Tiistai 25.6.2019

Sote eduskuntaan ilman valinnanvapauslakia: ”Poikkeuksellista kritiikkiä”

Luotu: 
2.3.2017 16:43
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Sote- ja maakuntauudistus eteni tänään eduskuntaan, mutta valinnanvapauslaki on vielä lausuntokierroksella maaliskuun lopulle saakka. Kuvituskuva.
|

Hallitus on antanut tänään eduskunnalle sote- ja maakuntauudistusta koskevan esityksen. Kokonaisuus eteni siis eduskuntaan, vaikka valinnanvapauslakiluonnos on vielä lausuntokierroksella. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen kiirehti korostamaan, että sote-lainsäädäntö on kokonaisuus.

Haatainen korostaa, että sote-uudistuksen käsittely joudutaan aloittamaan ennen kuin valinnanvapauslainsäädännön lopullinen sisältö on tiedossa.

– Ministeriön lausuntokierroksella oleva valinnanvapauslakiluonnos on kohdannut poikkeuksellisen voimakasta kritiikkiä merkittäviltä asiantuntijoilta. Hallituspuolueiden taholta on annettu ymmärtää, että lausuntokierroksella olevaan esitykseen tulee muutoksia. Näistä muutoksista eduskunnalla ei ole vielä tietoa ja aikataulu on tiukka, Haatainen sanoo tiedotteessa.

– Eduskunnan tulee voida käsitellä sote-lakeja kokonaisuutena mukaan lukien valinnanvapauslainsäädäntö. Hallituksen pitää huolehtia, että asialle jää riittävä aika asianmukaiseen käsittelyyn. 

Hallitus esittää eduskunnalle uusien maakuntien perustamista 1.7.2017 alkaen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuun siirtämistä kunnilta maakunnille 1.1.2019 alkaen.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi maakuntalaki, laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseksi ja niiden voimaanpanolaki. Kaikkiaan esitykseen sisältyy 34 lakia.

Ehdotuksen mukaisilla laeilla perustetaan Manner-Suomeen 18 itsehallinnollista maakuntaa, joiden pohjana on pääosin nykyinen maakuntajako. Maakunnille valitaan suorilla vaaleilla maakuntavaltuustot.

Samalla siirretään lähes 200 eri kunnallisen organisaation järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto maakunnille. Palvelujen tuottamisesta vastaa maakunnan liikelaitos, joka voi toteuttaa palvelut omana tuotantona. Sen lisäksi ne täydentävät omaa palvelutuotantoa yksityisiltä palvelujen tuottajilta hankittavilla palveluilla. Maakuntien palvelukseen siirtyy yli 215 000 työntekijää kunnista, kuntayhtymistä ja valtion viranomaisista liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti.

Valtion rahoitus esityksen mukaisiin tehtäviin on noin 17,4 miljardia euroa vuoden 2017 kustannusten tasossa. Rahoitus ei laske nykyisestä, mutta tulevaa kustannusten kasvua hillitään. Tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä kustannukset ovat 3 miljardia euroa pienemmät kuin ne olisivat ilman uudistusta.

Nykyisten lakisääteisten kuntayhtymien varat ja velat siirretään maakunnille. Lisäksi kunnilta siirtyvät maakunnille tehtäväsiirron kohteena oleva irtaimisto sekä tehtäviä koskevat sopimukset. Maakunta vuokraa kunnilta määräaikaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon toimitilat.

Esityksen mukaan valtioneuvosto vahvistaa joka neljäs vuosi sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnalliset tavoitteet. Sosiaali- ja terveysministeriö ohjaa toimintaa lainsäädännön ja valtakunnallisten tavoitteiden mukaisesti.

Hallitus esittää, että lait tulisivat voimaan vaiheittain siten, että maakunnat perustetaan 1.7.2017. Maakunnat aloittavat varsinaisen toimintansa 1.3.2018, kun maakuntavaltuustojen toimikausi alkaa. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyy maakunnille 1.1.2019.

Lue myös:

Li Andersson pöyristyi kokoomuksen ylivallasta sotessa: ”Anteeksiantamatonta”

Kokoomuskonkari varoittaa terveysjättien vallasta: ”Valtava asemiin hakeutuminen” jo käynnissä

SDP:n vaikuttaja pelkää: Eduskuntaan tulossa iso härdelli – kansanedustajat pimennossa sotesta

Sote-varoitus kokeneilta lääkäreiltä: ”Rahat ovat vaarassa huveta vääriin taskuihin”

”Painajaisuni, Suomen on tultava järkiinsä” – Professori parahti Ylellä sotesta, muutoksia tulossa?

Heti tuli hehkutus Suomen suuresta uudistuksesta: ”Valinnanvapaus, here we come!”

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Teppo Vanamo

Mitä tehdään sotella ilman maakuntia? Maakunnissa ollaan ihan pihalla koko touhusta, kun ei ole lakeja, joissa määriteltäisiin maakuntien oikeudet ja velvollisuudet. Eikä niitä määritellä jossain kabinetissa, jossa keskustellaan sotesta!

Pasi Käyhkö

Mihin tarvitaan 18 maakuntaa ja maakuntahallintoa jos verotusoikeus on kunnilla ja valtiolla?
Millä rahoilla maakuntahallinto toimii?
Vastaan itse; Keskustan märkäuni saada kyseiselle hallinnon tasolle ihan oma miehitys.
Ja maakuntahallinto toimii toisten rahoilla.

Harri Kota-aho

Ei tuolta terveyskeskuksesta saa aikaa tai erikoislääkäri palveluita. Jos haluat hoitoa nopeasti pois lukien hätäpäivistys numero. Jokuhan tässä mättää,kun verorahoilla ei saa palvelua. Ennen lääkäri tuli potilaan luo nyt potilas joutuu jonotttamaan ja odottamaan lääkärille pääsyä. Olisikohan tässä markkinarako nykytekniikalle varustetulla lääkäriauto yksikölle,joka ohjaisi sitten eteenpäin hoidoissa. Suomessa verorahoin koulutetut lääkärit ovat lähinnä rintamakarkureita .

Harri Kota-aho

Vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta pyrkiväni lääkärintoimessani palvelemaan lähimmäisiäni ihmisyyttä ja elämää kunnioittaen. Päämääränäni on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen.

Työssäni noudatan lääkärin etiikkaa ja käytän vain lääketieteellisen tutkimustiedon tai kokemuksen hyödyllisiksi osoittamia menetelmiä. Tutkimuksia ja hoitoja suositellessani otan tasapuolisesti huomioon niistä potilaalle koituvan hyödyn ja mahdolliset haitat.

Pidän jatkuvasti yllä korkeaa ammattitaitoani ja arvioin työni laatua.

Suhtaudun kollegoihini kunnioittavasti ja annan heille apuani, kun he potilaita hoitaessaan sitä pyytävät. Rohkaisen potilaitani kysymään tarvittaessa myös toisen lääkärin mielipidettä.

Kunnioitan potilaani tahtoa. Pidän salassa luottamukselliset tiedot, jotka minulle on potilaita hoitaessani uskottu. Täytän lääkärin velvollisuuteni jokaista kohtaan ketään syrjimättä enkä uhkauksestakaan käytä lääkärintaitoani ammattietiikkani vastaisesti. Eipä ole näkynyt näitä vastuunkantajia lääkärit ovat hiljaa sotesta.Mennään raha edellä.

Lumira Lumus

Julkisen lääkärit ovat myyntimiehiä, myyvät diagnooseja lääkäriseura Duodecimin diagnoosivalikoimasta ja diagnoosiin sopivat käypähoidot. Pääasia että myynti kasvaa. Ei tarvitse osata eikä opetella, heti vaan tuloja hakemaan vaikka ei mitään ihmisen terveydestä ymmärtäisikään. Käypähoitosuosituksen mukaisen hoidon käyttäminen vapauttaa kaikesta vastuusta, vaikka hoidettava kuolisi.
Näin näitä juttuja testautetaan kansalaisen elimistössä. (asikas taitaa koeputken korvike)
Kun ovat tavaratalonsa myyntimiehiä, niin ei kannata lähteä maksamaan myyjän täyttämää ostoskoria.
Myyjä voi tarjota, mutta päätös ja ostoskorin täyttämisoikeus on ja kuuluu ostajalle, joka maksaa ostoksena.Kaikissa tavarataloissa. Näin on pääasiassa yksityisellä ja varsinkin, jos muualla maailmassa ostat palvelua, valitset itse sen mitä haluat, eikä siellä lääkärit raivostu siitä, että valitset itse ja he tarjoavat vaihtoehtoja. Yhtähyvin se oikeus pitäisi olla julkisella.

Lääkärin vala taitaa olla vanhentunut, Siinä ei lausuta sitä, että sitouden lääketieteen hyödyn nimissä vahingoittamaan ihmisen elimistöä, käyttämään häntä lääke- ja hoitotestaukseen ja olen valmis lääketieteen edun nimissä jopa aiheuttamaan hänen kuolemansa. Ja minä en lääkärinä ota vastuuta ihmiselle hoidollani tekemistäni vahingoista, enkä sitoudu mitenkään parantaan hänen tilaansa ja korvaamaan hänelle aiheuttamiani vahingoja.

En ole juuri nyt tarkastanut onko se hoitoa määrittävä asetua vielä voimassa, jossa on kirjoitettu, että lääketieteen edun ja merkittävän hyödyn nimissä on sallittua aiheuttaa kipua ja vammaa ihmiselle. ( ehkä tämä ei ole ihan tarkka sanamuoto).
Tavallinen ihminen ei tiedä sitä, mitä Valirasta kysyessäni, onko lääkärillä oikeus käyttää hoitoa ihmisen vammauttamiseen ja kuoleman aiheuttamiseen? Sanottiin että lääkäri saa vapaasti päättää hoidon ja sen pääräärän ja sanottiin, että lääketieteen etu meillä Suomessa on aina ensijainen päämäärä.
Mutta sellaista pykälää en nähnyt, että lääkärillä olisi lupa alan tai oman taloudellisen edun saamiseksi vahingoittaa hoidettaviaan.( mutta näin käytännössä tapahtuu)

Tuo vala on ilmeisesti tehty synnyttämään luottamusta lääkäri ja hoitohenkilökuntaa kohtaan. Jos vala olisi sen mukainen mitä käytännössä allalla on oikeuksia toimia, niin kukaan ei ottaisi riskiä asioda tervydenhoidossa.

Onko tuo julkisen hoito sellainen mafia? Mafiassa ihmisen hoitaminen voi tarkoittaa kiduttamista ja elämän lopullista eliminointia.

Lumira Lumus

Onkohan tuo valinnanvapaus julkisella ja SOTE, ssa ihan oikea termi. olisiko parempi puhua, miten julkinen ja SOTEkin rajoittaa ihmisen valinnanvapautta saada oikeaa hoitoa.
YK:n ihmisoikeuksien mukainen valinnan vapaus hoidossa ja kaikessa elämässä kuuluu jokaiselle ihmiselle, se yleinen ja yhtäläinen oikeus kaikille maailman ihmisille.
Ihmisen ei ole pakko olla julkisen tai Soten asiakas, vaan voi mennä ostamaan hoitonsa mistä haluaa.