta merkitystä, koska teosta aiheutuu asemasta riippumatta samanlaatuista vaaraa toisille tienkäyttäjille".
Edellä kirjoitettu on totta joka sana! Kaikki tämä on tätä SPD:n, Suomen kuvottavimman puolueen aikoinaan luomaa, ihmisiä eriarvoistavaa ja kaikkeen ulottuvaa progressioajattelua. Rikas maksaa päivähoidosta enemmän, sakkoja enemmän ja tietenkin veroja enemmän. Kohta leipäkin kaupassa maksaa hyvätuloiselle enemmän, häh! Kun verotus jo muutenkin tappaa kaiken halun tehdä mitään työtä tässä maassa, niin kaikenlaiset inisijät näillä palstoilla ovat viimeinen niitti. Ilman oikeistoa äänestävien veroeuroja tämä roskasakki olisi polvillaan.