Maanantai 27.3.2017

Mopoautojen tilalle nopeusrajoitettuja pikkuautoja? – Berner: Rajoittimet voidaan kiertää

Jaa artikkeli:
Luotu: 
20.3.2017 18:30
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Liikenneministeri Anne Bernerin mukaan ajoneuvoihin asennettavien nopeusrajoittimien ongelma on se, että "niiden käyttöä voidaan käytännössä helposti kiertää".
|

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on vastannut kirjalliseen kysymykseen, jossa hallitusta vaaditaan ryhtymään toimiin mopoautojen korvaamiseksi nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Bernerin mukaan tällaisia toimia voidaan harkita vasta, kun mopoautojen turvallisuudesta on pidempiaikaista ja tarkempaa tutkimustietoa. Sen sijaan Berner väläyttää jälleen ajokortti-iän laskua.

Mopoautojen turvallisuus nousi äskettäin esille Sastamalan kuolonkolarin yhteydessä. Kansanedustaja Timo Heinonen esitti tuolloin, että mopoautojen sijaan 15 vuotta täyttäneille voitaisiin antaa käyttöön ”aitoja” pikkuautoja, jotka olisi rajoitettu kulkemaan maksimissaan 45–60 kilometrin tuntivauhtia. EU-säännökset kuitenkin estävät tämän, sillä mopoautojen L6e-luokkaan ei paino- ja tehorajoitusten vuoksi voida asettaa tavallisia henkilöautoja.

Keskustan kansanedustajat Lasse Hautala ja Pertti Hakanen katsovatkin kirjallisessa kysymyksessään, että Suomeen tulisi luoda uusi kansallinen ajoneuvoluokitus ”siten, että niin sanottujen pienten henkilöautojen ajonopeudet voidaan nopeus- ja tehorajoittimilla muuttaa vastaamaan mopoautojen sallittua enimmäisnopeutta”.

Ministeri Bernerin mukaan ajoneuvoihin asennettavien nopeusrajoittimien käytännön haasteena on etenkin se, että niiden käyttöä voidaan helposti kiertää. Ennen kaikkea hän kuitenkin kaipaa lisätietoa mopoautojen väitetystä turvattomuudesta ja henkilövahinkoriskistä.

Berner kertoo vastauksessaan, että Liikenteen turvallisuusviraston tilastojen mukaan mopoautojen henkilövahinkoriski ei varsinkaan taajamissa ole erityisen suuri. Henkilövahinkoina mitattuina mopoauto-onnettomuudet aiheuttavat lievempiä loukkaantumisia. Vuonna 2012 vakavasti loukkaantuneiden osuus oli mopoautokolareissa neljä prosenttia, kun vastaava luku oli henkilöautojen kohdalla kahdeksan ja mopoilla 13 prosenttia.

– Kaiken kaikkiaan mopoautoilu on verrattain uusi ilmiö, eikä siitä vielä ole riittävästi tutkimustietoa, Berner toteaa.

Hänen mukaansa liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat vuosina 2014–2016 tutkineet vammautumiseen johtaneita onnettomuuksia, joissa osallisena oli mopoauto, ja näistä tuloksista koostetaan loppuraportti syksyksi 2017.

– Onnettomuustutkintainstituutin raportin valmistuttua pystymme paremmin arvioimaan keinoja siihen, miten mopoautojen liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa, Berner toteaa.

Kuten aiemmin, Berner kertoo ajokortti-iän laskemisen olevan yksi vaihtoehdoista. Ministerin vastauksen mukaan tarkasteltavaksi tulee ”myös kysymys B-luokan ajokortin vähimmäisiän laskemisesta”.

Ministerin mukaan Euroopan unionin ajoneuvolainsäädäntö ja ajokorttilainsäädäntö muodostavat puitteet jäsenvaltioiden ajoneuvo- ja ajokorttisääntelylle. Mahdollisen uuden ajoneuvoluokan perustamisen yhteydessä on arvioitava sen vaikutukset sekä kansallisella että EU:n tasolla.

– EU:n tasolla pyrimme aktiivisesti vaikuttamaan ajoneuvojen turvallisuuden parantamiseen, myös mahdollisuuteen uuden ajoneuvoluokan perustamiseksi ja ajoneuvojen teknisten ominaisuuksien parantamiseksi, Berner toteaa.

Lue lisää:

Kansanedustaja laittaisi mopoautot vaihtoon: ”15-vuotiaalle oikea auto, joka rajoitettu kulkemaan 45–60 km/h”

EU estää mopoauto-ongelman ratkaisun – ”Kyllä nyt on taivutettava säädöksiä”

Anne Berner järkyttyi mopoautoturmasta – ”Ajokortti-ikään liittyviä kysymyksiä voidaan arvioida”

Lue myös:

Kaikki puolueet haluavat eroon mopoautoista

Liikenneministerin mukaan mopoautoista ei voida luopua

Mopoauto, riski Suomen liikenteessä: ”Pulmallista”

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Pertti Ikonen

"että mopoautojen sijaan 15 vuotta täyttäneille voitaisiin antaa käyttöön ”aitoja” pikkuautoja, jotka olisi rajoitettu kulkemaan maksimissaan 45–60 kilometrin tuntivauhtia. "

No ihan samalla tavalla nuo aidot pikkuautot ovat liikenteentukkeena kuin nykyisetkin mopoautot. Että eikö voitaisi suoda ajokokeen hyväksyttävästi suorittaneelle 15-vuotiaalle oikeus ajaa ihan oikeata autoa ainakin 80km/h nopeudella. Siis mikä tutkimus väittää että 15-vuotias ei ole pätevä ajamaan autolla kun autolla yli 60km/h.

Markus Vuorivirta

Berner, eli siis Suomen liikenne -ja viestintäministeri tarvitsee (kalliin varmaankin hyvistä veljistä ja siskoista muodostetun) komitean kolmeksi vuodeksi miettimään, onko muutamasta rautaputkesta ja pesuvatimuovista tehty koppero turvallisempi kuin normaali henkilöauto, raakoine testirata-testeineen ja vahvistettuine rakenteineen. Tuolla muropakettimuovikopperolla sitten ajetaan sielä vahvistettu-rakenteisten metallisten henkilöautojen, sekä raskaan liikenteen seassa tientukkeena. Kyydissä kansakunnan kallisarvoisinta "varallisuutta" eli siis ne teidän lapset... On totta, että modattu henkilöautokin on tien tukkeena. Mutta ainakin sitä lasta suojaa se henkilöauton normaali korirakenne. Noh on se hyvä tietää että taas on älyn lamppu ministeriössä välähtänyt...

Tapio Mäkeläinen

Tietysti voi mitä vaan. Mulla oli v 71 mopo jolla pääsi 80 kmh ja siinä oli melkein jarrut.
Siksihän sitä on valtion rakastamat rangaistukset että jos sääntöjä rikotaan saa rapsut . Berner taas asialla josta ei tiiä
Mitään. Antais olla jo.
Amerikassa on 16 v saaneet ajokortin maan sivu.

Jorma Nordlin

"Bernerin mukaan tällaisia toimia voidaan harkita vasta, kun mopoautojen turvallisuudesta on pidempiaikaista ja tarkempaa tietoa."

Eli annetaan ensin tutkimusaineiston lisääntyä, jotta on tutkittavaa. Menossa on siis kenttäkoe.

Mopoautojen turvallisuudesta tietoa on saatavissa jo nyt. Miten asetelma on näin päin, jossa pitää todistaa niiden heikompi turvallisuus verrattuna pieniin henkilöautoihin?

Nyt on siis sallittu liikenteeseen ajoneuvoluokka, johon kuuluvien ajoneuvojen turvallisuudesta ei ole mitään tietoako?

Bernerillä oli ensin vastaus valmiina ja avustajan piti keksiä perustelut ja selitykset.

Raimo Tulkki

Älkää nyt hyvät ihmiset haukkuko tätä pakolaista.
Onhan hää sellainen älykkyyden ilmentymä että parempaa saa hakea.
Kaikki mitä tämän pakolaisen suusta tulee ulos ovat saaneet aivo tärähdyksen jo syntyessään.
Sitten tämä Kempeleen patruuna sanoo vaan annan kaiken tukeni tälle salarakkaalleni.

Jorma Peltonen

Tämä lausunto kuvaa hyvin Suomen asenneilmastoa. Tottakai rajoittimet voidaan kiertää. Kaikki voidaan kiertää, rajoittimet, lait ja jopa liikenneympyrät.

Mitään, edes täysin itsestäänselviä asioita ei saada tehtyä jos ei istuteta komiteoita tehdä selvityksiä ja keksitä kaikkeen Suomen malli.

Vastakysymys: jos rajoitin voidaan kiertää, niin Anne - mitä sitten?