Maanantai 18.12.2017

Keskustasta loikannut laukoo suorat sanat: ”Moni jo luuli päässeensä eroon Anne Berneristä”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
30.7.2017 11:47
  • Kuva: Paula Nikula / Alma Talent arkisto
    Kuva
    Anne Bernerin kommentit dieselautojen myynnin lopettamisesta suututtavat.
|

Kansalaispuolueen puheenjohtaja, edelleen keskustan puoluevaltuustossa istuva Sami Kilpeläinen arvostelee keskustan ministerien ja erityisesti liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin toimintaa Puheenvuoron blogissaan.

–Jos minä olisin pääministeri, niin keskustan ministereistä vain Jari Leppä jatkaisi. Niin järkyttäviä lausuntoja ministerit suoltavat, Kilpeläinen sanoo.

Hän arvostelee erityisest Bernerin kommentteja, joiden mukaan perinteisiä dieselhenkilöautoja ei myytäisi Suomessa enää vuonna 2030.

–Moni jo luuli päässeensä eroon tästä ääneen ajattelevasta ja tavallisen kansan arjesta erkaantuneesta ministeri Anne Berneristä. Mutta vielä mitä, Kilpeläinen kommentoi.

Hän sanoo, että oma auto on varsinkin syrjäseuduilla, maaseudulla ja maakunnissa käytännössä ainoa kulkuväline, jolla ihmiset pääsevät kotoaan töihin, kauppaan tai palveluita hakemaan. 

–Siksi on täysin järkyttävää tuhota tavallisten ihmisten elämä ministeri Bernerin tapaan vihjaamalla diesel- ja mahdollisesti bensiiniautojen alasajolla vuoden 2030 kieppeillä. Nykytekniikalla tehdyt hyvät autot kestävät helposti tuosta pidemmälle. Ei tavallisella ihmisellä ole varaa ostaa sähköautoa ja todeta, että omalle toimivalle autolle ei jää edes vaihtoraha-arvoa.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
 Sami Kilpeläinen
Sami Kilpeläinen
Jaa artikkeli:

Kommentit

Peter Leinonen

En Berneiristä pidä mutta kyllä nyt vääristellään puheita ihan reilusti. Kyseessähän oli tarkotus saada aikaan kuluttajatottumusten muutos eikä mitään pakkolakia asiasta. On tärkeää asettaa selviä tavoitteita asiasta ja osoittaa että mekin olemme tosissamme näiden välttämättömien muutosten edistämisessä.

Mikko Mäkinen

Taajama-alueilla asuville ja työkseen autoa käyttäville voisi ihan hyvin antaa sähköautoista verollisia helpotuksia. Se ei ole keneltäkään pois.
Kuitenkin sillä rajoituksella, ettei verotuksen vähennyksinä enää voi käyttää kuljettuja matkoja ja tässä se tasapuolisuus tulee.

Markku Lehto

Millä sitten ne sähköautoilla ajavien verohelpotukset paikattaisiin ? Sen voin myös kertoa, että siinä vaiheessa, kun fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen määrä vähnee siinä määrin, että autoverojen kertymä uhkaa budjettitasapainoa, sähköauotoille keksitään satavarmasti jokin vero.

Martti Santala

Mitenkä esim.Helsinkiläisten kymmenet tuhannet kantakaupungin kadunvarsipysäköinnissä olevat autot saadaan sujuvasti ladattua? Ymmärtääkseni lataus ei käy yhtä nopeasti kuin tankkaus. Kuka rakentaa ja kuka maksaa tarvittavan infran? Mahtaa siinä käydä sutina kun kansa taistelee "hillotolpasta"

Pertti Moisio

Hyvin sujuu tuossa yhdellä autolla. Entäpä kun kaikki kadunvarren autot pitäisi saada ladattua ? En ainakaan helsingissä ole huomannut mitään pylväitä mistä se sähkö olisi otettavissa. Niitä tolppia täytyisi olla jokseenkin tiheässä että kaikki tulevaisuuden sähköautot saadaan ladattua. Ja sehän maksaa ainakin hunajaa.

Mauno Strandén

Voisi Berneri paneutua etelän täysin turhaan matkailuun ja vaatia lentokoneet sähkökäyttöisiksi. Kun polttoaineautot kielletään on suomi pysäytettävissä muutamassa tunnissa jos joku ystävällismielinen valtio haluaa laajentaa elinpiiriään! Kun sähköt katkeaa maaseudulla, kukaan ei pääse mihinkään, tai Berneri haluaa kansanvaihdon yhteydessä vaihtaa autot kameleihin!

Juha Wiklund

Pitäisikö keskustaa äänestävien ihmisten vetää asiasta johtopäätöksensä sillä Bernerillä on vankka Sipilän tuli ja Sipilällä puolueensa mutta ei taida olla heitä äänestävien tuki.

Keskustan kannatus suurkaupungeissa on liki 0% ja kannatus tulee haja-asutus seudulta missä halvat autot välttämätön paha.

Ei taida ministerien tietotaito taida tässäkään asiasta olla kohdillaan.

Asun Laitilassa eli Rauman ja Uudenkaupungin välissä. Julkinen liikenne lopetettiin yli 20 vuotta sitten ja lähimpään kauppaan, apteekkkiin, terveyskeskukseen on jo nyt yli 10 km matka. Millä tämän matkan kulkee ilman autoa? Duunarilla lun ei ole varaa uutta autoa ostaa saatikka 130.000€ maksavaa sähköautoa.

En tiedä onko tällaisten aivopierujen jälkeen syytä olla huolissaan?

Martti Santala

Hieno oivallus Mauno!
Näinhän se on, yksi kunnon talvimyrsky ja joku 10.000 taloutta ilman sähköä viikon verran ehkä useammallakin alueella samaan aikaan. Ei liiku junat eikä sähköautot. Huoltovarmuus romahtaa ja kansa kuolee nälkään. Toivottavasti min.Bernerin agendalla on tämä huomioitu.

Marcus Westermark

Voisi kyllä Uusisuomikin kantaa vastuunsa näistä höpinöistä. Kirjoitetaan juttu, joka pohjaa väitteeseen, joka ei oke totta. Sami Kilpeläinen laittaa Bernerin suuhun lausuntoja, joita hän ei ole antanut ja puhunut itse asiassa asiasta vastakkaista; mitään kieltoja ei ole suunnitteilla.

Jan-Gösta Grönholm

Yhteiskunnassamme on jatkuva muutos - eikä vain meillä,se on koko maailmassa.On ymmärrettävää että moni haluaa ikäänkuin puolustuakseen ja itsensä rauhoittaakseen
purkautua vaikka epäoleellisestikin.Muutokset tapahtuvat lisäksi kiihtyvässä tahdissa jolloin ihminen useasti haluaa että asiat pysähtyisi jotta tulisi tuttu turvallinen olo.Näin ei valitettavasti onnistu sillä globaalisti maaiman pyörät pyörivät kiihtyvällä vauhdilla ja me olemme siinä mukana jos tahdomme tai ei.

Tapio Mäkeläinen

Suomen päästöt ovat noin 60/ 50000 osaa maailman päätöistä. Monistereiden, kanistereiden, meppien ja muiden aivopäästöt a.k.a pierot ovat enemmän mittaustarkkuuden sisällä.
En viitisi ikäni liike-elämässä olleena edes analisoida noiden juttujen relevanssisa mutta viiden miljoonan polttomoottorin muuttaminen Pirkka- pattereille ei ole vaihtoehto.
Katsoin eräänä aamuna klo 0630 kun liki tuhat hv M.A.N tukkirekka rytistää pientä tietä ja vei hurjan tonnimäärän tukkia sahalle pohjois karjalassa. Kokonaispaino oli varmaan 80 tn.
Sama tapahtuisi myös - 34c aamuna. Uskooko koku ääliö että sähkörekka tekisi saman?
Uskomusenergiaa!

Teijo Tikkanen

Luetaankos tuota Bernerin kommenttia vähän väärin? Eikös hän esitä, että 13 vuoden päästä ei saisi ehkä myydä uusia diesel-autoja? Tällainen linjaus on yleistymässä muuallakin kuin Suomessa. Kyllä varmasti siihen mennessä ostetuilla saisi ajaa niin kauan kuin ne kestävät. Eikä hän esitä bensiiniautojen kieltämistä. Sähköautoilua varmasti halutaan edistää, mutta ei mitenkään väkipakolla vain sitä. Kuvittelisin, että lähivuosina bensiini-hybridit yleistyvät kovasti, mutta polttomoottoreille on vielä sijansa, erityisesti harvaanasutuilla seuduilla, jonne ei sähkötolppia tulla rakentamaan pitkiä ajomatkoja varten.

Martti Korpiranta

Anne Bernerissä kulminoituu Sipilän hallituksen toiminta, älykkyys ja moraali. Keskustapuolue kaivaa omaa monttuansa. Siitä vaan. Soinilaiset näyttävät mallia äänestäjien ja kansalaisten kunnioittamisessa. Pääministeri Sipilän hyväksynnällä tämäkin toiminta onnistuu. Kansan luottamus tälle hallitukselle on karannut jo aikaa sitten, ja kauas!

Mikko Toivonen

Kyllä Anne Berner on aivan täysipäinen ja jopa hyväntahtoinen ihminen.
Hieman ongelmia hänelle ja yleisölle tietenkin tuottaa se ettei hänelölä ole selvästikään omaa ymmärrystä liikenteestä, energiasta tai ilmastosta vaan hän on kepulien virkamiesten ja kepu johdon oman edun ahneuden ja sen tuhoisan energiapolitiikan armoilla ja joutuu siksi ottamaan vastaan ansaitsematonta palautetta.

Raimo Tulkki

Onko tässä nyky hallituksessa toista yhtä ymmärtämäntöntä ministeriä kuin tämä pakolaismuija. Sipilän salarakas, yhdessä halailevat ??????
Ei noilla ajatuksilla ja ääneen ajatteluillla ole muuta tarkoitusta kuin että omaan kukkaroon saa lisää sisältöä, sekin johtuu siitä että yhtiönä tämä Berner liikkuu aivan hiinä ja hiinä ettei joudu velkasaneeraukseen.