Sunnuntai 24.9.2017

Bernerille tyrmäys VR:n hallintoneuvostosta: ”Ulkomaalaiset suuryritykset käärivät voitot valtion junilla”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.8.2017 12:19
Päivitetty: 
9.8.2017 12:37
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
    Perussuomalainen kansanedustaja Ville Tavio on VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja.
|

VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja, kansanedustaja Ville Tavio (ps.) tyrmää tiedotteessaan lehdistössä esillä olleet hallituksen suunnitelmat VR:n osiin pilkkomisesta sekä raideliikenteen avaamisesta kilpailulle.

Perussuomalaisten repeämisen myötä hallituksesta oppositioon siirtynyt Tavio ”varoittaa, että Sipilän hallitus on myymässä VR:n yksityisille yrityksille pilkkahintaan”. Tämä on kärjistys, sillä itse VR:n omistukseen ei suunnitella muutoksia. Hallituspoliitikot korostavat tiedotteissaan, että kyseessä ei ole VR:n yksityistäminen.

Tavion mukaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ja hallitus ovat siirtämässä VR:n junat perustettavaan uuteen kalustoyhtiöön, josta valtio taas antaa ne yksityisten yritysten käyttöön. Myös hallituspuolue kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki kertoo tiedotteessaan, että Suomen muista maista poikkeava raideleveys edellyttää sitä, että julkinen yhtiö eli VR “tarjoaa kalustoa eri toimijoiden käyttöön samoin ehdoin“.

– Tällaista toimintamallia ei ole käytössä missään muualla maailmassa. Kilpailutuksen voittanut yritys olisi pakotettu käyttämään liikennöinnissään valtion omistamia junia. Jos Bernerin ehdotus toteutuu, niin pian ulkomaalaiset suuryritykset käärivät voitot – veronmaksajien kustannuksella, Ville Tavio väittää.

Hänen mukaansa kilpailun avaaminen on suomalaisten etu vain, jos se toteutetaan hallitusti ja kansallinen etu edellä.

– Muuten rautateiden matkustajaliikenteessä seuraa kermankuorinta: Yksityiset yritykset ajavat suositut kannattavat junareitit itselleen voitoksi, mutta valtio ajaa hiljaisemmat kannattamattomat yhteydet tappioksi veronmaksajien piikkiin, Tavio jatkaa.

Tavio ei usko, että kalustoyhtiömonopoli johtaisi julkisten menojen alenemiseen, lippuhintojen laskemiseen tai myöskään junakaluston valikoiman laajenemiseen. VR:n hallintoneuvosto aikoo käsitellä asiaa kokouksessaan ensi maanantaina, Tavio kertoo.

Lue myös: KL: Berner purkaa VR:n palasiksi – kilpailutus alkaa pikavauhtia

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Tavio ”varoittaa, että Sipilän hallitus on myymässä VR:n yksityisille yrityksille pilkkahintaan”.
Tämäkö polkaistin käyttöön nyt kun PS on oppositiossa? Eiköhän siitä keskusteltu jo koko hallituskaudella kun PS oli vielä hallituksessa ? Talousvaliok.Pj Persu-15 lähtien .
Tai sitten on ollut ripeämpää toimintaa kuin esim.SOTE teossa.

Hannu Töyri

Itse asiassa Perussuomaisissa on ollut aika kovaa kritiikkiä Berneriä kohtan koko ajan, mutta sitä ei tuotu jukisuuteen, koska hallitussopimus. Bernerin muukin toiminta on ollut niin masentavaa, että nyt on hyvä aika sanoa sanansa.

Oskari Pettersson

Eihän tuolaisella kilpailutuksella ne hinnan alennukset valu kuluttajalle. Ei sillä tietyllä rataosuuksilla kulje kuin yksi kilpailun voittanut junayhtiö. Samaantapaan kuin HSL kilpailuttaa bussiyhtiöitä eri reiteillä Yhdet reitit ajaa Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy, toisen Nobina Finland Oy jne. Ei niissäkään se kilpailutus valu kuin HSL.n kukkaroon ja maksetaan metrolinjan tappioita. Politikot puhuvat sitä mitä äänestäjät haluavat kuulla eikä niissä ole totuuden siementäkään.

Mikko Toivonen

Asia on kokonaisuudessaan aika monivivahteinen. Ei voida suoralta kädeltä torjua oikeaa ja yhteistä etua ajavaa uudistusta mutta ei taas toisaalta voida hyväksyä strategiaa missä uudistuksella jaetaan välistävetäjille ansaitsemattomat rahastukiintiöt.
Tässä on kysymys siitä kenen aikeisiin ja strategiaan voidaan luottaa yhteisen edun toteuttajana.

Yhteiskunnan on pidettävä koko joukko perustoimintoja riittävässä hallinnassaan. En nyt listaa mitä nuo perustoiminnot voisivat olla, mutta totean että jos luotettavat henkilöt sellaista strategiaa olisivat toteuttamassa niin on varsin tehokasta kun yhteiskunta valvoo perustoimintaa ja käyttää yksityisiä tuottajia; kaiken kokoisia aina ammatinharjoittajiin asti, alihankkijoinaan tai tuottajinaan.
On kuitenkin toimintoja joista yhteiskunta ei voi valvontaansa ja johtoansa luovuttaa yksityisille eikä etenkään pörssiyhtiöille.

Tätäkään tasapuolista ohjaustoimintaa ei ole helppoa toteuttaa ja se johtuu sitten taas poliitikkojen ja virkamiesten "ihmisyydestä" eli ihmisyyteen liittyvistä heikkouksista. Suurin niistä heikkouksista on oma etu ensin eli "America first" ajattelutapa kun se oikea pitäisi kuulua me ensin-we first.

Ansaitsemattomaan välistävetoon ja yhteisen varallisuuden hyvä veli jakoon ai saa koskaan antaa vapaita käsiä vaan meidän on valvottava että kohtuus pysyy kaikessa ja että jokaisesta jollain tavalla huolehditaan. Ei kaikista aivan samoin tarvitse huolehtia, mutta suhteellisesti ja kohtuullisesti kuitenkin. Jokaiselle on annettava mahdollisuus kasvaa jos siihen kykenee. Ellei kykene niin sitten hoidettava riittävästi mutta pienimmällä mahdollisella "tuki" kustannuksella.

Pasi Käyhkö
Vastaus kommenttiin #18

Kuuntelin ja katselin sekä myös luin liikenneministerin tiedonannon. Siellä löytyy suht. selkeästi asiat mitä nyt suunnitellaan. Tulevaisuudessa maksaa. Siitä en ole varma maksaako nyt. Arvelen kylläkin, että ns. Vr-rata Oy saa jotain korvauksi väylien kunnossapidosta. Vr jaetaan kolmeen tulosuksikköön eli osakeyhtiöön.
.

Jarmo Makkonen
Vastaus kommenttiin #19

"Vr-rata Oy saa jotain korvauksi väylien kunnossapidosta."

Eli ymmärrät osittain että kyse on veronmaksajien subventoimasta palvelusta jossa jatkossa yksityinen ottaa voitot ja jättää kustannukset veronmaksajille. Nykyään rahat ovat palautuneet veronmaksajille, jatkossa yksityiselle joka todennäköisesti kiertää verotuksenkin agressiivisella verosuunnittelulla.

Oiva Luosujarvi

Elenia, caruna, yahoo, google, microsoft, apple,mcdonals....
Siis muutamia mainitakseni, jotka saavat yhteenlaskettuna miljardeja euroja tuottoja Suomesta, mutta maksavat veroja veroparatiiseihin ainoastaan.

Globaali tyyli miljoonikoista tultava miljardikkoja veroparatiisien avulla saa vain jatkoa.

Tapio Mäkeläinen

En käytä raideliikennettä yhtään joten en ota kantaa just tähän.
Mutta kyllä surkeaa jälkeä näistä yksityistämisistä on tullut. Osa niistä on ollut järjettömiä.
Sähköverkko, radio ja TV, liikenneväylät ja raiteet ovat yhteiskunnan perustavinta infraa tai ydintä demokratian jälkeen.
Ei niitä voi arvioida kuin tyykikauppaa tai viinanmyyntiä. Kun jälkimmäisestäkään ei tunnu tulevan ei lasta eikä sitä yhtä niin kyllä taas lakimiehet ja konsultit rikastuu kun VR shöy alkaa.

Englannin ja Suomen raideliikenteen vertaamisessa puhutaan hyvin erimitallisista asioista mm heitä on 12 kertaa enemmän erittäin tiheästi asutettuina.

Janne Keinänen

...mutta eikö tätä VR:n touhua ole katseltu jo hyvän aikaa? Se vain "toimii", helppohan se on sähkövetureilla nostaa lippujen hintoja. Miten voi olla, että yksittäisen ihmisen on likimain yhtä kannattavaa ajella henkilöautolla jopa 600 kilometrin matkoja kuin istua junassa sama matka? Ei ole VR kovin tehokas, mutta ei ole sen puoleen tarvinnut ollakaan.

Ja sama koskee siis muitakin julkisia palveluja. Tehokkuuteen pyritään, mutta jos ei ole vertailtavia lukuja ja mittareita, niin miten sitä tehokkuutta mitataan?

Olet oikeassa, että kauan jappastaan varmasti pelkästään byrokratiasta, kelle kuuluu ja mitä. Asiaahan ei tietenkään missään nimessä voi tehdä kiss-säännöllä, vaan sinne pitää vääntää kaikenlaista kiemuraa että on juuri konsulteille hommaa. Eikö muuten liikenneväylien kunnostuksesta huolehdi aika pitkälti yksityiset firmat? Vai onko NCC, Lemminkäinen ja kumppanit muuttuneet julkisiksi? Mediapalvelut toimivat mainiosti, vaikkakin se asiallisin ohjelma tulee pääsääntöisesti edelleen yle:ltä..