Torstai 27.6.2019

Hallituksen esityksissä merkittäviä puutteita: Perusteluja ja arviointia uupuu

Luotu: 
1.6.2017 14:55
  • Kuva: Laura Kotila / Valtioneuvoston kanslia
    Kuva
    Hallituspuolueiden puheenjohtajat kertoivat toimittajille puoliväliriihen tuloksista huhtikuun lopulla.
|

Hallituksen viime vuonna perustama lainsäädännön arviointineuvosto kritisoi hallituksen esitysluonnosten vaikutusten arviointia puutteelliseksi. Neuvoston mukaan esitysluonnoksiin tulisi lisätä etenkin määrällisiä arvioita vaikutuksista.

Lainsäädännön arviointineuvosto otti käsiteltäväksi 21 hallituksen esitysluonnosta vuonna 2016. Vuoden 2016 loppuun mennessä valmistui 12 lausuntoa.

–Lainvalmistelun taso on Suomessa lähtökohtaisesti hyvä, mutta vaikutusten arviointeja on syytä parantaa. Lainsäädännön arviointineuvosto arvioi, että vaikutusten arviointi on ollut puutteellista merkittävässä osassa sen arvioimissa hallituksen esitysluonnoksissa, neuvosto toteaa tiedotteessa.

–Joidenkin yksittäisten esitysluonnosten vaikutusten arvioinnit ovat olleet kohtalaisen hyviä. Vaikutusten arvioinneista puuttuvat toistuvasti määrälliset arviot. Vaikutusarvioita esitetään usein vain laadullisesti, jolloin olennaisimmat kustannukset ja hyödyt jäävät epäselviksi. Esitysluonnoksesta ei yleensä selviä, ylittävätkö lain hyödyt siitä aiheutuvat kustannukset.

Arviointineuvoston lausunnot kohdistuivat seitsemän eri ministeriön valmistelemiin esitysluonnoksiin, joukossa oli sekä laajoja että suppeampia esitysluonnoksia. Neuvoston lausuntojen mediaanikäsittelyaika oli selvästi alle kaksi viikkoa.

Toimenpiteitä ei perustella

Arviointineuvosto kiinnittää huomiota siihen, että useissa hallituksen esitysluonnoksissa ei perustella valittuja toimenpiteitä tavoitteen saavuttamiseksi. Esitysluonnoksissa tulisi vaihtoehtojen vertailun avulla kyetä osoittamaan, miksi esitettävät toimenpiteet olisivat paras tapa saavuttaa asetetut tavoitteet.

Arviointineuvoston karkean arvion perusteella lausunnoissa esitetyistä parannusehdotuksista olisi otettu huomioon lopullisissa hallituksen esityksissä vajaa kaksi kolmasosaa. Lausuntojen huomioon ottamisessa on eroja hallituksen esitysten välillä.

–Ministeriöt ovat antaneet hallituksen esityksen eduskunnalla 3–14 viikkoa sen jälkeen, kun arviointineuvosto on antanut lausuntonsa. Ministeriöillä ei ole siten ollut merkittävästi aikaa muokata esitysluonnoksia.

Lainsäädännön arviointineuvosto aloitti toimintansa huhtikuussa 2016. Hallitus perusti neuvoston saatuaan paljon kritiikkiä huonosta lainvalmistelusta.

Jaa artikkeli:

Kommentit

Teppo Vanamo

Ongelmana on myös se, että lausuntoja pyydetään ainoastaan niiltä tahoilta, joilta ei odoteta ainakaan kovin voimakasta kritiikkiä. Usein jätetään sellaisiakin pois, joilla olisi eniten annettavaa ja joilla olisi tärkeää tietoa lain vaikutusten arvioinnin kannalta.

Jani Pulkki

Taksi laista soitettiin tänään ja kysyttiin mielipidettä. Olisivat tehneet sen vuosi sitten.
Onko hyvä ei
Auttaako pienyrityksiä ei
Suuryrityksiä joo
Otatko mopoautoja taksiin en
Oletko mukana viiden vuoden kuluttua EOS
Jne.. vois kysellä etukäteen ja miettiä.

Markku Nieminen

Tämähän on jo kauan sitten hyväksi havaittu ja yleisesti käytetty "maan tapa"!

Joka päivä ja ilta televisiossa voimme nähdä tämän saman näytelmän. Valtiovallan "virallisen" linjan mukaisia asiantuntijoita ja toimittajia keskustelee keskenään! Joskus yksi "toisinajattelija" on otettu kulissiksi mukaan, jolle ei kuitenkaan anneta aikaa, eikä mahdollisuutta esittää näkemyksiään, todisteista puhumattakaan.
Ja, kaikki ovat tyytyväisiä asian "perusteellisesta" käsittelystä!??