Torstai 21.9.2017

Autoliitto tyrmää katsastuksen muutokset: ”Kyse on sääntelyn lisäämisestä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
17.2.2017 18:52
  • Kuva: Poliisi
    Kuva
    Trafin esityksen mukaan esimerkiksi toimimaton ajovalo aiheuttaisi nykyisen korjauskehotuksen sijaan suoraan ajoneuvon hylkäyksen.
|

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi esittää määräaikaiskatsastuksen kriteereihin muutoksia, jotka Autoliiton mukaan lisäävät katsastettavien autojen sekä perävaunujen hylkäämisiä, Kauppalehti kertoo.

Trafin tällä hetkellä lausuntokierroksella oleva määräysluonnos liittyy liikenne- ja viestintäministeriössä käynnissä olevaan katsastuslainsäädännön uudistamishankkeeseen.

Jos Trafin esitys toteutuu sellaisenaan, jatkossa muun muassa toimimaton rekisterikilven valo johtaisi hylkäämiseen korjauskehotuksen sijaan. Myös toimimaton ajovalo aiheuttaisi nykyisen korjauskehotuksen sijaan suoraan ajoneuvon hylkäyksen.

Autoliiton mielestä kriteerien tiukennus ei ole tarpeen, vaan se aiheuttaisi kuluttajille vain lisää vaivaa ja kustannuksia.

–Polttimo voi palaa katsastushallin ovella sisään ajettaessa. Tai sitten se voi palaa heti katsastuksen jälkeen. Jokainen normaali vastuullinen ihminen vaihdattaa polttimon, kun se ei enää toimi. Toimimattomilla ajovaloilla ei tälläkään hetkellä ole käytännössä merkityksellistä roolia vakavissa liikenneonnettomuuksissa rekisterikilven valoista puhumattakaan, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo liiton tiedotteessa.

Määräyksen valmistelussa on Trafin mukaan otettu erityisesti huomioon katsastusalan toimijoiden näkemykset muutostarpeista.

–Toivottavasi tässä ei ole kyse siitä, että alalle halutaan hyvittää katsastuslainsäädännön uudistamisen myötä mahdollisesti harveneva katsastusväli, Tolvanen sanoo.

–Kriteerien tiukennuksessa pitäisi miettiä aina kokonaishyötyä suhteessa aiheutuviin kustannuksiin. Katsastuksen päätarkoitus on varmistaa, että liikenteessä olevat ajoneuvot eivät vaaranna liikenneturvallisuutta, ja että niiden päästöt ovat sallituissa rajoissa. Nyt esitetyt muutokset eivät vaikuta kumpaankaan. Kyse on sääntelyn lisäämisestä, ei normien purkutalkoista, hän jatkaa.

Lähde: Kauppalehti

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Eero Pekonen

Californiassa ei autoja tarvitse katsastaa lainkaan, pakokaasumittaus riittää. No siellähän on autoja niin vähän... Jos Suomen kilpailukykyä todella halutaan parnataa, niin näisttä turhista kuluista pitää päästä eroon. Ei palkansaaja voi kestää sitä, että palkka jämähtää ja elämisen kustannukset koko ajan nousee. Muutetaan ne katsastusasemahallit vaikka kanaloiksi!

Matti Auer

Ongelmaa on siinä myös, jos hylkäyksiä ajovalojen ja rekisterikilven valojen suhteen kiristetään, niin poliisi voi siitä lähtien pysäyttäessä määrätä ajoneuvon ajokieltoon ja viedä kilvet tästä hyvästä. Ei hyvä.

Johannes Hissa

EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2014/45/EU,
annettu 3 päivänä huhtikuuta 2014, moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen määräaikaiskatsastuksista sekä direktiivin 2009/40/EY kumoamisesta (ETA:n kannalta merkityksellinen teksti)
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/fi/TXT/?uri=CELEX%3A32014L0045
Jäsenvaltioiden on hyväksyttävä ja julkaistava tämän direktiivin noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset viimeistään 20 päivänä toukokuuta 2017.

Jan-Gösta Grönholm

Kyllä nykyinen käytäntö on ihan järkevä ja paikallaan.Vaikka kaikki valot olisivat kunnossa katsastuksen aikana niin mikään ei takaa sitä että joku valo palaa tai ei pala katsastuksen jälkeen.Katsastusvälien aikana on lamput kokonaan auton omistajan vastuulla kuten myös katsasatuksessa.Sen vuoksi kehoitus vaihtaa riittää ja siitä korkeintaa merkintä paperiin.

Teemu Terava

"Määräyksen valmistelussa on Trafin mukaan otettu erityisesti huomioon katsastusalan toimijoiden näkemykset muutostarpeista."
Olisikin hämmästyttävää, jos "katsastusalan toimijat" haluaisivat supistaa laskutustaan.
Trafi hoi! Teitä vedätetään, jotta autoja saataisiin lisää maksullisiin uusintakatsastuksiin. Ettekö te todellakaan tajua humpan juonta?