Torstai 18.7.2019

Juha Sipilän yllättävä Malmi-heitto: ”Maksaisi miljardin – pelkkä vaalitemppu”

Luotu: 
24.2.2017 11:25
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Arkistokuvassa Helsinki-Malmin lentoasema.
|

Helsingin vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs perkaa blogissaan pääministeri Juha Sipilän (kesk.) eilisen Malmi-lausunnon juurta jaksaen.

Sipilä sanoi eduskunnassa, että hallitus on valmis pelastamaan Malmin lentokentän. Kommentti on yllättänyt esimerkiksi hallituspuolue kokoomuksen ja ihmetyttänyt laajalti, sillä valtio irtautui asiasta jo vuosia sitten ja Helsinki päätti, että alueelle tulee asuntoja. Kivekäs kysyy blogissaan, mitä Sipilä oikeastaan tarkoitti.

Kivekäs toteaa, että Sipilä voisi olla valmis joko vaihtamaan Malmin toiseen maa-alaan, ostamaan Malmin tai ottamaan Malmin pakkokeinoin. Kivekkään mukaan mikään näistä ei näytä realistiselta vaihtoehdolta.

Kivekkään käsityksen mukaan Malmin kentän alueen ostaminen maksaisi 500–1000 miljoonaa euroa.

– Hallitus ei myöskään ole tarjoutunut ostamaan Malmin aluetta Helsingiltä. Jos olisi, kaupunginhallitukselle olisi kyllä kerrottu siitä. Vaikea uskoa myöskään, että valtion budjetista irtoaisi tähän miljardi, Kivekäs kirjoittaa.

Pakollakaan hallitus ei voi Malmin kenttää ottaa, sillä Sipilä itsekin totesi selvittäneensä oikeuskanslerilta, että Malmiin liittyvää sopimusta ei voi purkaa.

– Sipilä ei sanonut mitään konkreettista siitä, mitä hallitus oikeasti malmin suhteen tekisi, eikä hallitus ole myöskään mitään konkreettista tehnyt. Vaikuttaisikin siltä, että Sipilän halitus ei itse asiassa ole aikeissa tehdä mitään säilyttääkseen Malmin lentokentän. Jollei piakkoin tule jotain konkreettista ehdotusta, kyse lienee pelkästä vaalitempusta. En pidättäisi hengitystäni. Vaikutelmaa vaalitempusta korostaa se, kuinka Sipilä yrittää kaataa syytä sopimushaluttomuudesta Helsingin niskoille, vaikka hallitus itse ei ole tehnyt oikeastaan minkäänlaista aloitetta asiassa, Kivekäs toteaa.

Lue myös: ”Valehteliko Juha Sipilä?” – Pääministerin Malmi-lausunto kuohuttaa kokoomuksessa

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kaarle Akkanen

Sipilä on oikealla asialla. Malmin lentokenttä tulee säilyttää ja "pelastaa"! Toivotaan, että tuleva valtuusto ymmärtää hankkeen merkityksen ja kentän arvon. Ns. kaatajat ovat selvästi vihamielisiä näille "jupeille", ilmailun harrastajille!

Timo-Pekka Mustakallio

Malmin lentoasema on maailmanlaajuinen harvinaisuus 1930-luvulta asti varsin eheänä säilyneenä, edelleen toiminnassa olevana lentokenttänä. Sillä on siten valtakunnallista ellei vielä laajempaakin arvoa, ja valtion väliintulo siksi paitsi perusteltua myös täysin välttämätöntä, jotta lentoasema voitaisiin säilyttää. Yleinen etu ajaa tässä Helsingin ja sen grynderiystävällisen politikoinnin ohi.

Todellisuudessahan tuo suo on lähes rakennuskelvotonta pinta-alaa, kuten voi havaita Fallkullan pohjoisosaan rakennetulta kerrostaloalueelta, minkä pihat sambaavat, ja missä asukkaita saattaa tulevina vuosikymmeninä kohdata vielä ties kuinka monia kalliita vahinkoja - samanlaisia murhetarinoitahan on muuallakin, vaikkapa Pikku-Huopalahden savimaan liikkuminen.

Sen sijaan Helsingin tulisi harkita Pasilan raidealueen kattamisen ja kannen päälle rakentamisen jatkamista keskustan suuntaan, mieluiten vieläpä tiiviinä ja korkeana rakentamisena, erityisesti nuoria asukkaita suosivasti: saattaisivatpahan junatkin alkaa kulkea aikataulun mukaisesti pyrypäivinä, kun vaihteet ovat kannen alla säältä suojassa. Helsingissä on liian vähän tarjontaa opiskelijoille tai matalapalkka-aloilla työskenteleville nuorille sopivaksi hinnoitelluista asunnoista: Malmin lentokenttäalueen mahdollisesta pakkolunastamisesta tulevia varoja tulisikin ohjata kyseiseen kohteeseen, ja kaupungin itsensä tulisi pitää omistus itsellään jotta vuokratasot pysyisivät järkevinä. Samallahan tuo asukaskunta elävöittäisi konttoristuvaa keskustaa.

Seppo Sipilä

Kivekäs voisi kyllä pikkuisen tarkistaa käsityksiään alueen arvosta. Helsingin kaupunki osti vuonna 2014 valtiolta maaomistuksia Malmin kenttäalueella puistomaan neliöhinnalla. Samalla hintaperusteella koko infrattoman ja stabiloimattoman kenttäalueen arvoksi tulee noin 30 miljoonaa.

Vähän harhateillä tuntuu keskustelu olevan muutenkin. Ei hallitus ole aikeissa lähteä purkamaan Kataisen hallituksen tekemiä sopimuksia, kuten pääministeri lähetekeskustelussa hyvin selkeästi totesi. Hallitus on asiassa voimaton.

Mutta Malmin kentän suojeluun tähtäävä lakialoite Lex Malmi ei olekaan hallituksen eikä Helsingin kaupungin käsissä, vaan suvereenisti lakeja säätävän eduskunnan. Sen päätökseen on sekä hallituksen että kaupungin tyytyminen. Kunnallinen itsehallinto ei ole lainsäädännölle este, kun kysymys on merkitykseltään selkeän ylikunnallisesta asiasta.

Maakuntien 178:aa kansanedustajaa tuskin paljon kiinnostaa "tonttipula" Euroopan harvimmin asuttuihin kuuluvassa pääkaupungissa, jossa rakentamatonta korpea näkyy ilmasta joka suuntaan silmänkantamattomiin, ja vielä vähemmän heitä kiinnostanee Helsingin kaupunkisuunnittelussa vallalla oleva poikki-ja-pinoon -muotivirtaus.

Sen sijaan heitä saattaa hyvinkin kiinnostaa maakuntiensa ainoa vapaan aikataulun ilmatie pääkaupunkiin. Myös ainakin osaa Helsingin 22 kansanedustajasta voisi kuvitella kiinnostavan pääkaupungin (ja koko seudun) ainoa vapaan aikataulun ilmatie maakuntiin ja ulkomaille. Keski-Euroopassa sen kaltaisia kenttiä käytetään jo rutiinilla liike-elämän sujuvaan liikkuvuuteen.

Lentoliikenne kasvaa koko ajan, EU-ennusteiden mukaan ainakin 2050-luvulle. Sen pidemmälle eivät asiantuntijaennusteet ulotukaan. Helsinki-Vantaalla on nykyisin tuplaten laskeutumisia ja neljä kertaa niin paljon matkustajia vuodessa kuin silloin 80-luvulla, kun liikelentoterminaali sinne rakennettiin. Nykyään sinne ei enää pääsekään ilman vähintään 3h etukäteen tehtävää pakollista ajanvarausta.