Maanantai 23.10.2017

Kovan nosteen autotehdas palkkaa nyt maahanmuuttajia: ”Tänäänkin haastatellaan useampaa kymmentä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
21.4.2017 17:47
  • Kuva: Alma Media arkisto / Kimmo Penttinen
    Kuva
    Uudenkaupungin autotehtaan rekrytointiongelmista on puhuttu julkisuudessa.

Hurjassa nosteessa oleva Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehdas palkkaa töihin maahanmuuttajia kovalla vauhdilla, yhtiöstä kerrotaan Uudelle Suomelle. Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) iloitsi asiasta eduskunnassa.

Uudenkaupungin autotehtaalla on menossa kiivaat rekrytoinnit saatujen autotilausten myötä. Maaliskuussa kerrottiin Mercedes-Benzin kanssa tehdystä uudesta sopimuksesta ja historiallisen suuresta rekrytointikampanjasta. Kevään aikana palkataan tuhat uutta työntekijää.

Merkittävä osa palkattavista on maahanmuuttajataustaisia, sillä Valmet Automotive osallistuu maahanmuuttajien kotouttamista edistävään SIB-ohjelmaan. Pääministeri Sipilä kiitteli tehtaan rekrytointikeinoja eduskunnan kyselytunnilla torstaina.

–Vierailin eilen Uudenkaupungin autotehtaalla, ja siellä ilokseni kuulin, että yksi keinovalikoimasta, joka heillä on siellä, on se, että he käyvät läpi laajan otannan maahanmuuttajia ja ovat jo heitä palkanneet sinne. Eli se on myöskin käytännössä toimiva keino siellä, Sipilä sanoi.

Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki kertoo Uudelle Suomelle, että maahanmuuttajia on palkattu tehtaalle töihin jo useamman vuoden ajan ja tällä hetkellä heitä on töissä arviolta useita kymmeniä.

–Itse asiassa tänäänkin haastatellaan useampaa kymmentä maahanmuuttajataustaista henkilöä, hän kertoo Uudelle Suomelle.

Tehtaalle on löytynyt töihin ”kaiken taustaisia henkilöitä hyvinkin monesta maasta”, joukossa esimerkiksi irakilaisia. Viime aikoina Suomeen on tullut paljon turvapaikanhakijoita juuri Irakista. Mäki ei tarkalleen tiedä, onko palkkalistoilla viime vuosina turvapaikanhakijoina Suomeen tulleita.

–Varmaan sellaisiakin joukossa on, hän kuitenkin sanoo.

Maahanmuuttajia palkataan Mäen mukaan samanlaisiin tehtäviin kuin kaikkia muitakin. Tällä hetkellä rekrytoidaan väkeä autonrakentajatehtäviin hitsaamoon, maalaamoon, kokoonpanoon ja sisäiseen logistiikkaan. Mäen mukaan millekään ryhmälle ei anneta etulyöntiasemaa, vaan hakuprosessissa katsotaan yleisten vaatimusten täyttymistä.

–Jonkin asteista avustavaa suomen kielen taitoa ja tietysti asenne työn tekemiseen kohdallaan, hän kertoo vaatimuksista.

Kiinnostus on molemminpuolista. Valmet Automotive on järjestänyt nimenomaan maahanmuuttajille suunnattuja tilaisuuksia, joissa on ollut Mäen mukaan ”erittäin paljon väkeä”. Kokemukset rekrytoinnista ovat olleet hyviä.

–Ne kokemukset, joita meillä maahanmuuttajataustaisista henkilöistä on, ovat olleet erittäin positiivisia. Sen takia emme näe mitään syytä, miksi heitä ei otettaisi lisääkin.

Lue myös: Uutta Mersua aletaan valmistaa Uudessakaupungissa: Tuhat uutta työpaikkaa

Henkilöt: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Risto Salonen

Valmet Automatove Oy:n henkilöstö on n 2000 ja kun yhtiö rekrytöi 1000 lisää niin henkilöstö on n 3000. Jos maahanmuuttajia on siellä useita kymmeniä, niin sehän on vain samassa suhteessa kuin maahanmuuttajia on väestöstä.
Eihän siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä.
Huolestuttavaa on, jos maahanmuuttajia palkataan satoja, sillä sehän tarkoittaa, että työt eivät kelpaa kantasuomalaisille.

Pasi Käyhkö

Jos olemme aivan rehellisiä niin kyllä osaksi ongelmana on myös suomalaisten muuttohaluttomuus.
Jokin mättää myös sosiaaliturvassamme ja muissa löperösti jaetuissa tuossa. Jotka vain passivoivat samoin kuin maataloustuet passivoivat maajusseja.

Markus Vuorivirta

Eiköhän tuolla ongelmana ole ennemminkin, ettei sielä ole mitään mihin muuttaa. Pieni kaupunki, minkä asunnot on menny jo aikoja sitten. Jostain syystä uudistuotantoakaan ei ole alotettu (jotain laivakontteja sentään sai mamuille aikaiseksi), ja grynderit vie tyyliin 70% autotehtaan maksamista palkoista vuokrana. Kysynnän ja tarjonnan laki. Miksi kukaan muuttaisi törkyvuokra-alueelle? Vuokrat on helsingin keskustan tasoa niissä harvoissa kämpissä.

Mikko Kangasoja

Pasi Käyhkö: autotehtaalle hakee tuhansittain ihmisiä töihin. Siellä on perinteisesti ollut töissä paljon ihmisiä eri puolilta Suomea.

Tyypillinen analyysin puutteesta kärsivät heitto on, että suomalaiset eivät halua muuttaa, mutta syytä ei analysoida. Näin jätetään leijumaan mielikuva, ettei vain haluta vaivautua. Tosiasiassa aina pitäisi kysyä rahan merkitystä muuttohaluun.

Esko Kotilainen

Ja mikä parhainta,lukutaidottomalle ei montaa euroa palkkaa tarvitse maksaa.Kyllä pistehitsauksen oppii muutoinkin.
Kaikki nämä ns.turvan hakijat tulisi laittaa työtä tekemään,elantonsa eteen.Eiköhän porukasta löytyisi kokeneita myöskin Patrialle asevalmistukseen,uusien miinojen kehittämiseen jne.
Kirkkokin voisi kantaa kortensa kekoon ja palkata imaamit pitämään perjantaisaarnoja,kun omat papit ovat lähdössä maanpakoon.

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Taustalle jää kuitenkin suomalaisen työmiehen jäykkäniskaisuus ja ilmeisesti ammattitaidottomuus / laiskuus.

Vai se kun ei suostu myymään työpanostaan "paikallisella-sopimisella" 1e/t ja ottamaan palkanerotuksen veronmaksajien piikkiin Kelan sosiaaliturvasta?
Asumistukena,toimeentulotukena .
Miten ihmeessä ne "laiskat" palkansaajat on ennen saanut rakennettua maata ? Vai tekikö "herrat" ne työt silloin ?

Kun luin Yrittäjäpäivillä ulkomaalaisten yritysjohtajien kehuja ammattitaitoisista,hyvän koulutuksen ja kielitaidon saaneista,tunnollisista työntekijöistä jota he arvostavat ,ovat puheesi täyttä EK propakandaa.
Kyse oli Norjasta olevista yrityksistä jotka kehoittivat palkkaamaan Suomalaista työvoimaa terv.palveluihin,öljylautoille ,Arktisenalueen projekteihin .

Nuo porvarien propakandat omista palkansaajista ,veronmaksajista jotka kulkeutuu myös maailmalle ei lisää yritysten sijoittajien halukkuutta tuoda töitä tänne. Syö maan uskottavuutta jopa päättäjien taholta.

Pasi Käyhkö

Autotehdas maksaa liittojen sopimuksen mukaisia palkkoja. Suomessa ei minkään alan minimipalkka ole 1€/h.
Meillä on liian hyvä turva ihmisille jotka ovat työkykyisiä.
Kotipaikkakunnalta ei haluta muuttaa. mihinkään. Autotehdas on joutunut rekrytoimaan tekijöitä myös Keski-Euroopan maista.

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #15

lainaus:
Meillä on liian hyvä turva ihmisille jotka ovat työkykyisiä.
Totta.Mutta vain osalla .
Leskeneläke 100 hyvätuloisella 7 500e,
Soputumiseläke 5 000e/kk
Luopumistuki 7v n.1100e/kk
Takuueläke 780e/kk jotka ei ole työllä eläkettä hankkinut.
Kaikki Kelan ansiosidonnaiset etuudet . esim.5 000e tienaavalle vanheimpainraha 4 500e-3 500e/kk
työttömälle 0 euroa.
Työttömien tuista leikattiin jo -94 toimeentulotuesta ja työttömyyskorvauksista. Lapsilisät,kotihoidontuet ym. on yhä pois.Otetaan tulona huomioon ja vähennetään toimeentulotuesta.
0 euron työstä kieltäytyminen tukea (487e/kk) leikataan 40% .
Ansiosidonnaista päivärahaa leikattiin 500pv 300-400päivään .

Ei Kela-etuuksien ansiosidonnaisiin koskettu? Miksi?
Kun työtön putoaa peruspäivärahalle leikkauksen jälkeen valtio jotuu maksamaan
toimeentulotuen,asumistuen,lasten toimeentulotuen,lääkärin määräämät terveyspalvelut. Verovaroista.

Kansan sosiaaliturva on muuttunut -94 jälkeen hyvätuloisten elintason ylläpitämiseksi verovaroilla ,heidän hetkellisten poissaolojen työelämästä.
Asiosidonnaisella mitään noita tukia ei tarvittu koska se riitti elantoon .

Marja-Liisa Kalkela
Vastaus kommenttiin #15

1e/t sarkasmia= Pätkä,osa-aikatyön ja mimipalkoilla olevilla. Joiden palkanerotus maksetaan Kelasta asumis ja toimeentulotukena ,verovaroista.Koska palkka ei riitä elantoon .
Mniko maahamuuttaja saikaan ammattimiehen palkan ko. autotehtaalla? Vai oliko työnsaanti hanttihommia kuten rakennuksillakin ?