Tiistai 23.10.2018

Riita repesi taksiluvista – SDP: Sääntelyä ei saa alasajaa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
24.3.2017 14:58
  • Kuva: Lasse Lehtinen / Uusi Suomi
    Kuva
    Taksien määräsääntelyä puretaan.
|

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta kannattaa taksiliikenteen sääntelyn purkamista. Valiokunta sai perjantaina valmiiksi mietinnön hallituksen esittämästä liikennekaarena tunnetusta lakipaketista. SDP vastustaa taksiliikenteen sääntelyn purkamista ja jätti asiasta vastalauseen.

Liikenne- ja viestintävaliokunta kannattaa sääntelyn vähentämistä erityisesti lupakiintiöjärjestelmän osalta. 

– Tämän vuoksi valiokunta painottaa taksiliikenteen laatuvaatimuksia ja ehdottaa hallituksen esitykseen verrattuna taksinkuljettajan ajolupaan lisävaatimuksia, valiokunta toteaa tiedotteessaan.

Valiokunnan perussuomalainen jäsen Jari Ronkainen kuitenkin painottaa, ettei taksilupajärjestelmää kokonaan pureta, vaikka määrää ei enää rajoiteta. Ronkaisen mukaan villeimmät unelmat "uber-yhteiskunnasta" torpattiin jo ennen esityksen tuloa eduskuntaan. Jatkossa taksiyrittäjiltä vaadittaisiin taksilupa ja kuljettajilta henkilökohtainen taksinkuljettajan lupa.

Luvat olisivat kymmenvuotisia. Myös valiokunnan perussuomalainen puheenjohtaja Ari Jalonen painottaa taksitavoitteiden toteutuneen.

– Jatkossa autoissa on siis oltava esillä kaksi lupalappua, selventää valiokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Ari Jalonen (ps.).

SDP:n liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet, kansanedustajat Suna Kymäläinen, Satu Taavitsainen ja Katja Taimela, jättivät oman vastalauseensa taksiliikenteen sääntelyn purkamisesta.

– Suomalainen nykyinen säännelty taksijärjestelmä on edullinen, luotettava, palveleva, laadukas ja saatavissa aina ja kaikkialla. Sitä ei saa alasajaa. Haluamme sen säilyvän ja sitä kehitettävän. Aika näyttää, millaiseen sekasortoon taksipalvelut ajautuvat hallituspuolueiden huonojen arvovalintojen myötä, Taavitsainen toteaa.

SDP:n kansanedustajien vastalauseen lisäksi mietintöön jätettiin myös toinen vastalause.

Lue myös:

 

”Nyt selvitetään, miten turvallinen auton musta laatikko on” – Pelottava havainto GPS-seurannasta herätti

Laitevalmistaja selittää mustien laatikkojen ongelmaa: ”Se oli suomeksi sanottuna moka”

Suomalaisten autoihin mustat laatikot? – Yksinkertainen testi paljasti karmean tietoturvaongelman

Kokoomuslainen autojen mustista laatikoista: ”Täysin kestämätön ajatus”

Anne Berneriltä uusi linjaus: ”Autoilijoiden pakkoseurantaa ei suunnitella”

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Meri Laine

Vähentäisi kustannuksia???! Ai vakuutusyhtiöt alkavat antamaan takseille huomattavia alennuksia? Nyt ne ovat 4500€-10 000€/vuosi. Huoltoasemat alkavat jakaa ilmaista naftaa, onhan se taksi sentään. Nyt yhden auton polttoaineisiin menee 1200€/kk. Huoltaa pitää koko ajan, sellainen 30000km tulee ajettua parissa kuukaudessa, mutta eihän ne mitään maksa, autokorjamot oikein tappelevat asiakkaista. Ja jos auto on uusi, varaosia saa odottaa kuukauden. Saahan vakuutuksesta sitten 150/vrk mutta se raha menee vara-autoon koska kuskille on oltava töitä. Mitä itse tykkäisit jos liksa loppuisi samantien kun työpaikan tietsikkaan tai puhelimeen tulee häiriö? Uudistuksessa on huonoa se, ettei se ole, hallituksen kaiken muun 'uudistamisen' lisäksi mikään uudistus. Taksien määrä saattaa hetkellisesti lisääntyä kunnes huomataan, että asiakkaat eivät lisäänny ja kuskipula vaan pahenee entisestään odotellessamme thaimaalaisia ummikkoja ratteihin kun suomalainen ei siihen hommaan enää veny. Vuokrakin pitää saada maksettua ja lapset koulutettua. Vapaa-aikaa pitää olla myös.

Olli Parviainen

"-- Suomalainen nykyinen säännelty taksijärjestelmä on edullinen"

Onkohan Taavitsaisella joku ilmaisia taksikyytejä tarjoava ihmekortti, jos pitää nykyistä taksijärjestelmää edullisena? Nykyisessä taksijärjestelmässä ei oikeastaan muuta suurta vikaa olekaan, kuin että se ei todellakaan ole edullinen. Ainakaan niille jotka itse maksavat suhailunsa.

Petri Ollila

Viittaan vuoden vanhaan blogikirjoitukseeni

Taksikilpailun vapauttaminen vaatii tarkkaa harkintaa
15.4.2016 18:37 Petri Ollila kilpailu Taksipalvelut 28 kommenttia
Aika ajoin vaaditaan taksialalle lisää kilpailua. Ûberin pyrkiessä Suomeen asia on taas noussut esille.

Vaatimuksissa on jäänyt vähälle, mistä hyödykkeestä taksipalveluissa oikein on kysymys? Jos taksipalvelu on vain siirtotapahtuma, niin pelkkä €/km riittäisi, ja tällaiset markkinat voitaisiin helposti avata kilpailulle.

Minulle taksipalveluun kuuluu muutakin. Kun tilaan taksin edellisiltana lentokentälle saan olla aika varma, että taksi tulee ja ehdin koneeseen. Taksikuskit yleensä myös löytävät perille. Suomessa voi muutenkin luottaa taksiin. He palvelevat vanhuksia ja vammaisia. Lapsen voi ilman huolta lähettää taksilla ja olla varma, että hänet viedään turvallisesti perille. Syrjäkylillekin saa yleensä taksin. Ja onhan mukavaa istua hyväkuntoisissa autoissa ja useimmiten kohteliaan ihmisen kuljettamana. Tällaiselle palvelukokonaisuudelle onkin jo sitten vaikeampaa saada markkinahinta kilpailun kautta.

Kilpailun parantavaa vaikutusta vaikeuttaa edelleen, että tilattua taksia ei yleensä voi valita. Hyvän palvelun tarjonnutta ei välttämättä voi ostaa uudelleen ja huonoa ei voi jättää valitsematta. Huonon ja ehkä kustannuksiltaan halvemman taksipalvelun tarjoajan ei siis tarvitse itse kärsiä asiakkaan pettymyksestä seuraavassa palvelutilanteessa. Pettymys menee kaikille takseille. Markkinoiden periaate, jossa hyvästä työstä palkitaan ja huonosta rangaistaan ei tässä tapauksessa toimi.

Kilpailun lisääminen ei välttämättä myöskään alenna hintoja. Näin ei ole käynyt Ruotsissa. En myöskään usko, että asiakkaat pitävät siitä, että joutuisivat taksitolpalla tinkimään ja kilpailuttamaan takseja keskenään. Vapaa markkinoilletulo tekisi vastuukysymysten käsittelyn vaikeaksi.

Toimiessaan kilpailu pitää toimijat vetreinä. ”Vapaa” kilpailu voi romahduttaa taksien palvelutason ja julkisella tuella toimiva niiden taloudellisen pohjan. Kilpailijoita taksipalveluille ilmestyy varmaan vielä muitakin. Kilpailun lisääminen täytyy kuitenkin tehdä todella taiten.

Ilkka Korkalainen

SDP edustaa sääntelyä, lupaviidakkoa, virkavaltaisuutta, valtio-ohjausta kaikissa asioissa. Tyypillistä sosialistista ylhäältä johdettua määräilyä ja pakkovaltaa. Demarien mielestä kansalaiset eivät itse osaa päättää asioistaan, heitä pitää holhota kaikessa.

Teemu Terava

SDP haluaa säilyttää säädöksillä suojatut kartellit ja monopolit.
Me maksamme kalliisti sosialismin rajoittamasta kilpailusta, jota SDP vielä haluaa kaikin keinoin rajoittaa lisää.
Jos kartellit ja monopolit purettaisiin, ei tarvittaisi SDPtä äänestäviä turhia virkamiehiä rajoittamaa kilpailua ja säätämään turhia säädöksiä, joista kaikista maksamme korkeina veroina.