Sunnuntai 21.10.2018

”Yksityisautoilun kustannusten noustava” – Nyt tuli ministeriöstä karvasta kalkkia autoilijoille

Jaa artikkeli:
Luotu: 
27.4.2017 10:08
Päivitetty: 
27.4.2017 10:34
  • Kuva: Petteri Paalasmaa/Uusi Suomi
    Kuva
    Yksityisautoilun täytyy kallistua, jotta Suomi kykenee täyttämään päästövähennystavoitteensa, ministeriö linjaa.
|

Faktakulma

Parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän työn tavoitteena on mm.

– luoda kustannustehokas suunnitelma Suomen väyläverkon kehittämiselle ja rahoitukselle

– luodan suunnitelma kansallisen ilmastopolitiikan mukaisten tavoitteiden saavuttamiseen vuoteen 2030 mennessä

– luoda suotuisa toimintaympäristö digitaalisille liikenteen palveluille ja automatisaatiolle.

Valtiovarainministeriö arvioi lausunnossaan, että yksityisautoilun kustannusten on noustava, jotta Suomi saavuttaa EU:n asettamat päästötavoitteet.

Ministeriö on antanut huhtikuun 21. päivälle kirjatun lausunnon liikenteen päästövähennyksistä liikenne- ja viestintäministeriön pyynnöstä. Lausunnosta kertoi aiemmin MTV.

Lausuntopyyntö liittyy liikenneverkon rahoitusta arvioivan parlamentaarisen työryhmän työhön. Selvityksessä on esillä muun muassa se, miten Suomi kykenee saavuttamaan EU:n asettamat vuoden 2030 ilmasto- ja päästötavoitteet. EU:n velvoittava päästövähennystavoite Suomelle – ei-päästökauppasektorilla, jonka päästöistä liikenne muodostaa lähes puolet – on 39 prosenttia vuoden 2005 tasosta.

Valtiovarainministeriön mukaan tavoitteen saavuttamisessa on keskeistä saada eri toimijat huomioimaan liikenteen ulkoisvaikutukset kuten päästöt. Tämä onnistuu hinnoittelemalla ulkoisvaikutuksia.

– Liikenteen päästötavoitteiden saavuttaminen edellyttänee yksityisautoilun kustannusten nousua ja samalla vaihtoehtoisten liikkumistapojen edistämistä, ministeriö linjaa lausunnossaan.

Ministeriön mukaan olemassa olevan liikenteen ”päästöperusteinen vero-ohjaus on jo tehokasta sen kohdistuessa ajoneuvon hankintaan, käytettävissä oloon ja käyttöön”.

– Tarvittaessa ohjausta voidaan vahvistaa esimerkiksi maltillisilla ja ennakoitavilla veronkorotuksilla, ministeriö toteaa.

Ministeriön mukaan keskeistä on nimenomaan lisätä vaikutusta olemassa olevaan polttomoottoriautokantaan ja ajamiseen, ei niinkään uusien autojen hankintaan. Toisaalta autoilun veroissa kuten polttoainevero, autovero ja ajoneuvovero on jo nyt vahva päästöohjaus, jota ”tehostetaan lähivuosina jo tehtyjen päätösten mukaisesti”. Vero-ohjauksen tarkastuksiin on näin ollen syytä vasta vuonna 2021 tai myöhemmin 2020-luvulla, valtiovarainministeriö lausuu.

Yksityisautoilun päästökustannusten lisäksi ministeriö pitää tärkeänä vaihtoehtoisten liikkumismuotojen edistämistä. Mahdollisina keinoina mainitaan parkkipaikkojen hinnoittelun tarkistaminen kaupunkiseuduilla sekä latausinfrastruktuurin kehittäminen sähköautoille.

Lue myös: Kansanedustaja tyrmistyi: ”Autoilu vielä kalliimmaksi tässä maassa? Ei, ei, ei”

Faktakulma

Parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän työn tavoitteena on mm.

– luoda kustannustehokas suunnitelma Suomen väyläverkon kehittämiselle ja rahoitukselle

– luodan suunnitelma kansallisen ilmastopolitiikan mukaisten tavoitteiden saavuttamiseen vuoteen 2030 mennessä

– luoda suotuisa toimintaympäristö digitaalisille liikenteen palveluille ja automatisaatiolle.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Markku Lehto

Mitäs tämä kuuluu VM:lle ? Eikös VM:n pidä huolehtia siitä, että valtion menot ja tulot pysyvät tasapainossa. Autoilu ja sen päästöthän kuuluvat Liikenneministeriön ja ympäristöministeriön hallinnon haaroille.

Vain onko tämä samaa sarjaa , kuin aikoinaan uutisoitiin: "Alkoholipoliittisista syistä viinan hintaa nostetaan. Hinnan nostolla lisätään valtion verotuloja 8 miljoonaa markkaa." Eikä viinan kulutus silloin vähentynyt pätkääkään.

Tokihan VM tietää , että ei suomalaiset tässä laajassa maassa voi vähentää autoilua, joten naamioidaan nämä uudet maksut ja verot trendikkään "ilmastonmuutoksen torjuminen" -termin taakse.

Mitä muuten nuo maksut vaikuttavat KiKy:n, kun yritysten logistiset kustannukset nousevat ? Vai korvataanko näille kustannusten nousu veromaksajien kukkarosta ?

Vai ollaanko tässä myös valmistelemassa ns. biopolttoaineen käyttöönoton pakottamista ? Biopolttoaineen litrakustannukset, jotta tuotanto olisi kannattavaa, lienee vähintään noin tuplat nykyisten poltooaineiden valmistuskustannuksista. Mitähän tämä puolestaan aiheuttaa suomalaiselle KiKy:lle ?

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Mitäs tämä kuuluu VM:lle ? Eikös VM:n pidä huolehtia siitä, että valtion menot ja tulot pysyvät tasapainossa.

No se kun kuuluu koko hallitukselle .Perus-kepu-kokoomukselle. Vai miksine on sinne valittu hoitamaan valtion taloutta ?
Ja koska olemme EU-maa niin EU on lähtöisin päästösopimus -07-11 hallituskaudelta.
Miten kerätään varoja teiden,rautatien kunnossapitoon ? Veroilla . Niillä "väliaikaisilla" autoveroilla mitä Ahon hallituskin teki,jotka on yhä voimassa. Mikä on varmin verotuksen kohde josta rahaa tulee kirstuun ?
Autoilu ja viinavero.

Kenneth Ainetdin

Miten käy kansantalouden jos autoilu puolittuu? Ei Suomessa voi pitkien etäisyyksien vuoksi kehittää joukkoliikennettä niin, että se toimisi joustavasti ja olisi todellinen vaihtoehto esimerkiksi maaseudulla. Miten käy kauppakeskusten joihin meneminen edellyttää autoa?

Ihmettelen suuresti näitä Hetemäkiä ym. Minkälaisella aivokapasiteetilla heidät on varustettu?

Jos halutaan autoilu lähes päästöttömäksi niin silloin tulisi kaikki autot muuttaa kaasuautoiksi jolloin pakoputkesta tulee vain höyryjä eikä talous kärsisi. Ei tainnut tulla Hetemäen mieleenkään.

Ari Tähti

Rupesin miettimään tuota sanaa "autoilu" ja "autoilija". Kuulostaa ihan joltain kivalta harrastukselta jota tehdään huvikseen. Eihän se ole, sehän on keskeinen osa yhteiskuntaa, kuten sähkö tai tietoliikenne. Jos autoilun, sähkön tai tietoliikenteen hintaa aletaan nostaa, joku talouden takaisinkytkentä tekee noston hyödyttömäksi kun yleinen hintataso nousee. On myös toiveajattelua uskoa, että auto voidaan korvata julkisilla suomen kaltaisessa maassa.

Sitten tuo sähkö"autoilu". Jos lämmitän kotini sähköllä, olen ekoterroristi. Ja autoilen sähkön voimin, olen ekohippi. En ymmärrä. Kummassakin tapauksessa sähkö voi tulla vaikka kaasuvoimalasta, joka päästää co2:sta ja jonka hyötysuhde on jotain 40%. Mutta silti autossa käytettynä se on ekoteko. Lobbarit vauhdissa?

Rauno Kujala

Sarjassa Suomen tuhoaminen, yksi naula arkkuun lisää. Täten tuhotaan maaseudun elinkelpoisuus ja yleensä maaseudulla asuminen. Maaseutu ei ole viherkuplassa elävien ituhippien valtakuntaa, joten eiväthän ne siitä mitään ymmärräkkään...ja taasen tämähän kuuluu agenda 21 Yk:n (eli globalistien) tuhoamisohjelmaan. Sen saatte nähtäväksenne netistä.

Tapio Mäkeläinen

Nämä viherkommunistit ja heidän sipulinvarsia ovat vaarallisempia kuin 70- l Agit prop stallarit. Nämä haluaa oikeasti määrätä elämästäsi ja autoilu on vain välivaihe .
Me tiedämme paremmin! Mitä sähköautoja tässä ajetaan kun ei ole edes tarjontaa.
Tämä on uskomatonta . Kuka hölmö nämä sopimukset on tehnyt.
Mulla on jo pari kertaa tullut pelottava tunne että Trump on sittenkin osin oikeassa.

Ossi Makinen

Nyt menee (taas) herroilla vähän termistö sekaisin... puhutaa liikenteestä ja liikenteen päästöistä, silloin mukana on bussit/rekat/laivat/junat/... mutta jostain ihmeen syystä kun puhutaan päästöjen pienentämisesta ja maksujen korottamisesta, listalla onkin vain YKSITYISAUTOT!!!??? Hiilidioksidipäästöistä puhuttaessa, on noiden yksityisautojen osuus alle 10% päästöistä, eli vaikka kaikki suomen ykstyisautoilijat saataisiin luopumaan autoistaan NYT, jäisi ko. päästöjä vielä yli 90%, koska autoilijoille tarvittaisiin lisää "julkisia". Lisäksi on syytä muistaa, että yksityisauto liikkuun vain silloin, kun siihen on tarvetta, toisin kun esimerkiksi bussit, jotka kulkevat aikataulujen mukaan, oli matkustajia tai ei. Täällä treellakin on hyvin yleinen näky iso tyhjä kaupunkibussi liikenteessä...

Pekka Ignatius

Miten ihmeessä auton käytettävissä olo lisää päästöjä?

Ymmärrän kyllä kuinka auton hankinnasta syntyy päästöjä. Niiden valmistukseen tarvitaan edelleen jonkin verran ihmistyövoimaa. Meistä ainakin osa syö lihaa ja eläimet taas aiheuttavat metaanipäästöjä.