Sunnuntai 23.9.2018

KL: Prisma oli Suomen halvin 90,44 €:lla – Lidlin ostoskori 13 senttiä kalliimpi

Jaa artikkeli:
Luotu: 
29.6.2017 07:57
  • Kuva: Lauri Mannermaa
    Kuva
    Halvin ostoskori löytyi Kauppalehden vertailussa Prismasta, joka oli niukasti halvempi kuin Lidl. Kuvituskuva.
|

Halvin ostoskori on tällä kertaa Kauppalehden vertailussa Prismassa, jossa ostosten hinta oli 90,44 euroa. Lidlissä ostoskori maksoi 13 senttiä enemmän ja kolmantena oli S-market, jossa kori maksoi 91,90 euroa.

Tällä kertaa Kauppalehden teettämässä päivittäistavaroiden hintavertailussa tutkittiin teollisuuden tunnettuja merkkejä, eli brändituotteita. Ne ovat täsmälleen samat kaikissa ketjuissa, kun taas kaupan omissa merkeissä vertailtavuus on hankalampaa raaka-aineiden ja pakkauskokojen erilaisuuden takia. Mukana oli 46 kuluttajalle tärkeää päivittäistavaraa 56 myymälästä kautta Suomen.

Neljänneksi halvin ostoskori oli Kokkolan Halpa-Hallissa hintaan 97,61 euroa. Halpa-Halli on Kauppalehden edellisissä vertailuissa ollut toiseksi kallein, koska sen valikoimissa ei ole omia merkkejä. Kaupan merkit ovat lähes aina vastaavia brändituotteita edullisempia.

Kuluttajan kannalta kiinnostavampaa on tarkastella tutkittujen myymälöiden korin keskiarvoa kuin yksittäisen myymälän hintaa, sillä keskiarvo kuvaa ketjun valtakunnallista hintatasoa. Keskiarvokori on halvin Lidlissä, jonka kaikissa myymälöissä on samat hinnat. Prisman valtakunnallinen kori oli 1,88 euroa Lidliä kalliimpi. Vertailussa oli mukana kaksi Lidliä.

Suurimmat erot hinnoissa ketjun sisällä oli seitsemässä S-marketissa, joissa halvimman ja kalleimman korin hintaero oli 7,23 euroa. Pienin vaihtelu oli Alepa- ja Sale-ketjuilla, 1,11 euroa. Ketjujen sisäistä hintavaihtelua selittää yleensä paikallinen kilpailutilanne.

Tuotteiden hinnat keräsi toukokuussa vähittäiskaupan valikoima- ja hinnoitteluratkaisuja sekä markkinatutkimuksia tekevä Analyse2.

Lue koko juttu Kauppalehdestä

Jaa artikkeli:

Kommentit

Harri Savolainen

Yllätyt kun kokeilet.
Valitettavasti suomalainen elintarviketeollisuus on perinteisesti mennyt hinta edellä ja se on näkynyt ja näkyy vieläkin laadussa. Mutta jo pitää suomalaisista "merkkituotteista" kannattaa valita niitä.
Niille jotka tekevät valintoja aistinvaraisesti muutenkiin kuin lukemalla, Lidl on kilpailukykyinen vaihtoehto.

Eero Pekonen

Kiitokset Lidlille, joka on pakottanut kotimaiset kauppiaat laskemaan hintatasoaan. Samanlaista Suomen kilpailukyvyn parantavaa otetta kaivattaisiin myös muille toimialoille. Sähkön siitohinnat, katsastusvälit, ajokortin hinta ym. ym. Kyllä valtiovallalla töitä riittää jos vain on kykyä parantaa sitä kikyä.

Heikki Manninen

Sorry, mutta sähkön siirtohintoja säätelee valtio ja sähkön siirrossahan on verkkoyhtiöillä monopoli. Siirrosta itseasiassa suurin osuus (hieman yli puolet). kertyy veroista, ALV+valmistevero. Siirtohintoihin on mahdoton saada kilpailua, koska siirtoyhtiötä ei voi valita, eli sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa. Kannattaa joskus huvikseen syynätä sitä sähkön siirron laskua! :)

Niilo Mäkelä

Bonuskertymä taisi jäädä pois vertailusta ja tuo etua keskittämällä. Toisaalta juuri Lidistä ostettu partakone oli 20,- ja muualla halpakaupoissa 30,-. Lidissä tosin vain päivän tarjous. Hintatietoinen sästää ostamalla vain tarjouksia edellyttäen että on pakastimet ym riittävä tila.

Irja Röntynen

Lidlissä on sen verran suppeat valikoimat, ettei yhden hengen talouteen kannata ostaa pakastevihanneksia, kun Apetit pussit ovat 250 gr ja ne ovat lähituotteita.
En myöskään osta prosessoituja maitoja jostain kaukaa Savosta, kun Satamaidon Luomumaito on 1,55€. S-marketin valikoimat ovat paremmat minulle.

Harri Savolainen

Ns. luomumaidot ovat pastöroituja, niiden rasvamäärä on koneellisesti vakioitu jne. Eli prosessoida Satamaidon lehmät eivät maitoa vielä osaa, vaan se tehdään luomumaidonkin osalta meijereissä. Luomulehmät toki kasvatetaan eri tavalla (esim. rehun ja lääkinnän kriteerit, mikä on hyvä asia).
Lidin maidon muuten valmistavat Satamaito ja Juustoportti.