Tiistai 27.6.2017

Kova kannanotto eduskunnassa: ”Työantajapuoli on radikalisoitumassa”

17.2.2017 09:47
    Tarja Filatov.

Aiemmin työministerinäkin toiminut oppositiopuolue SDP:n kansanedustaja Tarja Filatov käytti eilen kovaa retoriikkaa puhuessaan työmarkkinoista ja kilpailukykysopimuksesta.

– Nyt on käynyt niin, että työantajapuoli on radikalisoitumassa. Ja sillä puolella ajatellaan niin, että ammattiyhdistysliike säilyy samanlaisena, sovinnollisena, ja tarjoaa jokaisen korvapuustin jälkeen ojennettua kättä. Ymmärrättekö te, arvoisa varapääministeri, sen, että myös ammattiyhdistysliike saattaa radikalisoitua? Ja ymmärrättekö te sen, että hallituksella voi olla rooli tämän radikalisoitumisen ehkäisemiseksi? Filatov sanoi.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) vastasi tähän:

– En ole ennen kuullutkaan uhkailuja radikalisoitumisesta palkansaajien puolelta. Toivon, että sellaisia puheita ei tarvitakaan, vaan että sitä sopimista todellakin tapahtuu. Toivon, että sitä tapahtuu liittotasolla --- ja toivon, että yhä enemmän pystyttäisiin työehdoista ja palkasta sopimaan työpaikkakohtaisesti.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK irtisanoi tällä viikolla keskusjärjestösopimukset yksipuolisesti. Työntekijäpuoli ja moni poliitikko on ollut huolissaan siitä, että luopuminen romuttaa koko sopimiskulttuurin.

EK:sta kommentoitiin Uudelle Suomelle tällä viikolla, että sopimusten irtisanominen on looginen seuraus sääntöuudistuksesta, joka tehtiin viime vuonna. Lue lisää: EK pudotti pommin työmarkkinoille: ”Nyt oli viimeinen hetki irtisanoa sopimukset”

Lue myös: ”EK:n ratkaisu on paljon merkittävämpi kuin se antaa ymmärtää”

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa:

Ilkka Korkalainen

Filatov on ay-liikkeen puhetorvi eduskunnassa. Hänelle ei ole koskaan selvinnyt mistä kaikki hyvä tulee tähän yhteiskuntaa kuten ei monelle muullekaan vasemmiston ja ay-liikkeen estottomalle puhetorvelle. Jos nämä sisäistäisivät sen pienen tosiasian että vain voittoa tuottavat yritykset tuottavat sitä lisäarvoa josta kaikki hyvä kustannetaan tähän maahan niin puheet olisivat paljon pehmeämpiä. Voihan sitä radikalisoitua mutta sillä ei mitään voiteta.

Jukka Mattsson

Aika tyhjentävästi EK:n puolella tuo Orpo poika. "En ole ennen kuullutkaan uhkailuja radikalisoitumisesta palkansaajien puolelta. Toivon, että sellaisia puheita ei tarvitakaan, vaan että sitä sopimista todellakin tapahtuu. Toivon, että sitä tapahtuu liittotasolla --- ja toivon, että yhä enemmän pystyttäisiin työehdoista ja palkasta sopimaan työpaikkakohtaisesti."

Onko se parempi että jokainen työntekijä sopii asioistaan yksin työnantajansa kanssa isoistakin asioista?

Kyllä aina sopia voidaan ja jos järjestösopiminen loppuu niin voihan olla mahdollista että sen jälkeen sopiminen muuttuu toisenlaiseksi. Haluaako kukaan että esimerkiksi Mafian tavoin?

Miettikää miltä työnantajasta tuntuisi neuvottelupöydässä kun palkansaajan tueksi neuvotteluun saapuisi hänen oman henkilökohtaisen lakimiehensä joka olisi n. 160 kiloinen henkselimies? Voisi hiki nousta otsalle kun heitetään ehtoja pöytään ;-)