Maanantai 20.11.2017

Mopoautot vaihtoon? EU hyväksyy 16-vuotiaalle oikean auton joka kulkee enintään 60 km/h

Jaa artikkeli:
Luotu: 
7.7.2017 19:28
  • Kuva: Kaisa Tanskanen, Liikenneturva
    Kuva
    Kuvituskuva. EU:sta saatiin linjaus, joka kokoomuksen mukaan avaa tien nopeusrajoitetuille mopoauton korvaaville autoille.
|

EU ei lähde jarruttelemaan, jos Suomi haluaa ottaa käyttöön nopeusrajoitetut henkilöautot. Keskustelu ryöpsähti viimeksi helmikuussa, kun kaksi 17-vuotiasta kuoli mopoautoturmassa.

Nokialaismies ajoi tahallaan päin mopoautoa itsemurhatarkoituksessa ja on väittänyt luulleensa sitä rekaksi. Mopoauto tuhoutui tunnistamattomaksi.

Rajoittimella varustettuja henkilöautoja mopoautojen korvaajiksi on yritetty edistää Suomessa jo aiemmin, mutta viranomaisten mukaan EU:n säädökset estävät tämän. Nyt EU:sta on kuitenkin saatu hyväksyvä lausunto, kun sisämarkkinoista vastaava komissaari Elżbieta Bieńkowska vastasi aiemmin tällä viikolla europarlamentaarikko Merja Kyllösen kirjalliseen kysymykseen.

Bieńkowska mukaan EU ei asettuisi vastahankaan, jos Suomi haluaisi lähteä edistämään hanketta. Hän katsoo, että asian hyväksyminen ja täytäntöönpano kuuluvat jäsenvaltioiden vastuulle, eivät EU:n. 

Kokoomuksessa iloitaan vastauksesta. Niin eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokinen kuin liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Timo Heinonen ovat tyytyväisiä linjaukseen. Liikenneturvan puheenjohtaja Jokinen sanoo olevansa enemmän kuin tyytyväinen.

–Toimiessani liikennevaliokunnan puheenjohtajana esitin asiaa yhdessä Martti Korhosen ja Arto Satosen kanssa ensimmäisen kerran vuonna 2013 Merja Kyllösen toimiessa silloin liikenneministerinä. Vielä lukuisia kertoja senkin jälkeen olen säännöllisesti pitänyt asiaa esillä, mutta suomalaisten virkamiesten vastaus on aina ollut se, että EU:n säädökset estävät henkilöautojen muuntelun ja ajokorttiluokituksen. Olen pitänyt tätä heikkona argumenttina, joka nyt sitten loppujen lopuksi EU:n itsensäkin tasolta tyrmättiin, Jokinen sanoo tiedotteessa.

Jokisen mukaan nopeusrajoitteisten henkilöautojen käyttöönottoa puoltavat erityisesti turvallisuus- ja rahaseikat. Hän vaatii, että asiaa lähdetään nyt edistämään.

–On täysin selvää, että liikenteessä oikea nopeusrajoitettu henkilöauto peittoaa turvallisuudellaan muoviset mopoautot mennen tullen. Ja tulisi myös halvemmaksi nuorelle ja hänen perheelleen, kun useita kulkupelejä ja ajokortteja ei tarvitsisi hankkia muutaman vuoden välein niin kuin nyt.

Sekä Jokinen että kansanedustaja Heinonen vaativat liikenneministeriö tuo eduskunnan käsiteltäväksi lakiesityksen niin sanottujen kevytautojen sallimisesta. Heinonen nosti asian esiin keväällä Sastamalan turman jälkeen ja toivoo lakiesitystä jo tänä vuonna.

–Näin jo 16-vuotias voisi ajaa oikealla autolla, joka on rajoitettu kulkemaan enintään 60 km tunnissa. Tällainen auto olisi siis huomattavasti turvallisempi kuin mopoautot ja toki myös muutenkin hankintoina perheille järkevämpiä, Heinonen sanoo tiedotteessa.

–Nyt siis EU:n selän taakse ei tarvitse eikä voi enää mennä vaan meidän liikenneministeriö voi asiassa hyvin edetä. Olen varma, että liikenneministeri Anne Bernerin johdolla asiassa voidaan edetä nopeastikin.

Rajoittimella varustettuja autoja saisi ajaa uudella B1-ajokortilla, mikä oikeuttaisi jo 16-vuotiaan nuoren ajamaan nelipyöräistä L7e-luokan ajoneuvoa. Heinonen uskoo turvallisempien pienten oikeiden autojen korvaavan mopoautot nopeasti liikenteessä.

Lue myös:

Mopoautojen tilalle nopeusrajoitettuja pikkuautoja? – Berner: Rajoittimet voidaan kiertää

Anne Berner järkyttyi mopoautoturmasta – ”Ajokortti-ikään liittyviä kysymyksiä voidaan arvioida”

EU estää mopoauto-ongelman ratkaisun – ”Kyllä nyt on taivutettava säädöksiä”

Kansanedustaja haluaa vaihtoehdon mopoautoille: ”15-vuotiaalle oikea auto, joka rajoitettu kulkemaan 45–60 km/h”

Poliisin hurja kertomus mopoautosta: ”Nokka osoitti luoteeseen, kulkusuunta pohjoiseen”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Irina Gagarin

Liikenneturvallisuuden kannalta olisi ehdottomasti kannatettavaa hyväksyä nopeusrajoitetut henkilöautot mopoautoiksi. Mopoauton nopeuden nostaminen 60 km/h parantaisi liikenteen sujuvuutta ja sitä kautta parantaisi turvallisuutta ja alentaisi tieliikenteen kustannuksia.
Näin hyvä ehdotus ei voi mennä läpi, koska aina löytyy byrokraatti, joka ottaa elämäntehtäväkseen tällaisen järkevän ehdotuksen vastustamisen.

Topi Nygård

Itse en muuttaisi mopoautoa kulkemaan sitä 60km/h, kun alusta (esim. jarrut) pitäisi muuttaa myös kestämään 60km/h. Muutenkaan mopoauton kori ei kestä kolaria 40km/h vauhdissa saatika 60km/h nopeudessa.

Ongelma tuleekin siinä, että mopoauton massaa ei voida kauheasti kasvattaa nykysäädösten valossa.

Kenneth Ainetdin

No nyt se tuli! Nyt paljastui se, että viranomaiset käyttävät EU:ta kilpenä silloin kun eivät halua jonkin asian etenevän tms.

EU komissaari paljasti asian lausunnollaan. Muu eurooppa ottaa EU säännökset lähinnä suosituksina mutta meidän viranomaiset ovat joko ymmärtäneet näiden suositusten luonteen väärin tai sitten vain käyttävät näitä suosituksia pakottavina sääntöinä edistääkseen kansan simputusta!

Jussi Järvinen

Mielestäni nuorten autot pitäisi säätää kulkemaan max.80km/h - ja laki tietysti myös näin. Ajo-opetukseen hiukan enemmän auton hallinnan oppitunteja.

Suuri osa vaaratilanteista tulee nimittäin vaarallisista ohituksista joita 60km/h ajava nuori tahtomattaan takanaan pitkässä letkassa aiheuttaa. Näin käy jo kaupunkien kehäteillä, ja sitten varsinkin maanteillä.

Markus Vuorivirta

Muistaa sitten laittaa sen ison kolmiolätkän tuon rajoitetun henkilöauton persiiseen, tartte sitten ihmetellä miksi laahustaa kuuttakymppiä vaikkapa kahdeksankympin tai sadan alueella. Ja tietysti. Moottoritiekielto, tosin luulisi olevan itsestäänselvyys kun on muillakin hitailla kulkineilla...

Muuten ihan ok ehdotus. On aika saada ne hirveät muovikopperot pois liikenteestä...

Hannu Korpilampi

Siis 60km/h ajavaa autoa saa ajaa mopokortilla ja sitä kovempaa ajaviin, mutta muuten identtisiin autoihin tarvitaan sitten kallis ajokortti?

En ole käynyt mopokorttia. Oletan sen saamiseksi tarvittavan opetuksen olevan vain jonkinlainen kevytversio oikeasta ajokortista, eli siitä puuttuu jotain mitä ajokortin saamiseksi tarvitaan. Vähemmän liikennesääntöjä opeteltavaksi? Tuskin kuitenkaan mitään mitä tarvitaan 20km/h vauhdikkaammin ajamiseen.

Eli henkilö joka on pyörinyt normaaliautolla liikenteen seassa jo kaksi vuotta, joutuu maksamaan järkyttävästi autokoulusta, saadakseen oikeuden ajaa hieman nopeampaa.

Vaikka kansalaisten valinnanvapauden lisääminen on aina kannatettavaa, eikö tämä vain saa nykytilanteen näyttämään entistä hullummalta? Minusta parempi olisi että joko laskettaisiin ajokortti-ikä Usan tyyliin kuuteentoista ikävuoteen, tai sitten kielletään auton kaltaisilla kulkupeleillä liikenteen seassa kulkeminen alle 18-vuotiailta.

Markus Vuorivirta

Eihän tässä esityksessä vielä olekaan kantaa otettu siihen, mihin muotoon itse ajokortti tulee. Eli siis tottakai kortti voi tulla siihen muotoon mitä joskus muinoin oli nk. "kahdeksankympin lätkän" kanssa. Eli, että kortti on se ihan ehta auton ajokortti sekä opetus se ihan ehta opetus. Mutta pari vuotta täytyy pitää lätkää auton persuksissa että tämä on nyt hitaampaa ajoa... Kahdeksankympin lätkän aikaan (joskus 80-90-luvulla) tosin ei ollut mitään rajoitinlaitteistoja, vaan homma meni poliisin suorittamalla valvonnalla. Jos jäi kiinni sataa ajamisesta, tällöin sai sitten rangaistuksen sen mukaan. Itse ajokortti oli kuitenkin se ihan lopullinen. Silloin ollut edes mitään toisia vaiheita ...

Pauli Virtanen

Tämä olisi tervetullut uudistus turvallisuuteen nykyisten muovihärpäkkeiden korvaamiseksi.
Kummasti vaan tähän asti ei missään nimessä olla hyväksytty ajatusta nuorten turvallisempaa liikkumista, ruotsin malli kuitenkin ilmeisesti toiminut vuosikymmenet. Tuo 60 rajoitus ei kuitenkaan voisi tulla koskemaan nykyisiä kevyitä nelipyöriä, vaan mahdollisen uuden lain mukaisia teräskorisia autoja joissa niissäkin hitaan ajoneuvon merkintä kolmion muodossa.

Männistö Petri

Selitellään perheiden kustannuksien alenemisen, mutta mitä ihmettä se teini tekee ikä vuoden 15-16?? Ikä vuoden jonka se tällä hetkellä ajaa sillä mopoautolla. En ole vielä tavannut mopoautoa mikä kulkisi alle tuon 60km/h niin eikös tuon rajoitetun auton voisi antaa jo 15-vuotiaalle? Kolmio perässä ja 18-vuotiaana rajoitin 90km/h, kasikympin lätkä perään ja 19-vuotiaana rajoitin pois. Omasta mielestä tämä tuntuisi järkevämmältä. Ja tuo 90km/h rajoitus mieluummin kuin 80km/h, ihan vaan liikenteen sujuvuuden kannalta.

Juha Ruohisto

Siellä iskän kanssa viritetään jo nyt mopoautot kulkemaan 60-80km/h. Tokihan normiauto olisi turvallisempi ja jopa halvempi ratkaisu, MUTTA, kuka valvoo että nämä nopeusrajoitukset pitävät? Tullaan näkemään huimasti viritettyjä autoja jotka ottaa sen 60-80km/h puolessa sekunnissa. Ja sitten kun ei näy poliisia niin napsautetaan rajoitus pois ja mennään kolmeasataa. En luota lasten vanhempiin. Liikkuva Poliisi takaisin.

Markus Vuorivirta

Ei tämä ensimmäinen kerta ole Suomessa, kuin vasta ajokortin saaneet ajelevat määräajan tiettyä maksiminopeutta. Itse asiassa raskaalla liikenteellä asia on tänä päivänäkin.

Suomessa oli joskus kultaisella 70-80 luvulla 80 lätkä. Pari vuotta ajokortin saatuaan (18 vuotias) sai ajaa vain maksimissaan 80 km/h ja tästä tunnuksena auton persuksissa oli iso keltainen 80 lätkä. Tällöin ei myöskään ollut mitään rajoitinlaitteistoja, joten homma meni omantunnon mukaan sekä poliisin valvonnalla...

Eiköhän tämä toimi tänäkin päivänä. Pääasia asiassa on nyt kuitenkin se turvallisuus. Sielä kuitenkin on kiinalaisessa muovikopperossa tänä päivänä ilman airbagin airbagia lapsia... 10 vuotta vanha käytetty rotisko on nykypäivänä monta luokkaa turvallisempi. Ja niin. Jostain syystä tuo kiinalainen muovikoppero maksaa puolet uuden henkilöauton hintoja... Että käytetty henkilöauto ei ole vain turvallisempi, vaan myös aidosti oikeasti halvempi...

Jari-Jukka Annala

Muutama korjaus. 80 lätkä oli valkoinen ja se työnnettiin auton takalasin tiivisteen väliin. Keltainen 80 tunnus oli pakettiautoissa ja se oli huomattavasti suurempi kuin takalasiin tungettu nuoren kuljettajan tunnus. Mopoauto ja ei valmisteta eikä tuoda Kiinasta. Ne ovat ranskalainen innovaatio ja niistä 99 prosenttia myös valmistetaan Ranskassa. Lisäksi mopoautot maksavat saman verran kuin oikeat autot. 15000 eurolla saa uuden henkilöauton ja pääsee jopa valitsemaan, minkä ostaa.