Keskiviikko 24.7.2019

Kaupunginvaltuutettu: Lisää hidastetöyssyjä ja esteitä Helsinkiin – ”Kaasuttelevat autolla suoraan koulun eteen”

Luotu: 
7.8.2017 11:12
Päivitetty: 
7.8.2017 11:16
  • Erityisesti koulujen lähellä tulisi panostaa hyviin risteysjärjestelyihin, toivoo kaupunginvaltuutettu Kaisa Hernberg. Arkistokuva.

Helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Kaisa Hernberg (vihr.) toivoo, että pienten koululaisten turvallisuutta ei jätetä vain autoilijoiden hyvän tahdon varaan.

Hän toivoo, että erityisesti koulujen lähistöillä ja kulkureiteillä panostettaisiin risteyssuunnitteluun ja että nopeuksien laskemiseen sekä vaarallisen pysäköinnin välttämiseen ohjattaisiin erilaisin estein.

– Risteysjärjestelyjen ohella yksi tärkeä osa turvallista kouluympäristöä on, ettei lasten reitti kulje autojen pysäköintipaikan läpi. Valitettavasti nimittäin on paljon vanhempia, jotka muista piittaamatta kaasuttelevat autolla vaikka suoraan koulun tai päiväkodin oven eteen, jos siihen on mahdollisuus. Jalkakäytävälle ja pihaan pysäköimisen estäviä tolppia ja puomeja saisikin käyttää paljon nykyistä enemmän, Hernberg kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.

– Myös hidastustöyssyt sekä katujen kaventaminen suojateiden kohdalla ovat hyviä keinoja tehdä liikkumista turvallisemmaksi. Lapsetkin ovat kaupungin asukkaita, ja lapsillekin kuuluu oikeus turvalliseen liikkumiseen. Se oikeus ei voi olla pelkän autoilijoiden hyvän tahdon varassa.

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
 Kaisa Hernberg
Kaisa Hernberg
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Teppo Vanamo

Ei ole ihan yksinkertaista noiden esteiden ja kaventamisten kanssa, kun paloautojenkin on päästävä kulkemaan. Olen muutamassa paikassa jo katsellut, kun koulu tai päiväkoti on piiritetty betoniporsailla, että kuinka tuosta tikas- tai sammutusautolla mennään?

Timo Nyman

Koulujen alkaessa huomio on paikallaan mutta joidenkin ihmisten mielestä autoihin liittyy vain pahaa. Olisiko niin että autoihin kulkuvälineinä kielteisesti suhtautuvien olisi mahdollista hakeutua asumaan sellaisiin paikkoihin, ja vaikuttaa rakentamiseen siten että autoja, autopaikkoja ym. muita liikenteen kannalta tarpeellisia investointeja voitaisiin välttää ja näin He ja heimolaisensa saisivat olla ikäänkuin rauhassa omissa oloissaan siellä missä olisi sitten hyvä olla. Ymmärrän että Kallio olisi sellainen paikka jossa tämä helpoimmin toteutuisi koska sinne ei mahdu enää juuri muuta liikkumista parantavaa kuin Metrotunneleita. Sitten se Sipoon alue joka Helsingille siirtyi jokunen vuosi sitten. Siellä saisi melskata mielin määrin ja luotijunalla sieltä Hämeentielle josta sitten polkupyörillä Stockmannille ja toreille. Tutkimusten mukaan ihmiset haluavat asua Helsingissä mahdollisimman korkeissa taloissa (Kalasatama, Pasila, Jätkäsaari). On mukava seurata miten rakennusliikkeitten tilaamat tutkimukset antavat mahdollisuuden mielipiteiden muokkaukseen jolla asuinalueen omaleimaisuutta korostetaan kysenalaisin metodein. Saunoista suomalaiset eivät enää pidä lainkaan ja merimaiseman merkityskin minimalisoituu jos rakentajalla on tontteja vain sisämaassa. Sitävastoin naapuritalon parvekkeella näkyvä liike luo turvallisuuden tunnetta ja paikallisuutisissa maininta väärin pysäköidystä muuttoautosta laittaa taas veren "kiehumaan. Omaleimaiset autottomat alueet, hulevesikeräämöineen, toreineen ym. KUNNIAAN!