Lauantai 18.11.2017

Elina Lepomäki riemastui Bernerin VR-päätöksestä: ”Olisi luonnollisesti pitänyt tehdä jo ajat sitten”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.8.2017 13:18
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi
    Kuva
    Kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki.
|
Suomalaiset kuluttajat hyötyvät junaliikenteen avaamisesta kilpailulle halvempina lippuina, arvioi kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki.
 
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ilmoitti tänään, että hallitus aikoo pilkkoa valtion junayhtiö VR:n eri osiin ja avata henkilöjunaliikennettä kilpailulle. Lepomäki kehuu päätöstä, joka hänen mielestään takaa tärkeän elinkeinovapauden myös raideliikenteessä. Päätöksestä hyötyvät myös tavalliset kuluttajat.
 
–Kuluttaja hyötyy laajemmasta kilpailusta monella tapaa: alhaisempina junalipun hintoina, alhaisempana tuotteiden hintoina (myös tavarakuljetuksen maksaa välillisesti kuluttaja), parempina yhteyksinä, monipuolisempana palveluna sekä vähäisempinä ruuhkina. Tehokas liikkuminen on itseisarvo, josta hyötyvät myös kansantalous ja ympäristö, Lepomäki kirjoittaa Puheenvuoron blogissaan.
 
Kilpailun avaamiseksi VR:n omistama kalusto eriytetään omaksi yhtiöksi, josta eri toimijat voivat sitä vuokrata. Lepomäen mukaan tämä on viisas ratkaisu, koska Suomen oma raideleveys vaikeuttaa kaluston hankkimista. Samalla myös nykyisen kaluston käyttöaste kasvaa.
 
–Kapasiteetin käyttöaste nousee, mikä laskee yksikkökustannuksia. Tämä uudistus olisi luonnollisesti pitänyt tehdä Suomen kaltaisessa maassa jo ajat sitten, Lepomäki sanoo.
 
Euroopan unioni edellyttää, että henkilöjunaliikennettä avataan kilpailulle EU-maissa vuodesta 2019 alkaen. Lepomäki huomauttaa, että 28 EU:n jäsenmaasta vain kolmessa toimii yksi rautatieyritys. Nämä ovat Suomen lisäksi Irlanti ja Luxemburg.
 
Lippujen hinnoissa on eri maiden välillä selviä eroja, mutta Lepomäen hintoihin vaikuttaa ennen kaikkea se, miten paljon liikennettä tuetaan julkisin varoin. 
 
–Palvelujen kilpailuttaminen on vähentänyt julkisen tuen tarvetta eri maissa. Esimerkiksi kilpailutettuun käyttöoikeussopimusmalliin siirtyminen johti 18–20 prosentin säästöihin Saksassa ja 20–50 prosentin säästöihin Alankomaissa, Lepomäki kirjoittaa ja huomauttaa, että myös matkustajamäärät ovat kasvaneet, kun junaliikennettä on avattu kilpailulle.
 
Lue lisää:
 
 
 

Keskustelua aiheesta Uuden Suomen blogeissa: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Mikko Toivonen

Elina Lepomäki edustaa tyypillisimmillään sitä linjaa miksi minunkin oli aikoinaan pakko luopua äänestämästä kokoomusta. Vaikkakin sen kamelin selän katkaisseen korren toivatkin sen ajan henkilöinä Katainen ja Hähämies. Heidän jälkeensä sama välistäveto ja kakku kavereille meno on jatkunut eikä muutosta vastuulliseen suuntaan ole ainakaan minun näköpiirissäni.
Toivoahan aina voi, että Kokoomuskin palaa yhteisvastuullisen markkinatalouden linjoilla ja hyväksyy, että kakkua olemme jokainen leipomassa joten se on tasapuolisesti jatettava osallistumisen ei kavereiden mukaan eikä puhtaasti onnistuneen "ryöstön" mukaan. Ei koskaa mulle sulle hyvä veli tai välistäveto pohjalta mitä minulle nyky kokoomus edustaa.
Sekään ei auta että se on meille kaikille kepulaisuuttakin parempaa, sillä se ei ole riittävän hyvää eikä riittävän yhteisvastuullista.

Maire Kiiveri

Miksi? VR pitäisi yksityistää? kysymys onLepomäki ja Berneri ettekö näe mitään vaaraa valtiollisen oikeuden omistamisen siirtymistä ulkomaisille omistajille rataverkko ja maantie verkko ovat oltava kansalaisten omassa hallinnassa jos esim. syttyisi sota. Olette niin unohtaneet kuka teitämme ja rataverkkoa korjaa tai ajelisi sitten pahan paikan tullen. (Lepomäki on niin nuori ja tietämätön menisi ensin armeijan leipiin ja puhuisi sitten kenelle kilpailuttaa myisi suomalaisten isiensä maita?!) Sama asia Bernillä kuuntelin pohjoismaiden arktisen asian ympärillä pyöriviä rautatie hanketta Kiinasta Norjaan, ymmärtääkö Berneri mitä Suomi olisi voittanut esim. kauttakulku jos (Muurmanski olisi jäänyt sodassa Suomelle) Pohjoisen meriliikenteen öljyt, kalastus, mineraalienarvo kaivokset kuljetus kautta kulkupohjoiseen suuntaan yksistään toinen meritie Suomelle vaihtoehtona Helsingin satamat. Nyt olisi rataverkko yhteys erisuuntiin Kiinan silkkitie esim. Kouvolaan toisi erilaisia yhteyksiä maantieteellisille yhteyksille jatkaa.

toni poutiainen

''parempina yhteyksinä, monipuolisempana palveluna sekä vähäisempinä ruuhkina.''

Mitähän Lepomäki tarkoitti näillä? Että yritykset investoivat uusia raideyhteyksiä nykyisten lisäksi? Junassa matkustamisen oheispalvelut lisääntyvät vai lipunhankintapalvelut monipuolistuvat? Vähäisempiä ruuhkia pääosin yksiraiteisessa rataverkossa?

Näitä kyseisiä perusteluita epäilen, mutta pidän pääosin parempana muutoksena kuluttajan kannalta. Tämä toki vain silloin, kun yritykset maksavat veronsa Suomeen ja muutenkin toimivat moraalisesti oikein sekä Suomen lakien mukaisesti. Ehdoton ja tiukka valvonta, isoilla uhkasakoilla höystettynä, tulisi takaamaan tämän varmasti hyvin pitkälti.

Risto Salonen

Eikö Fortum I (Ivo ja Neste 1998) ja II (Caruna 2014) opettaneet tarpeeksi. Sähkön ja siirron hinta kuluttajalle nousseet merkittävästi. Pitääkö taas tehdä typeryyksiä v 2017, ensin HSL:n ja VR:n sekoilu (konduktöörien tehtävien poistaminen) ja nyt taas "kilpailusyistä" avataan verkot nyt rataverkot kilpailulle. Kuka hyötyy. Eikö riitä Onnibussin ja VR:n kilpailu. Hinnat nyt jo ihan kohtuulliset.
Aina kun Berner tekee jotain, on seurauksena katastrofi.
Mitähän seuraavaksi.

Jukka Mikkola

Suomi-neito tuntuu kiipeävän tässäkin asiassa pe**e edellä puuhun. Väliluvultaan näin pienessä maassa eivät yksityiset tahot ”vuole kultaa” muutoin kuin lippujen hintoja nostamalla. Suomessa ei ole väkeä juuri sen verran enempää kuin eurooppalaisessa suurkaupungissa.

Miten liikenne hoidetaan poikkeusoloissa esimerkiksi liikekannallepanon sattuessa? Toimijana ei ole valtio, vaan yksityiset tahot. Radat ovat valtion, mutta kalusto on vuokrattu yksityiselle toimijalle, joka päättää sen käytöstä

Rami Ruohonen

En tähän valheeseen ota sen enempää kantaa, kuin. Muistatteko, kun katsastusasemat yksityistettiin. Luvattiin että tulee kilpailua ym. Miten on nyt käynyt.? Ei se yksityistäminen ole automaattinen hintojen alennus. Yksi mikä tässä kansallisomaisuuden myynnissä tulee myös mieleen, mitens nämät uudet tulokkaat hyvittävät ratojen maksua vai yhteiskunnan niskaan jää se kustannus.? Ei se sähköverkon myyminenkään alennusta tuonut. Tuli Caruna ja hinnat myös pomppasivat. Kaikkee paskaa tämäkin muija suoltaa. Ei ole uskon asia. Se on faktaa.