Sunnuntai 19.11.2017

”Järjetön ajatus” – 1 km/h ylinopeusrajalle täystyrmäys kansanedustajalta

Jaa artikkeli:
Luotu: 
19.5.2017 14:13
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Kansanedustaja Mika Karin (sd.) mielestä järjetön ajatus puuttumiskynnysten madaltamisesta on jälleen yksi esimerkki siitä, miten hallitus pyrkii muuttamaan liikennevalvontaa pelkäksi valtion tulonlähteeksi.
|

Kansanedustaja Mika Kari (sd.) hämmästelee julkisuuteen tulleita tietoja, joiden mukaan hallitus olisi kajoamassa tieliikennelain uudistuksessa ylinopeuksien puuttumiskynnyksiin. Kaavailujen mukaan virhemaksu tai sakko voitaisiin määrätä jopa 1 km/h ylinopeuksille.

Kari pitää esitystä autoilijoiden kiusaamisena.

 ─ Lehtitietojen mukaan valmisteilla olevassa uudessa tieliikennelaissa ylinopeuksien puuttumiskynnyksiä madallettaisiin merkittävästi nykyisestä. Jopa 1 km/h ylinopeuksille voitaisiin poliisin toteuttamassa liikennevalvonnassa myöntää virhemaksuja. Tällä hetkellä käytäntö on ollut, että alle 7 km/h ylinopeuksista ei ole rangaistu virhemaksuilla vaan huomautuksella, Kari sanoo tiedotteessa.

Karin mielestä järjetön ajatus puuttumiskynnysten madaltamisesta on jälleen yksi esimerkki siitä, miten hallitus pyrkii muuttamaan liikennevalvontaa pelkäksi valtion tulonlähteeksi. Päämääränä vaikuttaisi Karin mukaan olevan, että kaikki kivet käännetään valtion sakkotulojen kasvattamiseksi.

Karin mukaan lainvalmistelussa on pidetty esillä myös periaatetta, jossa esimerkiksi 30 km/h ylinopeudesta voisi jatkossa saada samanlaisen sakon, oli rike tehty moottoritiellä tai päiväkodin edessä pihakadulla. Kari pitää ajatusta suhteellisuudentajun vastaisena liikenteen turvallisuuden kehittämisen kannalta.

─ Vetoan hallitukseen, että se lopettaisi kunniallisten autoilijoiden kukkarolla roikkumisen, millä ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Asiantuntijatkin ovat todenneet, että näillä puuttumiskynnysten madalluksilla ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen, vaan esimerkiksi liikenteen joustamattomuus, ruuhkautuminen sekä pienet kolarit lisääntyisivät. Nopeusvalvonnan tulisi aina perustua ensisijaisesti turvallisuuden edistämiseen, eikä valtion tulovirtojen kasvattamiseen, Kari painottaa.

─ Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Joukkoliikenteellä ei koskaan voida vastata kaikkiin suomalaisten liikkumistarpeisiin, Kari vielä muistuttaa.

 

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Immo Siltanen

En oikein ymmärrä kansanedustajan ajattelun viisautta. Yhden kilometrin ylityksestä rangaistaan jo nyt, raja vain ei ole se, mikä on näytetty liikennemerkillä. Nyt saa ajaa 80-alueella 86 km/h , jos ajat 87 km/h, tulee sakko. Asiahan voitaisiin ratkaista vaikka niin, että muutetaan kaikki 80-rajoitusmerkit 86-rajoituksiksi (50 -> 56, jne.) ja sitten ajettaisiin sen mukaan. Lopputulos olisi sama.

Nykyistä, ylityksen sallivaa käytäntöä ei oikeastaan puolusta mikään. Kaikkien autojen mittaritkin näyttävät liikaa; jos ajaa mittarin mukaan suurinta sallittua nopeutta, ei koskaan aja ylinopeutta.

Harri Kovala

Ehdotuksen ydin onkin valtion talouden parantaminen liikenneturvallisuuden kustannuksella. Kaksi kolmesta kuolemaanjohtaneista onnettomuuksista ajetaan alle nopeusrajoitusten ja selvinpäin. Tälle asialle ei haluta tehdä yhtään mitään. Sellaisten ylinopeuksien osuus kuolonkolareista, joissa ajaja jäisi automaattiseen nopeusvalvontaa on 4 %.

Toinen aspekti on, että 8 viikossa kuolee hoitovirheisiin yhtä monta kuin liikenneonnettomuuksissa vuodessa.

Teemu Terava

Tuttavat kertoo, että Norjassa kaikista nopeusrajoituksen ylityksistä sakotetaan.
Joku varmaan tietää onko näin.
Suomessa liikenne on nyt valtion tärkein tulonlähde. Kun tiemaksuja ei saatu voimaan, yritetään tienkäytöstä sakottaa mahdollisimman paljon. Sehän ei nosta veroastettakaan.

Samy Arling

Liikenne pitäisi sujuvoittaa, ei häiritä.Nopeusrajoitukset kansanväliselle tasolle.Kehä 1 sakkojen saajat joukkokanteella perimään rangaistuskorvaukset korkoineen takaisin ja haitta valtiolta, koska Kehä 1 kameravalvonta boxit loukkaavat räikeästi Perustuslain yhdenvertaisuuspykälää,sillä koko Turun tie ja Turun ohitustie ovat vailla ensimmäistäkään varainkeruuboxia ! Tutkinta päälle miksi pääkaupunkiseudun elinkeinotoimintaa ja sielllä asuvia asukkaita häiritään näin ? Onko syynä Kehä 1 lamaannuttamis tarkoitus jotta saadaan uusi mittava varainsiirtopuhallus "keskusta tunneli" käyntiin ?? Onko turunmafian käsialaa ? Nim. Jos Kehä 1 saadaan tehokkaaksi,en enään aja keskustan läpi.