Keskiviikko 21.11.2018

KL: Berner purkaa VR:n palasiksi – kilpailutus alkaa pikavauhtia

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.8.2017 10:44
Päivitetty: 
9.8.2017 11:06
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Liikenneministeri Anne Berner mullistaa rautatieliikenteen.
|

Kauppalehden ja Talouselämän tietojen mukaan hallitus aikoo purkaa valtion junayhtiö VR:n nykyisen rakenteen ja pilkkoa yhtiön neljään eri osaan.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) jakaisi VR:n neljään palaan kalustoyhtiöön, kiinteistöyhtiöön, kunnossapitoyhtiöön sekä varsinaista liiketoimintaan harjoittavaan yhtiöön, johon jäisivät matka- ja tavarakuljetukset.

Berner on toteuttamassa raideliikenteen henkilöliikenteen kilpailutuksen huomattavasti nopeammin kuin alun perin oli tarkoitus, Kauppalehti kertoo. Kilpailutus alkaisi jo ensi vuonna. Kiristettu aikataulu johtuu siitä, että HSL käynnistää tänä syksynä pääkaupunkiseudun paikallisliikenteen kilpailutuksen, ja LVM haluaa kytkeä tämän järjestelyn siihen.

Rautatieliikenteen avaaminen kilpailulle tarkoittaa sitä, että VR:n yksinoikeudesta luovutaan ja samoille markkinoille voi tulla muitakin toimijoita, Berner on selittänyt aiemmin.

– Kyse ei siis ole VR:n yksityistämisestä, valtio ei ole luopumassa VR:n omistuksesta, ministeri sanoi vuonna 2015.

Tämä pätee yhä, sillä valtio aikoo jatkossakin omistaa kolme tehtäviä hoitavaa uutta yhtiötä. Muutoksen yhteydessä maakunnista tulisi lähiliikenteen järjestäjiä, eli ne voivat tilata jatkossa alueellista junaliikennettä.

Henkilöliikenteen liiketoiminta eriytetään VR:stä, josta tulee yksi junaoperaattoreista.

Lue myös: Bernerille tyrmäys VR:n hallintoneuvostosta: ”Ulkomaalaiset suuryritykset käärivät voitot valtion junilla”

Lue myös: Kansanedustaja synkeänä Bernerin VR-päätöksestä: ”Me olemme epäilleet jotakin tällaista”

Kaiken muutoksen taustalla on EU:n 4. rautatiepaketti, joka määrää henkilöliikenteen avaamisen kilpailulle.

Myös Iltalehti kertoo haltuunsa saamansa tiedoteluonnoksen pohjalta samankaltaisia tietoja. IL:n mukaan kilpailun avaaminen avataan Etelä-Suomen taajamaliikenteestä, mistä se laajentuu vaiheittain koko maahan viimeistään kesäkuuhun 2026 mennessä.

Ministeriö järjestää tiedotustilaisuuden asiasta tänään keskiviikkona kello 12.

Lähde: Kauppalehti

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Henkilöt: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Jukka Mattsson

Eli Ratahallintokeskus yhtiöitetään. Mielenkiintoista, siellä työskentelevät virkamiehet ovat mielestäni jo valmiiksi korruptoituneita.
Katsokaapa tarkemmin kuinka kisko- ja vaihdekauppaa pyöritetään! Kukas se olikaan se virkamies joka uhkaili bisnekseen mukaan yrittänyttä myyjää?

Mikko Toivonen

Kyllä hallituksen strategia tässäkin asiassa on täysin johdonmukainen ja selvä. Se pyrkii "nykykokoomuksen" tyyliin paloittelemaan yhteiset yhtiöt helpommin "kavereille" annettaviin osiin tai parhaimmillaan helpommin kyytäviksi.
Minä, vaikka olenkin vastuullisen markkinatalouden kannattaja, en tue "nykykokoomuksen" taloudellista välistävetoajattelua tai strategiaa jonka aikoinaan havaittuani Kataisen-Hähämiehen strategiana siirryin pois kokoomuksen äänestäjien joukoista.

Ilaskiveä toki vielä äänestin ja Zysseä ennen Kataisen valintaa.
Täällä on siis vedettävä linjoja ei niinkään muun ideologia, kuin henkilöiden harjoittaman politiikan vuoksi.

Jukka Lampinen

VR on perinteellisesti ollut poliittisen eliitin, luuseri sukulalaisten suojatyöpaikka.
VR:än ja Finnairin johto on kyvytöntä, ulos vaan.
Niiden toimintaa on leimannut jatkuvat mokat ja välinpitämättömyys asiakkaita kohtaan.

Alko, VR ja Finnair, näistä pitäisi valtion päästä eroon.
Radat jätetään valtiolle, mutta juniin vapaa kilpailu. Sama lentoliikenteeseen, koneista pitää hankkiutua eroon, mutta kentät valtiolle.

Alko taas tarjoaa liian hyvät palvelut verorahoilla juopoille, nykyään Alko on jo joka korttelissa, verorahaa riittää kyllä juopoille mutta ei vanhuksille.
Alkon työntekijät on kiristäneet itselleen 30% suuremmat etuisuudet muihin verrattuna, joten niistäkin pitää päästä.

Aku Ahoniemi

Ensin oikeisto leikkaa verorahoilla rakennetuista toimivista palveluista, kunnes sen palvelun taso huononee, tai muuttuu jopa täysin tehottomaksi. - Hyvänä esimerkkinä tästä on esim. TE-toimiston palvelut, jotka on täysin tietoisesti ajettu alas leikkauksilla, minkä takia TE toimistosta ei ole enää työttömille apua ja sen asiakaspalvelu on todella ala-arvoista ) - Kun palvelun asiakkaat ovat saatu vihaiseksi koska palvelu ei toimi enää kunnolla, niin silloin oikeisto alkaa myydä asiakkaille ideaa, että yksityistetään koko palvelu. - Mikä on ollut leikkausten todellinen syy ja alkuperäinen tarkoituskin: Palvelun yksityistäminen. - Ensin rikotaan palvelun kyky toimia leikkauksilla ja kun kansa on vihainen, niin sitten myydään se palvelu oikeiston kavereiden firmalle, joka ei välttämättä edes maksa veroja Suomeen, mutta omaa kuitenkin oikeuden laskuttaa asiakasta enemmän. Tämä kusetus toimii Suomessa aina, koska kansalla on lyhyt muisti ja kärpäsen keskittymiskyky.

Jarmo Makkonen

Kaikien valtionyhtiöiden kannattavat osat ovat olleet myynnissä jo pitkään mm Posti tällä hetkellä. Näiden yhtiäiden johtajille on neuvottu että palvelu pitää olla niin surkeaa että kansa suorastaan vaatii näiden yksityistämistä. Valtiolle jää sitten kaikki tappiota tuottava osat ja lisäksi tuet yksityisille. Eipä ihme että budjetti pyörii väärinpäin. Periaatteessa Kreikassa on täysin sama käytäntö, siellä vain ei ole vaihtoehtoja kun Troikka määrää.