Maanantai 24.7.2017

Opetusministeri törmäsi erikoiseen ilmiöön: ”Mihin rahat oikein menivät?”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
15.3.2017 20:25
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen ihmettelee, mihin ammatillisen koulutuksen kasvaneet määrärahat ovat huvenneet.
|

Hallitus vastasi tänään eduskunnassa koko opposition yhteiseen välikysymykseen ammatillisen koulutuksen leikkauksista. Esiin nousi myös huoli lähiopetuksen määrän vähenemisestä, mihin liittyen opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) oli havainnut erikoisen kehityksen pyytämänsä selvityksen johdosta.

Oppositio tulkitsi keskustan ryhmäpuheenvuorosta, että ammatillisen koulutuksen leikkauksia saatettaisiin sittenkin olla perumassa. Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kuitenkin ampui toiveet alas omassa vastauksessaan.

Syynä hämmennykseen oli se, että Petri Honkonen sanoi keskustan ryhmäpuheenvuorossa, että ”keskustalla on halu löytää puoliväliriihessä ratkaisuja ammatillisen koulutuksen tilanteen helpottamiseen”. Opposition toiveet heräsivät, ja Sipilältä alettiin tivata asiasta.

Sipilä vastasi keskustelun loppupuolella, että leikkaukset toteutuvat.

– Ikäviä leikkauksia joudutaan tekemään sen takia, että ei ole uudistettu ajoisa ja aikaa on hukattu, Sipilä sanoi.

–Jos uudistaminen olisi tehty ajoissa, näitäkään leikkauksia ei nyt tarvittaisi, hän jatkoi.

Sipilän mukaan hallitus ei tarkastele jo tehtyjä leikkauksia uudelleen, eikä sitä tee myöskään keskusta. Näin hänen tulkittiin tyrmänneen oman eduskuntaryhmänsä ryhmäpuheenvuoron lupauksen.

Oppositio nosti esiin myös huolen lähiopetuksen määrän vähenemisestä, mihin opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) myönsi yhtyvänsä.

–Olen erittäin huolissani lähiopetustuntien vähentämisestä. Tämä on jatkunut jo vuosikausien ajan, hän sanoi lisäten pyytäneensä asiasta selvitystä.

Ministeri kertoi huomanneensa selvityksen johdosta erikoisen kehityksen.

–Lähiopetuksen osuus koulutuksesta on vähentynyt aikana, jolloin ammatillisen koulutuksen määrärahat kasvoivat merkittävästi. Herääkin kysymys, mihin nuo rahat ovat oikein menneet? Vetoan koulutuksen järjestäjiin, niin kuin olen monesti jo aiemminkin tehnyt, että koulutuksen rahat käytettäisiin aina ensisijaisesti opetukseen, Grahn-Laasonen jatkoi saaden hyväksyvää palautetta yleisöstä.

Grahn-Laasonen vastasi myös kysymyksiin syrjäytymisen ehkäisemisestä. Hänen mukaansa ammatillisen koulutuksen reformissa listataan useita keinoja tähän, kuten koulutustakuu, jolla jokaiselle nuorelle turvataan jatkokoulutuspaikka sekä ympärivuotinen haku, jolla vähennetään keskeyttäneiden määrää.

Lue myös:

Ekaluokkalaisille kohta kieliopetusta? Vapaavuori: ”Juuri tähän suuntaan”

Juha Sipilän vihjaamien salkkumuutosten ajankohta ihmetyttää: ”Varoitimme pääministeriä jo keväällä 2015”

Juha Sipilältä kova hehkutus: ”Käänne on nyt tapahtunut – luottamus Suomeen on palautunut”

Juha Sipilä tyrmää lisäleikkaukset: ”Talous nousee ja yhä useampi on saanut työpaikan”

Petteri Orpo hallituksen linjasta: ”Valmistellaan lisätoimia, jotta uusia sopeutustoimia ei tarvittaisi”

Juha Sipilän työryhmän johtaja: ”Suomalaiset kokevat yhteiskunnan epäreiluksi”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

Jokin on pahasti vialla tai päättäjät ei ole tehtäviensä tasalla

2.8.2016
Kevään yhteishakujen tulokset ovat viimeisiä peruutuspaikkoja vaille selvillä.
- Reilua 50 000 aloituspaikkaa havitteli noin 152 000 hakijaa. Lähes 100 000 hakijaa jäi ilman opiskelupaikkaa, ja välivuosi pyörähtää käyntiin monen hakijan kohdalla.
-Opetushallituksen erityisasiantuntijan Pirjo Karhun mukaan tilanne on tavanomainen.

Voi vaikka taata ettei väkisin nykyään nuoria tähän tarvitsisi ajaa :
http://www.talouselama.fi/uutiset/suomea-vaivaa-ohjelmistotalouden-osaaj...

Matti Auer

Kertooko jotain nykytilanteesta se, kun vielä viime keväänä ja edellisenä, peligraafikoiksi valmistuneet vedettiin työmarkkinoille jo useimmat ennen valmistumista. Tänä keväänä tilanne on muuttunut täysin; työnantajat eivät ole enää kiinnostuneita alkuunkaan ja vastavalmistuneita kehotetaan työllistämään itse itsensä.

Teppo Oikari

Opetuspänisterille tiedoksi että sinne samaan moolokkiin ne rahat menivät niiden ottamienne n. 30Mrd:n velkapottien kanssa. Toivottavasti juhlat oli ikimuistoiset ja shamppakalja virtasi. Nyt nimittäin koittaa maksun aika.

Pauli Smolander

Raha on mennyt, kuten nykyisin on tapana, konsulttien palkkoihin, työryhmien päivärahoihin ja kokouspalkkioihin. Tää on aina lopputulos, kun tehdään joku lisäsatsaus, rahat menee asian valmisteluihin ja kehityspuuhasteluihin. Rahaa ei sitten riitäkkään enää varsinaiseen toiminnan tehostamiseen tai parantamiseen ja kaikki jatkuu ennallaan. Konsultti- ja asiantuntijalaumoille potkut ja rahat itse toimintaa, sillä tekijät osaa parhaiten kehittää omia juttujaan, palkitaan tekijät uudistuksista, niin alkaa tapahtua.

Markku Nieminen

" Grahn- Laasonen; –Lähiopetuksen osuus koulutuksesta on vähentynyt aikana, jolloin ammatillisen koulutuksen määrärahat kasvoivat merkittävästi. Herääkin kysymys, mihin nuo rahat ovat oikein menneet? Vetoan koulutuksen järjestäjiin, niin kuin olen monesti jo aiemminkin tehnyt, että koulutuksen rahat käytettäisiin aina ensisijaisesti opetukseen, Grahn-Laasonen jatkoi saaden hyväksyvää palautetta yleisöstä."

Byrokratiaan ja koulutuksen järjestäjien taskuihin! Sinne ne kaikki menevät.
Opiskellessani itse 90-2000 luvulla huomasin, ja olen kirjoittanutkin siitä, että lähiopetus hiipui ja hiipui vuosi vuodelta vaikka oppilaitokset "lihoivat"!

Markku Nieminen

Nimenomaan näin. Mutta, ketään ei näytä kiinnostavan tämä kaikkialla rehottava omaan pussiin veto, kuin korkeintaan puheissa! Nytkin oppositio huutaa silmät tapillaan "koulutusleikkauksista", vaikka hallinto ja byrokratian vie tuhkatkin pesästä.
Voi meitä poloisia!