Lauantai 18.11.2017

Soininvaara piikittelee kokoomusta sähköautoehdotuksesta: ”Liian kauan keskustan kanssa”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
17.7.2017 10:19
  • Kuva: Clas von Bell / Autotoday
    Kuva
    Helsingin kaupunginvaltuutettu Osmo Soininvaara (vihr.) kyseenalaistaa, ovatko huoltoasemat sopivia paikkoja sähköautojen latauspisteiksi.
|

Helsingin kaupunginvaltuutettu, pitkäaikainen poliitikko Osmo Soininvaara (vihr.) ei tue kokoomuksen ehdotusta lisätä sähköautojen latauspaikkoja pakolla huoltoasemille valtateiden yhteyteen.

Kokoomuksen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen esitti idean Helsingin Sanomissa viime viikolla. Samalla hän kertoi kokoomuksen ajavan ehdotusta ensi syksyn budjettineuvotteluissa. Valtio voisi Mykkäsen mukaan myös tukea investointeja viiden miljoonan euron tukiohjelmalla.

–Kokoomus on ilmeisesti ollut keskustan kanssa liian kauan hallituksessa, kun senkin mielestä kaikkeen, mitä maassa tapahtuu, tarvitaan valtion tukea, Soininvaara piikittelee blogissaan.

Soininvaara kertoo olevansa yhtä mieltä kokoomusministerin kanssa siitä, että sähköautojen yleistymiseksi tarvitaan tiheää latausverkkoa. Hän kuitenkin kyseenalaistaa sen, pitäisikö latauspisteitä tuoda juuri bensa-asemille. Syynä on sähköverkko.

–Latauspiste itsessään ei ole se ongelma vaan sähköverkon vahvistaminen niin, että tällaisia latauspisteitä voi olla keskellä ei mitään. On halvempaa laittaa latauspisteet sinne, missä riittävän vahva verkko on jo nyt, arvioi Soininvaara.

–Toiseksi lataus ei kuitenkaan tapahdu hetkessä. Ainakin puoli tuntia pitää operaatioon varata. Siksi latauspiste kannattaa sijoittaa jonnekin, jossa aikaa voi käyttää muuhunkin kuin ohi ajavan liikenteen katseluun.

Soininvaara mainitsee yhtenä esimerkkipaikkana kauppakeskukset, joihin onkin jo syntynyt latauspisteitä. Samalla hän katsoo, että kauppakeskuksessa autoon ladattu sähkö tulisi voida liittää omaan henkilökohtaiseen sähkölaskuun.

–Jos kokoomus haluaa käyttää valtion rahaa latauspisteisiin, raha pitäisi kilpailuttaa niin, että kaikki tahot voivat siihen osallistua. Bensa-asema tehokkaan sähköverkon ulottumattomissa tuskin antaisi edes tarjousta ja taas sellaiset, joilla on jo kyllin tuhti sähköyhteys ja joilla on halua houkutella kuljettajaa käyttämään aikaa omien palvelujensa parissa, varmaan pyrkisivät voittamaan kilpailun. Tulisi paljon halvemmaksi veronmaksajille, Soininvaara toteaa.

LISÄÄ AIHEESTA: ABC ja Neste kokoomuksen ehdotuksesta sähköautoille: ”Eriskummallinen ajatus”

Jaa artikkeli:

Kommentit

Reino Mäkinen

Sähkölatausasemat voisivat olla erillisiä asemia. Tällöin toiminta olisi selkeää, paloturvallisuus olisi kunnossa ja voidaan sijoituksessa ottaa huomioon sähkön saatavuus.

Sähkölatausasemat eivät tarvitse miehitystä, mutta niiden yhteydessä tulee olla kahvilat, WC:t ja tilat eväiden syjille yms.

Seppo Viljakainen

Olen tätä asiaa kysynyt julkisesti monessa paikassa, " yksityisesti" ministeri Mykkäseltä, Soininvaaralta..jne..

Mitä ministeri Mykkänen tarkoittaa " yhdellä pakollisella latauspaikalla ..".

Vastausta en ole saanut.

Jos hän tarkoittaa yhtä autoa kerrallaan reilun tunnin lataukseen kymmenen odottaessa , en ymmärrä mitä tuolla pakkolailla ratkaistaisiin.

Tietääkö joku vastauksen kysymykseeni ; voisiko toimittaja vaikkapa kysyä Mykkäseltä?

http://seppoviljakainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/240085-sahkoautoilu-ei-...

Matti Mustonen

Mikään ei tule veronmaksajslle halvaksi paitsi asuinmaan vaihto. Autonkäyttäjää verotetaan ajoipa sähköllä tai ei. Tällä hetkellä sähköautoilun verotus on edullista kuten huumetrokarin maistiaiset. Kepua on turha syyttää. Soinivaara on kuin muutamaäm sanan oppinut papukaija. Saänoma ei vaihdu.

Pauli Kivekäs

Soinivaara on aivan oikeassa. Varsinkin henkilöauton käyttöaste on yleisesti niin alhainen, että sen soisi todellakin lataavan itsensä joutessaan. Yhteiskäytön lisääntyessä ei ole vähäisintäkään tarvetta jäljellä ajeluttaa tyhjää autoa lataukseen. Lisäksi ladattu sähköauto ei tarvitse matkanvarsipysähdystä kuseman päässä lähtöpaikastaan.
Sähköautoistuminen tapahtuu niin vääjäämättä, että on täysin tarpeetonta kuvitella tarvittavan siihen valtiollista rahoitusta. Parkkialustan kaapeliton lataus on jo markkinoilla; käytän sellaisia aina. Ilman tukiakin suomalaisten kauppakeskusten parkkihallit takuulla täyttyvät niillä; paikotus saattaa jopa muuttua mahdollisesti H24, kuten jo aukiolokin.

Seppo Viljakainen

Pauli, oletan - ehkä väärin- että olet tosissasi.

Tässä keskiverto sähköauton tekniset tiedot : löytyy varmasti ´pihimpiä´ tai ´syöpömpiä´:

https://www.renault.fi/henkiloautot/zoe/tekniset-tiedot-zoe/

Lataus 16 A:n ´silitysrauta-töpselistä´ kestää vähintään 15 tuntia ja ajomatka viileissä olosuhteissa n. 200 km .
Minun ja Sinun ´elämänrytmiin´ tuollainen downsiftaus ( vai mikä se termi lieneekään) kyllä varmaan kävisi, mutta voin kuvitella monen olevan vaikeuksissa sovittaa työ- ja vapaa-aika menonsa tuohon muottiin.

Ja nuo yllä olevat luvut ovat valmistajan ilmoittamia, joihin tietenkin suhtaudumme varauksella, vai kuinka?

Tapio Mäkeläinen

Soininvaara on täysin oikeassa. Joku vihreä sanoi aikoinaan että tuulivoima on niin kannattavaa että sitä pitää tukea kunnolla.
Siihen tiivistyy yhä näiden uskomusenergia
vempaimien filosofia.
Varmaan sähköautot yleistyvät mutta kun katsoo minkä ikäsillä ja hintaisilla autoilla maassamme ylipäätään ajetaan on tie todella pitkä. Päästöihin sillä ei mitattavissa olevilla suureilla ole mitään vaikutusta.
Enemmän vsikuttaisi oikeiden autojen uusiutuminen.
Mutta, tämä nyt on taas ismi muiden joukossa . Mykkäsen esitys on tyypillistä holhousvaltiota.
Ylipäätään Suomen päästöt edustavat nuppiluvun pohjalta n 0.06% maailman kokonaisuudesta eli miettisin kahteen kertaan mihin kaikkeen kannataa lähteä. Koko touhu on samaa älykkystasoa kuin Lehtomäen Pihtiputaan mummon pissasota.

Oiva Luosujarvi

Jos Teslan saisi 250 euron hinnalla ja varattomat saisi sen ilmaiseksi. Voisin harkita asiaa, mutta harkitsemisen jälkeenkään en ostaisi, jos latauspistokkeita ei olisi jokaisessa kunnassa ja kaupungissa tarpeeksi.
Suomi on iso maa-alue ja välimatkat pitkiä. Helsingistä matka Rovaniemelle tarkoittaisi vähintään 2 latausta sähköautoon ja nyt voi bensa / dieselautolla ajaa matkan ilman pysähdyksiä halutessaan.
Toisena asiana on sähköautojen tarvitseman sähköverkon sähkönsiirtolasku, koska sähköverkkoja hallitsee monikansalliset veroparatiisiyhtiöt caruna ja elenia, jotka saavat miljardeja voittoina ja ne tuloutetaan veroparatiiseihin ja Suomi ei saa verotuloja niiden huimista voitoista.
Sähköautojen ollessa vain rikkaiden herkku voisi sähköautojen lataussähköstä laskuttaa omistajia 3 - 5 euroa kilowattitunnilta sähköveroa valtiolle.

Kaj Nyyssönen

Latauspisteet tulisi sijoittaa paloaseman yhteyteen koska litiumakkujen on tapana ajoittain syttyä palamaan räjähtäen.
HS 18.7.2017 sivu A17 Alakerran tuhonnut palo sai alkunsa latautuvasta tasapainoskootterista. Espoo Nuijala omakotitalo.