Sunnuntai 9.12.2018

Kansanedustaja tyrmää autoilijoiden kurittamisen: Hinnan nostaminen ei käy

Jaa artikkeli:
Luotu: 
28.4.2017 09:02
Päivitetty: 
28.4.2017 09:17
  • Kuva: Petteri Paalasmaa /Uusi Suomi
    Kuva
    Antti Kurvinen.
|

Päästöjä täytyy vähentää ympäristösyistä, mutta autoilijoiden rankaisemista parempia keinoja ovat ekologisemmat polttoaineet, modernimpi autokanta ja uudet liikkumisen muodot, katsoo keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kurvinen.

Kurvinen torjuu tiedotteessaan valtiovarainministeriön keskiviikkona uutisoidun ”innon nostaa autoilun hintaa”. Muun muassa Uusi Suomi uutisoi ministeriön lausunnosta, joka liittyy Suomea velvoittaviin päästövähennystavoitteisiin vuodelle 2030.

– EI autoilijoiden vainolle, JAA kaasu- ja sähköautoille, Kurvinen viestittää tiedotteessaan.

Valtiovarainministeriö liikenne- ja viestintäministeriölle esittämän näkemyksen mukaan autoilun ja pysäköinnin hinnankorotukset ovat tarpeen päästöjen vähentämiseksi.

– Ratikkakiskojen ääreltä on helppo esittää hinnankorotuksia arjen autoiluun. Autoilijoiden yksisilmäinen kuritus ei kuitenkaan olisi oikeudenmukainen ratkaisu, Kurvinen sanoo.

– Monille pienituloisille auto on välttämättömyys. Päästöjen lisäksi kuria tarvitaan myös kulkemisen kustannuksiin.

Kurvisen mukaan autoilun päästöt on saatava laskuun kasvattamalla sähkö- ja kaasuautokantaa ja satsaamalla nykyautoihin sopiviin biopolttoaineisiin. Kuitenkin myös autoilun tarvetta on alennettava, hän katsoo. Tämä onnistuu hänen mukaansa kunnollisella joukkoliikenteellä sekä kaupungeissa että maaseudulla – sekä pitämällä palvelut kohtuullisen kulkumatkan päässä.

Lue myös:

Kansanedustaja tyrmistyi: ”Autoilu vielä kalliimmaksi tässä maassa? Ei, ei, ei”

”Yksityisautoilun kustannusten noustava” – Nyt tuli ministeriöstä karvasta kalkkia autoilijoille

LUE SEURAAVAKSI:

”Tämän järjestelmän ylläpito on täysin käsittämätöntä” – Kansanedustaja vaatii miljardien yritystuille stoppia

”Suomeen on syntynyt jihadistinen alamaailma” – Supolta varoitus TE:ssä

Tyrmäsikö Jari Lindström juuri Jussi Halla-ahon puheenjohtajuuden? ”Jääköön rivien väliin”

Henkilöt: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

Eihän tuo ole kuin jatkoa Kikylle,leikkauksille .
Kansan "karttuisakäsi" on aina ollut pelastamassa hallituksia verotulojen vähyydestä.
Joko sosialisoimalla pankeille tukia tai täyttämään valtion kirstua velkojen takia.
Eikä yksi Ps edustaja estä hallituspuolueiden enemmistöä eduskunnassa tekemästä sitä.

Reino Mäkinen

Autolla ajetaan niin kaupungissa ja maalla muutenkin kuin palvelujen luo tai töihin - on se mukavaa rentoutua autoa ajaessa ja katsella paikkoja. Autoilun hinta ei saa nousta kaupunkilaisillekkaan maaseudun kustannuksella. Maaseudulla asuminen on huomattavasti edullisempaa pienkaupungeissa ja maaseudulla.

Tieliikenteeltä on perinteisesti kerätty veoja paljon enemmän kuin mitä laitetaan liikenneväylien hoitoon ja rakentamiseen. Hallitusen uudistukset petaavat palkkiovirkoja jälleen niin, että verorahoille on käyttöä.

Uuden auton hankinnassa ei paljon ole taloudellista järkeä koska tekniikka sekä hallituksen päätökset ovat hakusessa. Ostettaessa uusi auto putoaa sen arvo nopeasti.

Se mihin ei ole haluttua aluepolitiikan vuoksi on tavaraliikenteen siirtäminen sähköistetyille rautateille, jolloin vain terminaalien syöttöliikenne hoidettaisiin kuorma-autoilla - tämä on kyllä digiaikana mahdolista.