Keskiviikko 26.4.2017

Eduskunta sinetöi kiistellyn liikennekaaren – Taksikuskin murheen päivä

Jaa artikkeli:
Luotu: 
19.4.2017 14:20
Päivitetty: 
19.4.2017 16:51
  • Kuva: Alma Talent / Pekka Karhunen
    Kuva
    Liikennekaaresta merkittäviä muutoksia koituu etenkin taksialalle, joka on voimakkaasti vastustanut uudistusta.
|

Suuri liikennelain uudistus eli niin sanottu liikennekaari on hyväksytty eduskunnassa. Kyseessä oli lakiehdotuksen toinen käsittely, joten asian käsittely päättyi nyt.

Viime aikoina eniten esillä on ollut uudistukseen liittyvä taksialan avaaminen kilpailulle, jota taksiyrittäjät ovat äänekkäästi protestoineet. Taksiautoilijat järjestivät tiistaina Helsingin keskustassa mittavan mielenosoituksen uudistusta vastaan.

Uusi laki helpottaa taksiyrittäjäksi pääsemistä ja vapauttaa hinnoittelun. Myöskään taksilupien määrää ei enää säännellä. Uudistuksen on määrä astua voimaan ensi vuonna.

Poimintoja liikennekaaren sisällöstä (hallituksen esitys):

- Liikennekaari edistäisi merkittävästi uuden teknologian, digitalisaation ja uusien liiketoimintakonseptien käyttöönottoa luomalla edellytykset avoimen datan ja tietovarantojen paremman hyödyntämisen uusille liiketoimintaideoille.

- Esityksellä muutettaisiin nykytilaa, jossa liikenteen markkinat ovat vahvasti säännellyt ja julkisin toimin ohjatut. Liikennekaarella uudistettaisiin julkisesti tuettuja (valtio, kunnat, Kela) henkilökuljetuksia, joihin hallitusohjelmassa on tavoitteeksi asetettu kymmenen prosentin säästö vuodesta 2017.

- Taksijärjestelmään ehdotetaan olennaisia muutoksia. Lupakiintiöstä luovuttaisiin ja nykymuotoista asemapaikka- ja enimmäishintasääntelyä muutettaisiin. Toimijoiden olisi ilmoitettava asemapaikkansa ja päivystysaikansa eli pääasiallinen toiminta-alueensa ja palveluaikansa. Liikenteen turvallisuusvirasto voisi tarvittaessa antaa määräyksen taksiliikenteen palvelujen hinnoista, jos hinnat nousevat kohtuuttomiksi. Ammattimainen taksiliikenne jäisi luvanvaraiseksi, mutta autokohtainen taksilupa muutettaisiin toimijakohtaiseksi taksiliikenneluvaksi.

- Joukko- ja tavaraliikenteen sääntelyyn ehdotetaan merkittäviä kevennyksiä. Pakollisesta yrittäjäkoulutusvaatimuksesta ehdotetaan luovuttavan. Kansallisia lisävaatimuksia poistettaisiin sieltä, missä toiminta perustuu EU-lainsäädäntöön.

- Henkilöliikenteessä poistettaisiin joukkoliikenteen harjoittajia koskenut kansallinen vaatimus erillisestä reitti- tai kutsuliikenneluvasta. Toimijan olisi kuitenkin ilmoitettava säännöllisesti tarjottavan palvelun aloittamisesta, muutoksista ja lopettamisesta vähintään 60 päivää etukäteen. Kuorma-auton ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyyksiä kevennettäisiin ja selkeytettäisiin niin, että sääntely kohdistuisi entistä täsmällisemmin ammattimaiseen toimintaan.

- Esityksellä kumottaisiin taksiliikennelaki, joukkoliikennelaki, laki kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä ja laki taksinkuljettajien ammattipätevyydestä. Lisäksi muutettaisiin muun muassa ajoneuvolakia.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Heikki Viskari

Jo oli aikakin.
Seuraavaksi esitän HSLn vapauttamista kilpailulle. Ei vaikuta tehokkaalta kun kalliin lipunhinnan lisäksi pitää toinen puoli hakea veronmaksajilta. Saattaisi löytyä ihan uusia ideoita edullisempaan kokonaishintaan.

Pasi Käyhkö

Minä ajelin taksilla viime vuonna Tukholmassa. Kyseinen kuski tunsi kaupunkia hyvin huonosti eikä kieleksi sopinut oikein ruotsi eikä oikein hyvin englantikaan. Pienen kiertelyn jälkeen kohde kylläkin löytyi. Taksamittari nakutti koko matkan ajoajan.

Timo-Pekka Mustakallio

Tulitko tarkistaneeksi mikä taksa oli valittu mittariin, kun tuo kuljettaja vei Sinut ajelulle? Itselläni jopa "luotettavan" Stockholms Taxin kuljettaja lähti keskellä kirkasta iltapäivää NK:n tolpalta kohti lauttasatamaa... kallis yötaksa päällä. Sanomattakin lie selvää, ettei hän ainakaan ulkonäkönsä puolesta ollut Svea-mamman poikia. Huomasin asian onneksi ensimmäisen korttelin aikana, ja huomautukseni jälkeen kuski vaihtoi vuolaasti "pikku erehdystään" anteeksi pyydellen oikeaan päivätaksaan.

Olisi ollut monenlaisia keinoja järjestellä taksialaa järkevämmäksi, rikkomatta laadun ja riittävän ansiotason turvaavaa lupajärjestelmää. Mutta ehkäpä toraisia taksi-isäntiä tai -yhdistyksiä ei saatu yhteisen edun taa, yhteistyöhön terveellä bisnesjärjellä, vaan kaikkien vahtiessa mustasukkaisesti omaa pottiaan jouduttiin pakkomuutoksen eteen?

Voimme jo arvata muiden säädeltyjen alojen "vapauttamisen" perusteella, että sekavan välivaiheen jälkeen ala vakiintuu: jää joitain suuria taksiyrityksiä jotka tarjoavat laatua - mutta korkeammalla hintatasolla - ja jää kädestä suuhun elävien pienyrittäjien lauma, jonka kesken kilpailu on veristä eli jonka kyytiin vain kylmähermoinen asiakas viitsisi uskaltautua. Niiden talouslogiikkahan perustuisi väistämättä fuskuun, määräysmutkien oikomiseen, ties mihinkä hämäriin ekstrabisneksiin. Kohta meitä kaikkia kaduttaa, että rikoimme toimivan vanhan järjestelmän.