Maanantai 24.7.2017

Sotesta paljastui uusi ongelma? - Professori: ”En laittaisi lanttiakaan likoon”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
16.7.2017 12:26
  • Terveysoikeuden professori arvioi, että hallituksen sote-esitykseen sisältyy ongelmia myös kilpailuoikeudellisesta näkökulmasta katsottuna.
|

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallintoylilääkäri ja Helsingin yliopiston terveysoikeuden professori Lasse Lehtonen arvioi, että Juha Sipilän (kesk.) hallituksen sote-esitykseen sisältyy ongelmia myös kilpailuoikeudellisesta näkökulmasta katsottuna. 

Sosiaali- ja terveysministeriön asettamaan sote-uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuen asiantuntijaryhmään kuuluva Lehtonen huomauttaa Puheenvuoron blogissaan, että hallituksen ehdotus on melko tarkka kopio kuntalain yhtiöittämisvelvoitetta koskevasta säännöksestä, jonka taustalla on Euroopan komission valtiontukikanteluun antama ns. Palmia-päätös. Siinä kunnallisen liikelaitoksen katsottiin vääristävän kilpailua sen saadessa veroetuja ja tuottaessa palveluja muille kuin omistajalleen.

–Yhtiöittämisvelvoitetta koskevassa keskustelussa ei kukaan missään vaiheessa ehdottanut verolainsäädännön korjaamista vastaamaan kilpailuneutraliteettivaatimuksia. Kukaan ei myöskään muistanut hallituksen esityksissä mainita, että kuntia koskevat veroedut eivät suoraan koske perustettavia maakuntia, Lehtonen kommentoi. 

–Yhtiöittämisvelvoitetta koskeva valmistelu on jälleen osoitus suomalaisen lainvalmistelun kehnosta tilasta. Vaihtoehtoja ei kunnolla selvitetä ja ongelmaa tarkastellaan usein vain yhden oikeudenalan normiston kautta. Yhtiöittämisvelvoitteeseen vaikuttavat kilpailuoikeudellisten säännösten ohella vahvasti sekä julkisen vallan tehtäviä koskevat että alueellista itsehallintoa koskevat perustuslainsäännökset. Olisikin ollut varmasti helpompaa muuttaa kuntia koskevaa verolainsäädäntöä, kuin lähteä muuttamaan suurta määrää kunnallista toimintaa pakolla yhtiömuotoon. Tätä vaihtoehtoa ei yhtiöittämisinnon keskellä mikään taho valtioneuvostosta ole kuitenkaan halunnut tuoda esiin, hän jatkaa.

Lehtosen mukaan yhtiöittämisvelvoitteesta kirvonneen keskustelun varjoon on jäänyt Sipilän hallituksen esityksiin sisältyvä valtakunnallisten yhtiöiden käyttöpakko IT-palvelujen ja talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen osalta. 

–Näiden yhtiöiden osalta ei esiin ole myöskään nostettu ehdotetusta toimintamallista aiheutuvia todellisia kilpailuoikeudellisia ongelmia, hän sanoo.

Hallitus ehdottaa, että maakunnille perustetaan IT-palveluja tuottamaan valtakunnallinen yhtiö, jonka maakunnat omistavat. Sen asiakkaita olisivat paitsi maakunnat, myös maakuntien määräysvallassa olevat yhteisöt. Tiettyjen IT-palveluiden osalta on Lehtosen mukaan tarkoitus säätää yhtiön käyttöpakosta. Maakuntia varten perustettava erillinen SoteDigi-kehitysyhtiö vastaisi puolestaan kansallisesti kehitettäviin sosiaali- ja terveydenhuollon uusiin digitaalisiin ratkaisuihin liittyvien hankkeiden ja hankintojen toteuttamisesta ja niitä tukevasta kehittämisestä. 

–IT-toimintojen irrottaminen sote-palvelujen tuotannosta erillisiin yhtiöihin on hyvin vanhanaikaiseen ajattelutapaan perustuva ratkaisu, joka etäännyttää IT-toimintaa käyttäjistään. Kaikki palvelutoiminta hyödyntää nykyään tietotekniikkaa ja sote-palvelujen tuotannon johdolla on oltava kyky ymmärtää tietotekniikan tuomia mahdollisuuksia. On hieman huvittavaa ajatella, kuinka esim. etäpalveluna tuotettavien terveydenhuollon konsultaatiopalvelujen järjestämisestä Etelä-Karjalaan sovitaan tulevassa toimintaympäristössä valtakunnallisen IT-yhtiön, valtakunnallisen henkilöstöpalveluita tuottavan yhtiön, Sote-Digi-yhtiön ja maakunnan kesken. En laittaisi lanttiakaan likoon joustavan ja nopean kehityksen suhteen, kun yhtenäispolitiikka jyrää paikalliset innovaatiot, Lehtonen kommentoi.

Hän arvioi, että valtakunnallisten yhtiöiden käyttöpakko valtiovarainministeriön ohjauksessa ei sovi ”kovin hyvin” perustuslain turvaamaan alueelliseen itsehallintoon. 

–Yhtiöiden käyttöpakko vaikuttaa myös olennaisesti jo olemassa oleviin taloushallinnon palvelujen ja IT-palvelujen markkinoihin. Tältä osin kilpailuoikeudelliset arviot ja vaikutusarvioinnit puuttuvat Sipilän hallituksen sote-lakiesityksistä lähes kokonaan.

Keravan kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon toimialajohtaja Erja Wiili-Peltola puolestaan sanoo, että yhtenäisten tietojärjestelmien mahdollistamiseksi tarvitaan mahdollisimman nopeasti hallitustason päätös siitä, mihin tietojärjestelmiin sitoudutaan valtakunnan tasolla ja alueellisesti, sekä miten niiden toteuttamisesta aiheutuvat kustannukset korvataan kunnille.

–Uskallan esittää, että kansallisesti yhtenäisen tietojärjestelmän tai -järjestelmien avulla voisimme saavuttaa hyvin monia niistä tavoitteista, joita maakunta- ja sote-uudistukselle on asetettu. Jos panostamme riittävästi uusiin tietojärjestelmiin, emme välttämättä tarvitse uusia hallinnollisia tai alueellisia rakenteita ja ratkaisuja, joista on niin vaikea päästä yksimielisyyteen, hän kommentoi mielipidekirjoituksessaan Helsingin Sanomissa.

Yhtenäisten tietojärjestelmien avulla olisi Wiili-Peltolan mukaan mahdollista realisoida ajan mittaan säästötavoitteita, joita hallitus on sote-uudistukselle esittänyt. 

–Poistamalla lainsäädännöstä turhat tiedon jakamista koskevat esteet olisi mahdollista vaikuttaa esimerkiksi perheiden tilanteisiin ennaltaehkäisevästi, hän sanoo.

Lisää aiheesta:

Juha Sipilä: Sote eduskunnasta ulos vasta ensi keväänä

Toinenkin valiokunta varoittaa sotesta: ”Valtio joutuu varautumaan maksamaan korvauksia”

Tässä koko perustuslakivaliokunnan tiedote: Hallituksen esityksessä useita ongelmia

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Sote sotkuun sisältyy myös täysin tiedostettavia kaikenlaisia muitakin ongelmia alkaen suorituskyvystä ja tehosta. Aikaisemmissa kommenteissani olen usein maininnut Brittien NHS systeemin olevan eräs mistä mallia kannattaisi käydä hakemassa. Sehän ei mitään maakunta hallintoa toteuta mutta kylläkin 80% julkisen toimesta ja niin että pienyhtiöt ja ammatinharjoittajat tukevat julkista. Sen teho on kaikilla yleisillä vertailu tavoilla maailman ykkösiä ja taas kokoomuksen ajama US malli aina tiedetysti maailman tehottomimpia ja kalleimpia pörssiyhtiö rahastuksen tavoin ja moraalein.

Muistaakseni kommentit eivät mene US systeemistä läpi jos on liite, mutta katson jos kuitenkin grafiikka menisi. Tässä selkeää grafiikkaa. Kaikki muut tyytyväisyys, teho ja kustannus grafiikat ovat tämän suuntaisia
http://but.fi/6q6

Timo Nyman

Vuosien aikana olen ollut huomaavinani että oppositiossa ollessaan poliitikot kertovat kansalle silmät ymmyrkäisinä miten He laittaisivat asiat kuntoon mutta kun he ovat oppositiossa niin eivät voi mitään. VAIHTO. Ja sama peli jatkuu. Olisiko syytä muuttaa koko systeemiä jotenkin sellaiseksi että edes tärkeät päätökset saataisiin hoidettua viisastelematta? Tuntuu että kansalaisia pidetään ihan pilkkana vuosista kolmansiin!

Eero Laine

Tuskin valtio tai kunta sen huonompi toimija on kuin yksityinen yritys. Nyt on kyse niin suuresta muutoksesta , että sitä ei Sipilän suosimalla huonolla ja yksisilmäisellä valmistelulle pidä enempää sotkea. Nyt on syytä edetä rauhassa eri puolet punniten ja lopettaa suden ja sekundan tuottaminen. Hyvä olisi ottaa myös oppositio mukaan, koska mennään joka tapauksessa vaalien yli ennen kuin valmista tulee.

Eero Laine

Tuskin valtio tai kunta sen huonompi toimija on kuin yksityinen yritys. Nyt on kyse niin suuresta muutoksesta , että sitä ei Sipilän suosimalla huonolla ja yksisilmäisellä valmistelulle pidä enempää sotkea. Nyt on syytä edetä rauhassa eri puolet punniten ja lopettaa suden ja sekundan tuottaminen. Hyvä olisi ottaa myös oppositio mukaan, koska mennään joka tapauksessa vaalien yli ennen kuin valmista tulee.

Olavi Nieminen

Valtio on IT alalla koko ajan väärällä ladulla, se on Microsoft ja Nokia monopoli.
Koko Sote kaatuu epäpäteviin ja vääriin asiantuntijoihin.
Siinä valtaa pitävät poliitikot ja oman bisneksen tekijät, jotka eivät aja maan ja kansan etua.
Koko hommasta tulee kallis SOTKU.

Ralf Karlsson

Onneksi eivät vanhempia konstaapeleita ole valjastettu soteasioihin. Professorit, joilla on vuosien opinnot ja syvä asiantuntemus, sen sijaan voivat ja pitää tuodaa esiin havaitsemansa epäkohdat kun hosuva hallituksemme halua saada omien puolueiden asiat läpi hinnalla ja tavalla millä hyvänsä.

Mikko Toivonen

Laitetaanpas nyt sote sankareille vielä tuo kalliiden elinkustannusten ja suurien tulojen maiden tilastosarja täyteen, jotta kaikilla olisi kohtalainen kokonais näkemä mitä missäkin kustantaa ja mikä systeemi hyvin toimii ( Paras näyttää kaikilla tasoilla olevan UK 80% julkiseen ja maakuntahalntomuuttomuuteen pohjautuva systeemi, NHS)

http://but.fi/6q9

Ossi Heinonen

Taas sävähdyttävä kirjoitus Lasselta. Pidän häntä erittäin pätevänä asiantuntijana. Samalla haluan antaa tunnustuksen myös Erja Wiili-Peltolalle hienosta ja uudesta näkökulmasta - johon Lassekin viittaa. Molemmat kirjoitukset ovat läheistä sukua Aki Lindenin näkemykselle nykyjärjestelmään panostamisesta n . 200-500 milj eurolla, jolla saavutettaisiin monikertaiset säästöt ja myös toiminnan parantuminen uuteen SOTE:een verrattuna, eikä tarvitsisi mitenkään sortaa yksityistä sektoriakaan! Tämä esitetty hallinto- ja palveluhirviö voidaan mielestäni jo näiden kolmen mielipiteen nojalla ampua alas. Tätä täydentää Hesarin tämänpäiväinen kriittinen maakuntia koskeva kirjoitus. Lopuksi totean käsitykseni yllä esille otetusta kilpailu-lainsäädännöstä - se ei ole hyvä, sitä voidaan kiertää ja se pakottaa valitsemaan epävarmoja tuottajia! Toivoisin todella annetun tai ottamaan joudutun lisäajan aikana asioiden oikean tolan paljastuvan myös hallitusherroille - tämän tähden julkisen keskustelun tulee edelleen jatkua!

Jan-Gösta Grönholm

Onko niin että nykyinen voimassaoleva "Sote" on niin täydellinen ja perustuslakiin me mukainen että se muuttaminen joksikin muuksi aiheuttaa vain ongelmia?
Olisi mielenkiintoista kuulla miten onnistunut ja ongelmaton nykytilanne on sekä myös sen prustuslainmukaisuudesta.