Sunnuntai 26.3.2017

Nyt tarkkana tunnuslukujen kanssa - Sekä poliisi että pankki varoittavat

Jaa artikkeli:
Luotu: 
18.3.2017 10:45
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Pankkikorttien tunnuslukuja on yritetty urkkia puhelimitse.

Sekä poliisi että Osuuspankki varoittavat huijareista, jotka yrittävät saada haltuunsa pankkikorttien tunnuslukuja tai verkkopalvelutunnuksia.

Lapin poliisilaitoksen mukaan ruotsalaiseksi poliisiksi esittäytynyt mies kyselee pankkikortien tunnuslukuja puhelimitse lompakon varastamisen jälkeen.

–Pellossa on anastettu 3 ihmiseltä lompakko kotoa tai kaupassa käynnin käydessä, jonka jälkeen ruotsalaiseksi poliisiksi esittäytynyt mieshenkilö on soittanut uhrille ja kysellyt lompakossa olleen pankkikortin tunnuslukua. Kahdessa tapauksessa uhri oli antanut tunnusluvun ja tekijä oli nostanut ainakin toisessa näistä 500 euroa uhrin tililtä, Lapin poliisilaitos kertoo.

Samalla tekotavalla tehtiin myös Ylitornion alueella samana päivänä kolme tekoa, joista yhdessä oli saatu puhelimitse tunnusluku ja tililtä oli anastettu 700 euroa. Lisäksi saman päivän iltana oli vielä Kolarin alueella käyty anastamassa asunnosta kahden uhrin lompakot, mutta kumpikaan uhreista ei ollut antanut pankkikortin tunnuslukua sitä puhelimitse tiedusteltaessa.

Poliisi neuvoo ihmisiä lukitsemaan asuntonsa ovet myös maaseudulla ja korostaa, että edelleenkään poliisi ei kysele ihmisiltä pankkikortin tunnuslukuja.

Osuuspankki puolestaan kertoo tiedotteessaan, että pankin nimissä on liikkeellä huijaussähköposteja, joihin liittyen huijarit kyselevät avainlukuja myös puhelimitse. 

–Huijaussähköpostissa kerrotaan kriittisestä päivityksestä, joka tulisi tehdä klikkaamalla sähköpostissa olevaa linkkiä. Jos olet antanut henkilökohtaisia tietojasi huijaussivustolla, huijari saattaa myös soittaa esiintyen esimerkiksi OP:n turvallisuushenkilönä ja urkkia siten lisätietoja. Puhelut voivat saapua tuntemattomasta numerosta, pankki tiedottaa. 

Pankki muistuttaa, ettei se koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluun sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta tai lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksia, korttitietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä. 

Jaa artikkeli:

Kommentit

Heikki Salmi

Viime viikolla minulle tuli puhelu IF:istä.

Ensin soittaja halusi tietää henkilötunnukseni.
Sitten hän hän halusi tietää osoitteeni.

Hän halusi käydä läpi vakuuztukseni. Kyselin metsävakuutuksesta josta soittaja ei tiennyt juuri mitään. Kysyin onko minulla täysarvovakuutus vai onko vakuutusmäärä rajattu. Kuulemma minulla oli periaatteessa täysarvovakuutus mutta siinä oli kiinteästi määrätyt kuutiohinnat. Ppyysin ehdotusta täysarvovakuutuksesta. Puhelin mykistyi useamman kerran kun myyjä kyseli välipuhelulla neuvoa.

Pyysin laittamaan ehdotuksen sähköpostilla.

Sain sähköpostin, jossa oli klikattava linkki jolla pääsen katsomaan vakuutukseni ja vakuutusehdotuksen. Linkin klikkaus vei suoraan pankkitunnuksilla tunnistautumiseen. En tunnistautunut sitä kautta, vaan menin sivuille normaalisti, ja vakuutusehdotus oli siellä. Kyseessä oli siis aito IFin myyntipuhelu.

OP: "Pankki muistuttaa, ettei se koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluun sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta."

OP ei ehkä toimi niin, mutta IF toimii. Lisäksi myyntipuhelu täytti useat muutkin tietojen kalastelun tunnusmerkit. On vaarallista opettaa ihmisiä toimintatapaan, jota huijaritkin käyttävät.