Perjantai 19.10.2018

Anne Berner: Dieselautojen myynti halutaan lopettaa Suomessa 13 vuodessa

Jaa artikkeli:
Luotu: 
27.7.2017 11:37
  • Kuva: Paula Nikula / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Arkistokuva.
|

Hallituksen tavoitteena on, että perinteisiä dieselhenkilöautoja ei myytäisi Suomessa enää vuonna 2030, sanoo liikenne-ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) Talouselämälle. Varsinaista myyntikieltoa hallitus ei kuitenkaan toistaiseksi tavoittele, vaikka polttomoottorikieltoja julistetaan nyt muualla Euroopassa.

Britannia ilmoitti tiistaina, että se aikoo lopettaa uusien diesel- ja bensiiniautojen myynnin vuoteen 2040 mennessä. Ensimmäisiä rajoituksia saastuttavimpien dieselautojen myyntiin tulee jo kolmen vuoden päästä. Aiemmin polttomoottorien myyntikiellosta ovat ilmoittaneet ainakin Ranska, Norja ja Hollanti. Saksa on suunnitellut kieltoa vuoteen 2030.

Ottaako Suomi muista mallia?

–Tällä hetkellä ei hallituksen suunnitelmissa ole asettaa myyntikieltoja vaan hyödyntää muita keinoja muutoksen aikaan saamiseksi, Berner sanoo sähköpostissa Talouselämälle.

–Täyskielto on hyvin voimakas toimenpide ja pitäisinkin tavoiteltavana sitä, että suotuisa kehitys saataisiin aikaan muilla keinoin, kuten toimintaympäristön muutoksilla tai mahdollisella taloudellisilla (mm. verotus, tuet, vapautus ruuhkamaksuista) ja toiminnallisilla (mm. parkkipaikat) eduilla.

Bernerin mukaan Suomen tavoitteena on, että kaikki uudet henkilöautot voisivat hyödyntää muita polttoaineita kuin fossiilista bensiiniä tai dieseliä vuonna 2030, mikä todetaan kansallisessa jakeluverkkosuunnitelmassa. Sen sijaan suunnitelman mukaan dieselautot, jotka on tyyppihyväksytty uusiutuvan dieselin käytölle, ovat jatkossakin käytössä.

Parlamentaarinen työryhmä pohtii parhaillaan keinoja liikenteen päästövähennysten saavuttamiseksi. Työryhmän on määrä julkaista väliraporttinsa elokuussa.

Lue koko juttu Talouselämästä

Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jukka Lampinen

Kiirehtikää Fennovoimalan rakentamista myös, se on edellytys siirtymälle, pitää sitä sähköäkin akkuihin jostain saada.
Koko touhu on kyllä aivan tarpeetonta, moottorit on kehittyneet niin paljon, samoin savukaasujen suodatus.
Ilmaa pitää puhdistaa siellä, missä se vielä haittaa suoraan ihmisen terveyttä.
Länsimaat on tehneet jo riittävästi.

Jussi Pistol

Voi helvetti, tehkääpä tuo hallitus niin voin ihan vapaasti luvata että se ei enää tälle kansalle mene läpi.
Ai että pinen hyttysen elikkä Suomen pitäsi alkaa lopettamaan polttomoottoriautojen käyttö, ja paljonkos se autaa maapalloa vaikka Suomessa lopetettaisiin kaikki saastuttaminen, ei mitenkään.
Menkääpä vaikka B-Ämmä Intiassa käymään tai vaikkapa Kiinassa, lopettakaa siellä miljardeilta autoilu niin se voisi ehkä auttaakkin maapalloa, Suomen ilmastoissa akkuromuautoilla ei tee mitään.

Oiva Luosujarvi

Se on todellista viherajattelua. Tuulivoimalla tehdään sähköä vain autojen lataukseen ja hiilivoima / ydinvoimalla / vesivoimalla tuotettu sähkö menee talojen lämmityksiin ja valaistuksiin.

Tuulivoima saa tuotantotukea satoja miljoonia euroja joka vuosi ja hiilivoimalaa / vesivoimala / ydinvoimalaa verotetaan rankasti tuotetusta sähköstä.

Jos kaupungit luopuisivat kokonaan katuvaloista ja liikkeet mainosvaloista, niin sähköä menisi vain murto-osa nykyiseen verrattuna.
Mutta ei se säästö ole tärkeää, vaan tulo jonka veroparatiisifimat elenia ja caruna saavat viedä ulos Suomesta verottomana. Onhan se muutama miljardi euroa veroparatiisifirmojen omistajille verottomana käteen.

Jan Stenvall

Suomessa ajetaan Euroopan vanhimmalla kalustolla. Autoilija on politikkojen lypsylehmä ja viherpiipertäjien vihollinen. Jos oikeasti halutaan tehdä jotakin niin autovero pois kuten muissakin Länsimaissa. Tätä ei kuitenkaan tulla Suomessa koskaan tekemään. Eli ajellaan edelleen 20 vuotta vanhoilla autoilla kuten tähänkin asti. Piipertäjät tykkää muuten julkisesta liikenteestä joka kulkee pääosin dieselillä kuinkas muutenkaan..

Oiva Luosujarvi

Jokaisen, joka kulkee linja-autolla matkustajana pitäisi maksaa 20 euroa kerrasta haittaveroa, kun suurin osa linja-autoista on dieselillä liikkuvia.

Niin autottomat kaupunkilaiset joutuisi maksamaan osansa dieselin haitoista ja nyt he pääsevät ilmaiseksi ilman veroja.

Veikko Hintsanen

"Parlamentaarinen työryhmä pohtii parhaillaan keinoja liikenteen päästövähennysten saavuttamiseksi. Työryhmän on määrä julkaista väliraporttinsa elokuussa."

On mielenkiintoista nähdä onko LVM tuonut asiantuntija raporteissaan laskelmia siitä miten EU ssa sovitut raskaan liikenteen liikennevolyymien siirrot maanteiltä vesiliikenteeseen vaikuttaa päästömääriin. Viime vuonna siirtoa tapahtui päinvastaiseen suuntaan jopa 16% maantieliikennesuoritteen kasvuna, ilman että kuljetetut tonnimäärät kuorma auto liikenteessä kasvoivat. tarkoittaa että yhä pitempiä matkoja tehdään kuorma autoilla ,kun trendi on sovittu päinvastaiseksi jo vuonna 2011 https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en

Oiva Luosujarvi

Olisi varmaan parempi sopia heti alkuun kaikki kaupungit autottomiksi, jolloin ainoastaan polkupyörät ja kävely sallittua kaupunkien sisällä.
Parantuisi kaupunkilaisten kunto, kun kävelee Espoosta tai Vantaalta Helsinkiin töihin päivittäin.
Junat ja rautiovaunut ovat myös turhia, joten nekin kiellettävä kokonaan kaupunkien alueilla.
Olisi ainakin vihreät onnellisia, kun kävellen pääsee kaupungista toiseen aivan kuten 1800 luvulla ja aiemminkin. Hevosia vain kaupunkeihin ja vanhoja rattaita, niin tavara ja ihmiset pääsee kulkemaan mukavasti ilman saasteita, jos hevosen lantaa ei saasteeksi lasketa.

Mikko Toivonen

Keskustelusta on koko ajan jätetty pois se seikka, että dieselkone , jos mikä saadaan konvertoitua maakaasulla toimivaksi ja jos tuo viedään koneen tehdas kehityksessä läpi niin dieselin edut jäävät mutta sen päästöhaitat eli pienhiukkaspäästöt kokonaan katoavat ja kokonaispäästöt putoavat takuuvarmasti peräti 30% mihin ei päästä edes täydellä plug in sähköautolla jos sen kaikki päästöt rehellisesti otetaan huomioon sähköntuotannossa ja lisätyssä maametallien kaivostoiminnassa akkujen vuoksi.
Vihreät, Kepu ja hallinto systemaattisesti sumuttavat itseään eivät suostu ajattelemaan loogisesti ja itsenäisesti. Ehkä vähän tiedonkin hankkiminen on ministereille ja virkamiehille ylivoimainen ponnistus. Vihreille se on aina ollut

Risto Jääskeläinen

Tässä ollaan taas turhan keskieurooppalaisia. Ensiksikin niitä pakokaasuongelmia esiintyy lähinnä vain suurkaupungeissa, joita Suomessa ei ole ensimmäistäkään. Toisekseen bensiiniautojen hiukkaspäästöt ovat kirineet dieselit kiinni, kun niissä on pyritty muka ympäristöystävällisyyteen, eli vähäisiin CO2-päästöihin.
Jospa vaikka Suomen hallitus ei sekaantuisi ollenkaan asiaan, niin saisimme ensin ostaa halpoja dieselhennkilöautoja (ylitarjonta) ja sitten hitaasti antaa niiden harventua.

tuomas tanner

Ensin kehotettiin dieselautoiluun pienempien päästöjen tuottemiseksi. Sitten dieseleitä syytettiin liiallisista hiukkaspäästöistä. Käytännössä kaikissa alle kymmenen vuotta vanhoissa dieseleissä on hiukkassuodatin ja siten pienemmät hiukkaspäästöt kuin bensiinimoottoreissa. Viimeisimpänä valitetaan typen oksideista, jotka monesta kalliimmasta autosta jo poistetaan lisäaineilla. Dieselin syrjimiseen bensiiniin suhteutettuna ei ole mitään ympäristönsuojelullista perustetta. Päinvastoin. Ministeri B.lle voisi näyttää Tekniikanmaailman vertailuja eri automallien päästöistä.