Lauantai 20.7.2019

Ministerikin turhautui ELY-keskuksen ”murentavaan” linjaan: ”Rakennuksille ujutetaan halpatyövoimaa”

Luotu: 
28.3.2017 17:40
Päivitetty: 
28.3.2017 17:55
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Oikeus- ja työministeri Jari Lindström aikoo vaatia maakuntalain uudistuksen yhteydessä toimivallan muutosta niin, että virkamiespäätöksillä ei voida enää purkaa työvoiman tarveharkintaa.
|

Uudenmaan ELY-keskus on päättänyt luopua rakennusalan tarveharkinnasta Uudenmaan osalta. Oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps.) ei pidä päätöstä perusteltuna. Hän kommentoi asiaa tiedotteessa ja Puheenvuoron blogissaan.

–Virkamiespäätökselle ei löydy oikein pitävää perustelua, koska yli kymmenentuhatta suomalaista rakennusalan ammattilaista on edelleen työttömänä. Sen lisäksi EU-alueelta on saatavissa ammattirakentajia. Työvoimapulan takia ei Suomen tarvitse avata ovia kehitysmaista, Afrikasta, Kiinasta tai Ukrainasta tuleville rakentajille, Lindström sanoo tiedotteessa.

Päätös on ehtinyt jo kuumentaa tunteita etenkin Rakennusliitossa, jonka mukaan näin ”Suomi avaa ovet kehitysmaista, Afrikasta, Kiinasta tai Ukrainasta tuleville rakentajille”.

–Näin avataan huikeat bisnekset ennen muuta työlupakauppiaille, jotka perivät kynnysrahoja turvattomilta maahan siirrettäviltä rakentajilta, sanoi Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi tiedotteessa.

Harjuniemi on jo aiemmin kritisoinut linjausta käsittämättömäksi.

–On vastuutonta avata työmarkkinat halpatuonnille tilanteessa, jossa synkeä työttömyysjakso on juuri päättynyt. Työvoimaa on riittänyt kyllä suomalaisilla rakennustyömailla eikä pulasta voi puhua. Euroopan Unionin alueelta tänne voi tulla töihin kuka tahansa, Harjuniemi sanoi aiemmin tiedotteessa.

Lindström sanoo blogissaan ymmärtävänsä täysin ay-liikkeen kritiikin ja pitävänsä ELY:n linjausta vääränä. Lindströmin mukaan ”Suomen ei tarvitse työvoimapulan takia avata ovia kehitysmaista, Afrikasta, Kiinasta tai Ukrainasta tuleville rakentajille”.

Päätös on herättänyt keskustelua myös somessa, ja Lindströmiä on vaadittu kommentoimaan asiaa Twitterissä. Hän on sinnikkäästi todennut, ettei hänellä tai ministeriöllä ole asiassa lakisääteistä toimivaltaa, sillä lain mukaan alueelliset työlupalinjaukset antaa ELY-keskus. Tiedotteessa Lindström kuitenkin nyt sanoo, että aikoo ainakin yrittää puuttua asiaan.

 

 

–Tarkoitus on jälleen kerran ujuttaa rakennusalalle halpatyövoimatuontia nykyisen lainsäädäntö porsaanreiän kautta. Tulen esittämään maakuntalain uudistuksen yhteydessä toimivallan muutosta niin, että virkamiespäätöksillä ei voida enää purkaa työvoiman tarveharkintaa, vaan päätösoikeus on jatkossa ministerillä. Näin estetään alueelliset mahdollisuudet pelata näin vakavalla asialla. Valtiovallan on ensisijaisesti turvattava suomalaisten työntekijöiden työllisyys ja suomalaisten rehellisten yrittäjien toimintaedellytykset, Lindström sanoo tiedotteessa. 

Lindström myöntää, että rakennusalalla työvoiman kysyntä ja tarjonta eivät paikoin kohtaa.

–Mutta tarveharkinnasta luopuminen on väärä työkalu tämän korjaamiseen. Parempia työkaluja olisi esimerkiksi työpaikan perässä liikkumisen tai työttömien muuntokouluttamisen rakennusalalle edistäminen, hän huomauttaa blogissaan.

–Erittäin ongelmallista on myös se, että hallitusohjelman selvä linjaus tarveharkinnan säilyttämisestä nykytasolla voidaan yksittäisen ELY:n päätöksellä murentaa ja ministeriössä ei voida juuri muuta kuin levitellä käsiä.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Teppo Vanamo

Koko tämäkin soppa johtuu lainsäätäjien totaalisesta osaamattomuudesta. Hallitus hallituksen perään tunaroi täysin idioottimaisia lakeja, jotka eduskunnassa hyväksytään, kun ei asioista mitään ymmärretä. Porsaanreikiä rakennetaan ihan tarkoitushakuisesti ja tätä on jatkunut siitä saakka, kun kokoomus pääsi hallitukseen. Ahneudella ei ole enää mitään tolkkua, vaarannetaan yhteiskuntarauha ja koko Suomen olemassaolo muutamien ennestään rikkaiden voittojen tähden.

Pasi Käyhkö

Olisiko apua siitä, jos nostaisimme kansanedustajien palkkoja vaikka neljällä tuhannella ja saisimme sinne ehdolle ammattitaitoista porukkaa.
Eli ihmisiä joilla olisi ymmärrys siitä mitä pitää tehdä kotimaan eteen. Ja myös uskallus tehdä.

Teemu Terava

Suomen palkkataso ja työehdot ovat kolmikannan ahkeruuden tuotosta. Ihmisten ja tavaran vapaa liikkuvuus EUssa olisi pitänyt olla työmarkkinaneuvottelijoiden tiedossa.
Jos jotain puoluetta pitäisi kiittää nykytilanteesta, on se varmaan SDP, joka on toiminut aktiivisesti niin EUn ytimissä kuin kolmikannan neuvottelupöydissä.
Toinen asia, joka tuppaa unohtumaan on, että EUn suuret teollisuusmaat ja niiden elintaso on rakennettu siirtotyövoimalla. Tässä Suomi on poikkeus ja kunnostautunut antavana osapuolena. Ruotsin suomalaisia lienee edelleen yli 400,000, joista Suomessa syntyneitä joku 150,000.

Harry Pettersson

Usean vuoden yrityksistä huolimatta emme ole saaneet kuin kourallisen työhakemuksia suomalaisilta rakennusmiehiltä. Pääsääntöisesti palkkavaatimukset ovat olleet n. Kaksinkertaisia tessiin verrattuna ja työtä oltaisiin oltu valmiita tekemään 3-4päivää viikossa + päivärahat. Matkakorvaukset. Majoitus. Jne. Täysin epärealistisia vaateita. Haluaisin palkata suomalaisia.

Teemu Terava

Herää kysymys kannattaako tarpeen harkintaan käyttää rahaa ja resursseja, kun tiedetään, että pääkaupunkiseudulla ei nousisi yhtään taloa ilman eestiläistä työvoimaa.
Jos olis ilkeä, vois todeta, että vapaan liikkuvuuden ansiosta suomalaisilla työntekijöillä on yhtäläiset oikeudet mennä toiseen EU-maahan töihin.
Olemme itse tietoisesti luoneet sellaiset työmarkkinat, joilla palkkataso ja työehdot ovat niin paljon paremmat kuin muualla, että tänne pyritään töihin.
Meidänhän pitäisi olla ylpeitä siitä, että muutkin voivat nauttia meidän työmarkkinoidemme tarjoamista edusta.
Kiusallista on tietysti se, että tulevalle työvoimalle riittää suomalaista alempikin palkka. Harva kai tänne pakkotyöhön tulee.

Raimo Tulkki

Olisko mitään mahdollisuutta saada selville mikä mies virassa on päästänyt tämän ulos suustaan.
Toisaalta jos siellä on virkamies paikalla niin se ei anna tällaisia ulos, on eroja siinä kuka on mies virassa ja mikä on virkamies.
Kyllä tähän saakka täytyy todeta että on niissä virkamiehissäkin parannettavaa.
Niille täytyy opettaa itsenäistä ajattelua asioista eikä tehdä niinkuin Sipilöijä tekee ei ajatella, ei ajatella, tehdään vaan.