Keskiviikko 20.9.2017

”Aikamoista jeesustelua” – Arhinmäki tyrmää Sipilän huolen Raamatun 8. käskyn rikkomisesta eduskunnassa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
17.7.2017 17:08
  • Kuva: Alma Talent / Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Kansanedustaja Paavo Arhinmäen (vas.) mielestä uskonto ei kuulu politiikkaan. Arkistokuva.
|

Kansanedustaja, vasemmistoliiton entinen puheenjohtaja Paavo Arhinmäki tyrmää pääministeri Juha Sipilän (kesk.) kommentit siitä, että eduskunnassa rikotaan paljon Raamatun kahdeksatta käskyä.

Sipilä kuuluu lestadiolaiseen herätysliikkeeseen Rauhan sanaan, jonka Suvijuhlissa hän piti puheen Kokkolassa. Puheesta kertoo Yle, jonka mukaan Sipilä ”tuntee Raamattunsa ja siteerasi sitä useampaan kertaan”.

Ylen mukaan Sipilää häiritsi ennen kaikkea kahdeksannen käskyn noudattaminen, jonka mukaan lähimmäisestä ei saa lausua väärää todistusta. Sipilän mielestä kunnon kristityn pitäisi pistää poikki tahallisen väärinymmärryksen kierre, joka rikkoo kahdeksatta käskyä ja vaivaa etenkin eduskunnassa. Pääministerin mielestä tahallinen väärinymmärtäminen on valehtelua.

– Joudun itsekin tuota painia käymään aika usein eduskunnan kyselytuntien jälkeen ja mielelläni soisin, että edustajatoveritkin sitä kävisivät, Sipilä sanoi Ylen mukaan.

Arhinmäki arvostelee Sipilän puheita kovin sanoin. Hän kommentoi asiaa Facebook-tilillään.

– Usko on henkilökohtainen asia. Kunnioitan sitä, että ihminen on uskovainen, uskonnoton tai ateisti, Arhinmäki aloittaa päivityksensä.

– Mutta sen sijaan uskontoa ei pidä sotkea politiikkaan. Siitä ei ole koskaan seurannut mitään hyvää. Oli kysymys mistä tahansa uskonnosta. Jos sallitte kuitenkin uskonnollisen termin käytön, aikamoista jeesustelua pääministeri Sipilältä, Arhinmäki jatkaa.

Eduskunnan tapakulttuurissa valehtelusta syyttäminen on kielletty, eikä valehtelu-sanaa saa istuntosalissa käyttää.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Pasi Käyhkö

Suomen laki on se, minkä mukaan myös eduskunnassa on työskenneltävä. Raamattu, koraani ja muu elämänkatsomullinen kirjallisuus kuuluu muuhun elämään.
Vai aloittaako Sipilä myös Suomessa uskonnollisen kalifaatin rakentaminen. Oikein lestadiolainen sellainen

Matti Loikkanen

Hallooo! Sekä Suomen laki ja Raamattu kieltävät valehtelun.
Ja kalifaattia tekvät ne, jotka eivät usko Raamaattuun vaan Quran nimiseen kirjaan. Mikä on muuten lestadiolainen kalifaatti?

Ja vielä Quran sallii valehtelun vääräuskoisille, mutta Raamattu ei.

Sari Matikainen

Aivan oikein, Pasi. Valtio ja kirkko on erotettu Suomessa jo melko pitkä aika sitten, ainakin jossain määrin, ja toivottavasti se pysyykin siten. Suomessa jokaisella on oikeus omaan uskontoonsa mutta sitä ei pidä alkaa ainakaan tuputtaa politiikan varjolla muille. Vaikka Suomen lait ja Suomen tapakulttuuri onkin hyvin kristillinen, jääköön se julkisen puolen osuus siihen. Ei aleta saarnata eduskunnasta "oikeaa uskonoppia".

Matti Loikkanen

" ... uskontoa ei pidä sotkea politiikkaan. Siitä ei ole koskaan seurannut mitään hyvää."

Taisi Paavolta unohtua, että Neukkulassa pidettiin uskonnot pois politiikasta, eikä siitäkään seurannut mitään hyvää. Jälki oli kauheampaa kuin missään muualla. Kymmeniä miljoonia tapettiin leireillä. Useasti pelkkä hirttäminen tai ampuminen ei riittänyt, vaan ihmisiä piti kiduttaa kuoliaaksi. HAALLOO PAAVO!

Pasi Anttila

Kyllä Sipilä siinä on oikeessaa että kyllä poliittisten irtopisteiden keruussa käytetään tätä tahallista väärinymmärtämistä eduskunnassa ja käännetään ja väännetään asiat näyttämään sellaiselta mitä esittäjä ei ole ollenkaan tarkottanut. Siihen syyllistyy kaikkien puolueiden edustajat, myös keskustalaiset.

Toki ei olisi tarvinnut käyttää raamattua eikä uskonnollista termonologiaa tuodessaan asia esiin. Maalliset sanat olisi riittänyt vallan hyvin.

Arhimäen kanssa samaa mieltä että uskonto ei kuulu politiikkaan.

Jukka Laine

Sipilä valehteli jo ennen vaaleja. Olisiko kepu voittanut vaaleja, jos olisi sanottu etukäteen että me leikataan sairailta, köyhiltä, työttömiltä, lapsiperheiltä ja opiskelijoilta? Ja yritetään laatia myös perustuslain vastaisia lakeja?

Ari Ohvo

Näin juuri. Taitaa Sipilällä omatunto vaivata. Ensin nostetaan tukia vähän ja sitten lasketaan niitä reippaasti niin tyhmä kansa ei mukamas ymmärrä kuinka heitä kusetetaan. Jotkut kuitenkin vielä ymmärtävät.

Olavi Collan

Valinnan vapaus on suurin valhe Sipilältä. Se että yksityisten Sote-palvelujen hinnat olisivat samat kuin julkisen puolen Sote-palvelut. Kuinka nämä monet veroparatiisiyhtiöt tyytyisivät tällaiseen. Puhdasta puppua !

Pasi Käyhkö

Tiedätkö paljonko on oikea keskimääräinen hinta kunnallisen terveyskeskuksen potilaskäynnille? Se on hiukan yli 90€. Siitähän yheiskunta palauttaa potilaalle suurimman osan. Kävin yksityisellä terveysasemalla alkukesästä. Hinta oli 60€. Eli tapauksessani yksityinen teki asian 30€ halvemmalla.

Pasi Käyhkö
Vastaus kommenttiin #23

Juuri niin. Kävin saman pienen ongelman takia molemmissa. Yksityisellä minulta veloitettiin 60€. Aikaa kului molemmissa paikoissa saman verran. Ja lääkärit antoivat samanlaiset hoito-ohjeet.
Yksityiselle pääsin saman päivän aikana ja kunnalliseen viikon odottelun jälkeen.
Ts. yksityinen oli minun tapauksessa 30€ halvempi käynti. Sillä yksityinen tuotti saman palvelun 30€ halvemmalla mitä se kustansi (90€) julkiselle sektorille.

Kari Paajanen

Sipilä lupasi talonsa "pakolaisille" käyttöön eikä antanutkaan. =liko se valehtelua?
Sipilän lähipiiri saa yllättävän usein hyviä sopimuksia vaikkapa kaivoksille. Himoitseeko hän toisen omaa.
Sipilä muutti lakia kabotaasikuljetuksista ja omistamansa yhtiö hyötyi. Oliko hän ahne.
Taitaa olla kuolemansynnit kerättynä.

Timo Huhtaluoma

Kari Paajanen. Kun tiedät noin hyvin nuo pakolaisasiat ,niin pitää myös tietää, että Supo ja naapurit kielsi majottamasta minkään sortin pakolaisia sinne taloon. Ja naapurit nimenomman sitten olettivat , että turvallisuus on uhattuna ( vaikka olisi ollut suuri lapsiperhe).oli mielenosoituksiakin.

Timo Huhtaluoma

Kari Paajanen. Kun tiedät noin hyvin nuo pakolaisasiat ,niin pitää myös tietää, että Supo ja naapurit kielsi majottamasta minkään sortin pakolaisia sinne taloon. Ja naapurit nimenomman sitten olettivat , että turvallisuus on uhattuna ( vaikka olisi ollut suuri lapsiperhe).oli mielenosoituksiakin.

Heikki Rosti

Uuspakanallistuneessa Suomen kansassa vanhan kirjan superviisaus näyttää unohtuneen tai aktiivisesti torjutun poliittisen hömppäkielen agitaation vaikutuksesta.Sosialistille totean ,kun pääministeri seisoo vanhan kirjan takana hän on enemmistössä,vaikka gallup suosio olisi alle (0) nolla prosenttia.'If you do not believe,try and try harder ,and you shall see,there is a man of God in a little country of Finland'

Eljas Nikkilä

Usko on henkilökohtainen asia. Kunnioitan sitä, että ihminen on uskovainen, uskonnoton tai ateisti, Arhinmäki aloittaa päivityksensä.

Kivä että Arhimäki vaivautuu kunnioittamaan meitä ei uskovia kaksikertaa niin paljon kuin uskovaisia

Aku Ahoniemi

Uskonnoton ja ateisti eivät ole sama asia. - Minä tunnen useitakin uskonnottomia, jotka eivät harjoita mitään uskontoa, mutta uskovat silti jonkin jumalan kaltaisen olennon olemassa oloon. Ateisti ei puolestaan usko mihinkään Jumaliin.

Torsti Rantapuska

Matti Loikkanen kertoi, "että Neukkulassa pidettiin uskonnot pois politiikasta, eikä siitäkään seurannut mitään hyvää". Eipä niin. Tuo "Neukkulan" politiikkaa hoidettiin kuitenkin uskonnonllisen valtionhoidon periaatteilla. Vallanpitäjät kuvittelivat omaavansa yksin oikean totuuden joka oikeuttaisi myös valtion hoidon yksinään.

Markus Weyland

Tarkoittaakohan Arhinmäki uskolla henkilökohtaisena asiana, että se pitäisi pitää piilossa? Päinvastoin, Jumalan Sanaa ja uskoa saa pitää esillä ja olla oma itsensä.
Usassa tälläistä keskustelua ei käytäisi. Siellä on toimiva uskonnonvapaus, jossa ei heti aleta syyttämään, jos joku mainitsee sanan Jumala, Raamattu tai usko.
Ei Sipilä ole missään vaiheessa pakottanut muita uskomaan samoin kuin itse, ai niin,
puheessaan hän kyllä tosin sanoi, että soisi edustajatoverienkin miettivän mitä sanoo lähimmäisistään. Tämä oli kai nyt sitä epäkorrektia uskoon pakottamista, Jeesustelua ja uskon sotkemista politiikkaan...