Maanantai 15.10.2018

Kansanedustaja laittaisi mopoautot vaihtoon: ”15-vuotiaalle oikea auto, joka rajoitettu kulkemaan 45–60 km/h”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
20.2.2017 19:48
Päivitetty: 
21.2.2017 10:01
  • Kuva: Liikenneturva / Kaisa Tanskanen
    Kuva
    Arkistokuva.
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Timo Heinonen.
|

Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) toivoo, että Suomen ajokorttilakiin lisätään pykälä säätimellä nopeusrajoitetusta ”nuorten autosta”.

Heinonen pohtii asiaa järkyttyneenä Sastamalan viikonlopun turmauutisesta. Kaksi mopoautolla liikkunutta 17-vuotiasta kuoli toisen autoilijan ajettua ilmeisesti tarkoituksella heitä päin.

Heinonen toivoo, että nuoret voisivat saada turvattomien mopoautojen sijaan oikean pienen auton, jonka maksiminopeutta rajoitettaisiin säätimellä. Hän myöntää, että ”Sastamalan tapauksessa ei nyt esittämänikään malli olisi todennäköisesti pelastanut nuoria, mutta monessa muussa onnettomuudessa kyllä”.

Heinonen kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan, että nykyinen ajokorttilaki ei tunne autoa, joka olisi rajoittimella säädetty kulkemaan hitaampaa vauhtia, ”mutta toivottavasti pian tuntee”.

– Kyse on siis siitä, että voisiko samalla rahalla antaa nuorille mopoautoa turvallisemman kulkuvälineen. Esimerkiksi oikeat pienet autot kuten Toyota Aygo, Volkswagen Up ja Citroen C1 maksavat kutakuinkin saman verran kuin mopoauto Ligier JS50C. Kaikkien hinnat ovat noin 12 000 euron hujakoissa. Toyotassa, Volkswagenissa ja Citroenissä on kaikissa kuitenkin esimerkiksi ABS-jarrut, hätäjarrutehostin,  ajonvakautusjärjestelmä ja turvatyynyt niin kuskille, apukuskille kuin sivusuuntaisiinkin törmäyksiin.

– Pikkuinen aito ja oikea auto olisi vielä edullisempikin jos se myytäisiin mopoautojen tapaan ilman autoveroa.

Heinonen kertoo lopuksi tarkemmin omasta ehdotuksestaan.

– Itse olisin siihen valmis, että 15-vuotias saisikin alleen aidon pienen auton mikä on rajoitettu kulkemaan esimerkiksi nykyinen 45 km/h tai vaikkapa 60km/h. Rajoitin maksaisi noin pari kolme sataa euroa ja se olisi teknisesti mahdollista asentaa raskaankaluston nopeudenrajoittimien tapaan lukitussinetillä kaasun johtosarjoihin, hän kirjoittaa.

– Kun nuori sitten jatkaisi ajokoulutustaan täytettyään 18 vuotta ja ajaisi B-ajokortin niin rajoitin voitaisiin huollossa poistaa.

Lue jatkojuttu: EU estää mopoauto-ongelman ratkaisun – ”Kyllä nyt on taivutettava säädöksiä”

Lue myös:

Kaikki puolueet haluavat eroon mopoautoista

Liikenneministerin mukaan mopoautoista ei voida luopua

Mopoauto, riski Suomen liikenteessä: ”Pulmallista”

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Janne Pohjala

Minä olisin sitä mieltä että B -kortti tulee voida suorittaa 16 -vuotiaana ja ajaa ihan tavallisella henkilöautolla.

16 vuotias saa ajaa 120 kmh kulkevaa moottoripyörää 16 -vuotiaana, niin auto menee samaan luokkaan.

En usko että syntyy eroa päästetäänkö se pieni urpoileva osa kuljettajista liikenteeseen 16 tai 18v, sama lopputulos. 96% nuorista ajavat järjen kanssa kummankin ikäisinä.

Tämän päivän 16 vuotiaat ovat keskimäärin fiksuja vastuullisia, eikä kuvaa nuorista tule pienen joukon perusteella leimata. Yhtä hyvin aikuisilta pitäisi viedä kortti koska olemme rattijuoppoja.

Rattijuoppo on yleisimmin 40–50-vuotias mies hän on ammattimies ja hänellä on vakinainen työpaikka, noin joka kymmenes rattijuoppo on ammattikuljettaja hän ajaa omalla autolla hänellä on ajokortti kilometrejä kertyy vuodessa 20 000 – 50 000.

No? Viedäänkö nyt kortit pois 40-50 vuotiailta miehiltä, samalla perusteella kun 16v ei voi antaa korttia, koska riski? Minusta ei.

Itse voisin antaa minkä tahansa meidän kolmesta autosta 17 vuotiaalle tyttärelleni ajoon jo vaikka kun hän oli 16.

Samalla säästyy autokoulurahastusta, kun ei joka ainoaa härveliin tarvitse ajaa erikseen ajokorttia, eikä hankkia erikseen varustettua autoa vaan sama auto käy kaikille.

Pentti Westerholm

Timo Heinonen on aivan oikeassa,nimitäin samalla rahalla mitä mopoauto maksaa saa turvallisemman kunnon auton.Nopeurajoitus on helppo tehdä ja huomiokolmion voi kiinnittää mopoauton tapaa takaosaan.Asia vain eteenpäin eduskunnassa Heinonen.

Jari Laukkanen

Ja tehdään se ohittaminen vieläkin vaikeammaksi,ei hyvä.Isompi ajoneuvo kulkemaan hitampaa.Eihän se nyt hyvät ihmiset tuossa ollut mopoauton vika tietääkseni.Seuraavaksi sit sen pienen auton päälle ajaa känninen rekkakuski täysperävaunulla.Annetaanko sitten panssarivaunu joka kulkee max.45km/h??Sit nää mopoautoilijat jotka nyt jo tekee kiusaa autoilijoille ettei vaan pääse ohittaa,entä kun se on se isompi auto?Heillä kun ei oikein kaikilla ole pelisilmää liikenteessä varsinkaan kookkaamman ajoneuvon kuljettamisesta.Olen myös ajanut mopoauton perässä n.80km/h.Tyttö kuskina ,syy miksi viritetty ettei jää jalkoihin kuullemma.Auto kyl heilu ja vatkas tuossa nopeudessa aika pelottavasti.No ilmoitin rekkarin viranomaisille.Tolla hän tappaa itsensä tahi jonkun muun.Mietippä kansanedustaja assiita uuemman kerran :)

Janne Pohjala

Ei, vaan annetaan B -kortti tavalliseen autoon 16 vuotiaana, niin ei tarvitse ohittaa.

Jatkuvasti ohitettavana oleminen on hyvin vaarallista myös ohitettavalle sekä tietenkin ohittajalle. Tästä syystä aikoinaan luovuttiin uuden kuljettajan 80 -lätkästä, koska se aiheutti enemmän vaaraa kuin lisäsi turvaa.

Kun saa ajaa tavallisella autolla, samaa nopeutta muiden kanssa on nuori parhaassa turvassa tien päällä.

Mika Saarinen

Tästä on juttua epäsäännöllisin väliajoin, Suomeen ei käsittääkseni voida tällä hetkellä saada sellaista kansallista lainsäädäntöä tällä hetkellä joka mahdollistaisi Epa-/A-traktoreiden tyyliset ajoneuvot koska se rikkoisi Suomen allekirjoittamaa harmonisointisopimusta (muistaakseni sen niminen) vastaan.

Tietääkseni ainoa keino olisi saada aikaiseksi koko EU:ta koskeva uusi ajoneuvoluokka tyyliin L8 tms. jonka määritelmään sopisivat normaaliautoista rakenteellista nopeutta rajoittamalla rakennetut ajoneuvot. Se vaan että todennäköisemmin lehmät lentää ennenkuin sellaista saa aikaan koska Ranska vastustaisi tuota viimeiseen asti, lähes kaikki mopoautotehtaathan ovat siellä.

Arvatkaas kuinka paljon myyntiä ja sitä kautta työpaikkoja/verotuloa Ranskasta häviäisi jos mopoautoille tulisi järkevä kilpailija? Sekään ei kompensoisi sitä riittävästi vaikka niitä ruvettaisiin rakentamaan vaikka pikku Pösöistä koska ei sinne tarvittaisi niin paljoa lisätyövoimaa mitä vapautuisi mopoautotehtaista. Eli Ranska lobbaisi niin paljon kuin pystyisi tuota muutosta vastaan.

Ja jos tämä jollain ihme konstilla tulisi mahdolliseksi niin se pitäisi toteuttaa ennemmin niin että autotehtailta pyydetään mallit jotka eivät kulje kuin pyydetyn verran niin että myös välityksiä on muutettu. Jos pelkkä elektroninen rajoitus niin se on kierretty alta aikayksikön. Lisäksi sanktiot rajuiksi eli rajoitusten kiertämisestä auto valtiolle ja tyyliin 5-10 tonnin sakot ja kortti 3 vuotta eteenpäin tms. Pelotevaikutuksen on oltava tarpeeksi suuri että suurin piirtein kaikki uskoo. Lisäksi noihin ei tulisi autoveroa eli hinta putoaisi vielä lisää nykymopoautoihin verrattuna.

Crista Kortelainen

Toivottavasti ei todellakaan.

Itse pikkukylällä asuvana, jossa mopot ja mopoautot ovat monen nuoren kulkuväline ja lähes päivittäin niitä, varsinkin mautoja väistelevänä, en halua katsoa milloin autoni kylkeen pamahtaa oikealta kolmion takaa tai vaikka pysähtymättä stop-merkin takaa oikea auto ratissaan mopoikäinen. Ei, ei kiitos. Nytkin saa tosiaan lähes päivittäin itse niitä äkkijarrutuksia tehdä ja pelätä saako omat takapenkillä olevat lapset kokeilla jo vauva/taaperoiässä kolaria.

Ennemmin pitäisi panostaa isompaan määrään teoriantunteja sekä ajotunteja, nythän ajotunteja taitaa olla huimat 3kpl... Opetukseen voisi myös sisällyttää pakollisen ajon normaalilla henkilöautolla liukkaanradalla, saattaisi parantaa käsityskykyä siitä, miten haavoittuvassa asemassa mauto on varsinkin talven liukkailla tielle tullessaan.
Rajata teitä joilla mautoja lupa ajaa, esimerkiksi valtateille ei ole moninkaan paikoin edes pakko lähteä, vaan reitit kyllä löytyvät kapeita kantateitäkin pisin.

Lisäksi kiristetään rangaistuksia, esimerkiksi jos mautoilija syyllinen kolariin niin automaationa kortti hyllylle ajotunteja otettava, teoriankoe ja inssi uusittava. Jos mautoilija syyllistyy liikennerikkomukseen niin, että virkavalta havaitsee asian niin sakkojen lisäksi määräaikanen ajoluvan menetys.
Vanhemmille mahdollisuus evätä alaikäisen lapsensa ajolupa määräajaksi trafin sivuilla -> kaikilla kylillä ei poliiseja näy välttämättä kuin kerran viikkoon jos silloinkaan, mutta kummasti aina tiedetään kuka on törttöillyt ja mitä.
Jokainen sakko tai huomautus mautokuskille tietäisi varsinaisen ajokortin siirtymistä vaikka 2kuukaudella eteenpäin automaattisesti.

Ja kyllä, tässä valitettavassa onnettomuudessa syy ei ollut mopoautoilijoiden, vaan aikuisen ihmisen järjettömän teon. Mutta sama seuraus olisi ollut melko varmasti jos nuorten kulkineena olisi ollut vaikkapa 80-90luvun taitteesta oleva pikkuauto, ei kaikilla ole varaa tai edes halua laittas 10 000e tai enemmän mopoautoon.

Jani Malmberg

Ideana hyvä ja varsinkin tuota 45km voisi korottaa vaikka 55km/h. En lähtisi rajoittamaan ilta ja viikonloppu ajoja mitä enemmän ajotunteja kertyy varmuus lisääntyy.

Ei se ole sen vaikeampaa ohitella mopoauto on suunnilleen yhtä leveä ja pikkuauton kokoinen. Tekosyitä vaan valittaa koosta.

Kolaritilanteessa tavallinen auto on turvallisempi vaihtoehto. Lisäyseksenä onhan meillä julmetun kokoisia traktoreitakin joiden leveys hurjempi.

Ohittaminen onnistuu kun ohittaja malttaa odottaa turvallista väliä.

Aapo Dufva

B ajokortin hankkiminen jälkeenpäin kuulostaa tyhmältä, kuitenkin samanlaisella autolla ajettaisiin niin pitäisi käydä samanlainen koulu kuin B ajokortissa muutenkin (?) Sitäkin järkevä jollain tavalla muuttaa. Turha maksaa tonneja siitä mikä olisi jo käyty.

Jarkko Haarla

huhuh kuinka ristiriitainen ja lähinnä tunteiden ohjailema aihe vaihteeksi...

Aikuisia kytätään liikenneturvallisuuden nimissä tuossa kadulla, että ajavatko he 37 km/h eli 140 euron sakon arvosta vaarallisesti vai ei. Samalla toivotaan, että 350 kg painoinen 2-3 mm lasikuidusta tehty mopoauto kulkisi 60 km/h??

Nuorten auton 350 kg omamassa on omiaan pitämään sivullisten vahingot pieninä. Kun 15-vuotiaalle viritetään 2500 kg katumaasturi kulkemaan 45 km/h, niin sillä saakin jo vahinkoa aikaan. Eli, Nuorten autojen massat pitäisi rajoittaa todella alas.... vahinko kun on aina massa kertaa vauhti.

Janne Pohjala

Eikö saman tien kevennetä kaikki henkilöautot 350 kg putkihässäköiksi, niin pienenee sivullisien vahingot valtavasti?

Miksi yhden ihmisjoukon osalta pitää heidän turvallisuutensa asettaa muita heikompaan asemaan hallinnollisella määräyksellä?

Ja jos lähdetään siitä että riski = massa, se tarkoittaisi sitä että jos henkilöautolla saisi ajaa 80 kmh, niin rekka saa ajaa samalla tiellä 15,1 kmh jos kokonaispaino 40 tonnia.

Eli: Massaperusteista turvallisuutta ei käytetä olemassa olevissa ajoneuvoluokassa.

Janne Pohjala

Nyt on kyse kuitenkin nuorista. 16 vuotias saa ampua tuliaseella, ajaa rallia ja lentää yksin lentokoneella, mutta autoa ei saa ajaa?

"Ilmailulaissa ei ole mainittu ikärajaa PPL(A) -kurssin aloittamiselle, mutta ensimmäistä yksinlentoa suoritettaessa on oltava vähintään 16-vuotias, ja lupakirjaa haettaessa vähintään 17 vuotta täyttänyt."

Kun saa lentää yksin lentokonetta niin on erikoista etteikö voisi suorittaa tavallista B-korttia 16 -vuotiaana. Näin saisi ajaa samanlaisella autolla kuin muutkin, autolla joka useimmissa perheissä on jo valmiiksi ja samaa nopeutta kuin muutkin, ilman että ollaan kenellekään tukkona.

Tarja Nurmikolu

Hienoa! Kerrankin joku ajattelee järkevästi! Kiitos Timo Heinonen! Itse paasannut tätä siitä asti kun nämä mopoautot tuli. Ja juurikin tuo rajoitin ja sinetti sekä se, että se voitaisiin katsastuksessa poistaa normikortin saadessaan. Eikö tämä olisi kaikin puolin järkevä niin turvallisuutta kuin kestävää kehitystäkin ajatellen? Eikun esitystä tekemään!

Matti Parkkonen

Turvallisuus toki parannee, muta idea on outo. Voisiko sitten pappakin saada sellaisen ilman autoveroa. Minusta jos rajoihin on tarpeen sen tulisi olla maantienopeudelle ja kaikkiin autoihin rekkojen tapaan. Normaalit nuoret ovat vastuuntuntoisia ja ansaitsevat ihan oikean auton kortin ja tasa-arvon.