Keskiviikko 26.4.2017

Kirkkoherra eri mieltä pastori Marjaana Toiviaisen kanssa: ”Kirkko ei voi ryhtyä aktivismiin Suomen kaltaisessa valtiossa”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
20.4.2017 18:58
Päivitetty: 
20.4.2017 19:10
  • Kuva: Pentti Tepsa
    Kuva
    Pastori Pentti Tepsa toimii Kemijärven kirkkoherrana ja on myös aktiivinen verkkokeskustelija.
|

Kemijärven kirkkoherra, pastori Pentti Tepsa on Suomen tilanteesta ja kirkonmiehelle sopivista toimintatavoista eri mieltä turvapaikanhakija-aktiivina profiloituneen pastori Marjaana Toiviaisen kanssa.

Tepsa tuo näkemyksensä julki Puheenvuoro-blogipalstalle kirjoittamassaan kommentissa. Bloggaaja Sini Lappalainen oli järkyttynyt Toiviaisen vastaisesta lietsonnasta ja vihapuheesta, joka osaltaan sai Toiviaisen ilmoittamaan muutosta ulkomaille.

– Kirkonmiehenä kiitän tuesta kirkolle ja papeille. Kollegiaalisessa mielessä tuen Marjaana pappia, mutta olen eri mieltä hänen kanssaan sekä toimintatavoista että Suomen tilanteesta, Pentti Tepsa kirjoittaa blogin alla.

– Marjaanalla pitää silti olla oikeus henkilökohtaiseen turvallisuuteen ja koskemattomuuteen. En hyväksy vihaposteja tai uhan tunteen luomista, Tepsa korostaa.

Lue myös: ”Tässä maassa ei enää voi elää” – Henkensä edestä pelkäävä kohupastori muuttaa Suomesta

Turvapaikanhakijoita pitkään puolustanut Toiviainen joutui laajan huomion kohteeksi, kun hän asettui käännytyspäätöstä toimeenpanneiden poliisien auton eteen Metsälän vastaanottokeskuksella.

Tepsa kirjoittaa, että vaikka hänkin on seurakuntansa kanssa tehnyt laajasti työtä turvapaikanhakijoiden parissa ja hyväksi, hän ei hyväksy ”julkisia mielenosoituksia tai viranomaisten työtä haittaavaa kansalaisaktivismia” kirkon toimijoilta.

– Joudun edelleen ajoittain kirkonmiehenä neuvottelemaan esimerkiksi Migriin päin, tätä luottamussuhdetta en soisi horjutettavan, Tepsa perustelee.

”Se, että ollaan mukana mielenosoituksissa, on näin kokonaiskuvan kannalta jopa haitallista”

Pentti Tepsa sanoo Uudelle Suomelle, että hänen arvionsa mukaan hyvä tarkoitus voi kääntyä itseään vastaan.

– Se, että ollaan mukana mielenosoituksissa, on näin kokonaiskuvan kannalta jopa haitallista, koska minusta ainakin on hankalaa omalle työlle, jos kirkko tai papit leimautuvat jotenkin viranomaisten työn haittaajiksi, Tepsa sanoo puhelimitse.

– Kirkon ja papin työhön kuuluu olennaisena se, että löydetään rakentavia toimintatapoja. Esimerkiksi viranomaisten kanssa neuvotteluun on satoja muita keinoja. Ajattelisin itse myös turvapaikanhakijoiden kannalta, että on tärkeää, että heille luodaan luotettava kuva Suomen viranomaisista, että tämä ei ole kuin Lähi-idän diktatuureissa.

Tepsan mielestä kirkko voi vaikuttaa esivaltaan esimerkiksi neuvottelukeinoin, jos on tarve.

– Mutta mielestäni kirkko ei voi lähteä kansalaisaktivismin linjalle Suomen kaltaisessa valtiossa, jossa viranomaisiin voi vaikuttaa normaaleillakin keinoilla, Tepsa sanoo.

– Meillä on kuitenkin pyritty oikeusvaltioperiaatteella ratkaisemaan näitä turvapaikkakäsittelyä, vaikka käsittely onkin ollut kiusallisen hidasta.

Turvapaikanhakijoiden kanssa työskentelevä törmää väkisin myös rankkoihin tilanteisiin, Tepsa myöntää, koska on selviö, että kaikki hakijat eivät saa turvapaikkaa Suomesta.

– Koville se ottaa. Itsekin olen seurannut [turvapaikkaprosesseja], ja osa on yrittänyt itsemurhaakin. Kyllä siinä herkästi omakin jaksaminen menee, Tepsa sanoo.

– Aina silloin kun on lähdetty tänne, se palautus on kipeä. Mutta toisaalta kymmeniä miljoonia ihmisiä elää niissä olosuhteissa, vaikka siellä vaarallista onkin, Tepsa sanoo.

Tepsan mielestä turvapaikkajärjestelmä tai Suomen yhteiskunta ei kuitenkaan ole rasistinen, kuten esimerkiksi Toiviainen kuvasi Facebook-kirjoituksessaan.

Lue myös: Kirkkoherra astui esiin turvapaikkakeskustelussa: ”Tulijamäärät alkavat olla Suomelle liikaa”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Arto Ollikainen

Kiitos kirkkoherra Tepsa tolkun puheestasi. Toivottavasti tuo tolkun sana ei saisi nyt ketään vihastumaan. Alkoi taas tämän casen ympärillä pikku hiljaa miettiä kirkosta eroamista omana mielipiteen ilmaisuna... Nyt toivoisi tai pikemminkin edellyttäisi arkkipiispaltakin linjausta.

Taisto Pihlajamaa

Eihän se onnistu, että suuri osa esim. afrikkalaisista siirrettäisiin Suomeen. Jokaisen maan on viime kädessä hoidettava omat asiansa itse kuntoon. Avun antaminen on eri asia.

Pitäisikö pappisseminaareihin ottaa ohjelmaan myös lyhyt laskuopin kurssi.

Jari Rinne

Kirkosta löytyy vielä tolkun ihmisiäkin. Välistä tuntui, että tämä Marjaana otti henkilökohtaisesti karkoituspäätökset. Itse ainakin luotan vielä vurkamiesten päätökseen näissä asioissa. Palstoja kun lukee, määrätyllä porukalla on mitä villempiä ajatuksia alkaen salaliitoista ynm, kun päätöksiä on tullut.

Antti Kantola

KANSALAISTOTTELEMATTO MUUS - SOPIIKO SE PAPILLE ?

Turvapaikanhakijoita pitkään puolustanut Toiviainen joutui laajan huomion kohteeksi, kun hän asettui käännytyspäätöstä toimeenpanneiden poliisien auton eteen Metsälän vastaanottokeskuksella.

Pastori Marjaana Toiviaisen pappiskutsumus vei hänet poikkiteloin virkaa toimittavan poliisin ja maasta poistettavien väliin. Tämänkaltainen kuriton keinovalinta ei ole raamatullista, vaan tuomittavaa. Jeesus ei koskaan estellyt virkaa toimittavia, eikä sallinut ensimmäisten opetuslastensa tai apostoliensakaan estelevän. Valtuutetuille kivittäjille hän puhui järkeä niin, että nämä omaehtoisesti yksi toisensa jälkeen poistuivat tapahtumapaikalta. Ylireagoinut papitar voi syyttää vain itseään, minun mielestäni.

Luettuani Tepsan blogin - mielestäni kirkkoherra Pentti Tepsa edustaa ev.lut.kirkon kantaa.

Mikko Toivonen

Kirkko ei voi toimia kuin suurmoskeija missä saarnataan uskonnon ylivaltaa laeista.
Siksi Toiviaisenkin temput olivat verrannollisia islamistifanaatikkoihin hänen kieltäessään valtakunnan lain oman lakinsa vuoksi. Samoin toimivat kaikki evl. seurakuntien papit jotka haluavat laillisen esivallan ja lain ohittaa. Sille ei ole mitään anteeksiantoa vaan sitä ei saa kirkko tehdä.

Joeli Santikko

"Suomen kaltaisessa valtiossa”. Se on varmasti kirkkoherralle hyvä valtio. Se ei uhkaa millään tavalla hänen asemaansa, varsinkin jos mukautuu sen toimintaan eikä kyseenalaista. Se sama valtio näyttäytyy toisille eri valossa ja vaatii aktiivista toimintaa koska sen toimet tuntuvat epäoikeudenmukaisilta. Mielenosoittaminen, kansalaistottelemattomuus, ne ovat mahdollisia toimintatapoja "Suomen kaltaisessa valtiossa”. Tai vaikka maasta lähteminen, myös papille.

Pentti Tepsa

Joel, kun valitaan Suomessa kansalaistottelemattomuus ja mielenosoittaminen, voi käydä niin, että kadulla tulee vastaan kansalaistottelemattomia, jotka ovat aggressiivisesti toista mieltä. Olisiko kuitenkin parempi hoitaa asioita demokraattisessa maassa demokraattisen päätöksenteon keinoin?

Atso Eerikäinen

Marjaana Toiviainen, vuodenpappitittelin saanut, on unohtanut, että pappisvihkimyksen yhteydessä hän vannoi sekä pappisvalan että virkamiesvalan sormet Raamatulla.

Valansa voi tietysti rikkoa ja joutua erotetuksi virastaan. Hän valitsi muuton Tansaniaan, jossa naispapeille ei ole virkoja tarjolla. Miksi juuri sinne? Tarjosiko SLS lähetystyöntekijän toimen? Luopuko hän Suomen kansalaisuudesta, mikä olisi johdonmukaista ja anooko Tansanian kansalaisuutta?

Naispappeja ei tarvita myöskään Syyriassa, Irakissa, Iranissa, Afganistanissa, jne. Miksei hän halua muuttaa niihin maihin, joiden kansalaisia puolustaa suomalaiselta yhteiskunnalta ja sen laeilta? Ehkei siksi, että joutuisi pakenemaan Suomeen ja anomaan turvapaikkaa siinä tapauksessa, jos ei ole Suomen kansalainen.

Gun-May Arffman

Pappi Marjaana Toiviainen on ääriesimerkki naivista ihmisestä, jolle laki on hämärtynyt oman maailmankuvan häiritessä järkevän ajattelun. Kansalaisten on noudatettava Suomen valtion lakeja. Sama koskee myös kirkkoa, Marjaana Toiviaista ja ketä muuta kansalaista tahansa. Oikeustajuun ei voi mahtua, että kielteisen päätöksen saanut voisi oleskella maassa, kun hänellä ei ole enää lupaa olla maassa. Pahin lietsoja on YLE, joka monikulttuurisuus painotteisesti lietsoo käsitystä realistien asiallisistakin kritiikeistä näiden olevan rasistista joukkoa ja niputtaa kaikki samaan pakettiin. Kirkko on valitettavasti lähtenyt mukaan tällaiseen ja siksi kirkolta pitäisikin ottaa kaikki valtion tukiraha pois.

Leena Kurki

Kiitos Pentti Tepsa!
Olen niin kovasti odottanut, että kirkon taholta tulisi asiallista puhetta. Olen myös yrittänyt pyytää sitä. Ei ole tullut. Kuinka toivoisin, että joku piispakin nousisi puhumaan! Todella hyvä ja asallinen kirjoitus: rakkaus ja välittäminen eivät ole anarkismia ja hihhulointia vaan vastuullista ja vakavaa toimintaa. Kiitos!