Keskiviikko 20.9.2017

Kansanedustaja: Junaliikenteen avaaminen epäonnistui jo kerran – VR:n ainoalla kilpailijalla 6 työntekijää

Jaa artikkeli:
Luotu: 
9.8.2017 16:11
  • Kuva: Alma Media arkisto / Lauri Olander
    Kuva
|
Tavarajunaliikenteen avaamisessa kilpailulle on epäonnistuttu ja nyt on varmistettava, että henkilöjunaliikenteessä toteutuu aito kilpailu, vaatii kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Kopra.
 
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi tänään hallituksen aikeista pilkkoa junayhtiö VR neljään eri yhtiöön ja avata henkilöjunaliikenne kilpailulle.
 
–Nyt valtiolla pitää olla määrätietoinen ote siihen, että yhtiöittäminen tapahtuu aidosti ja tämä aidosti avataan kilpailulle. Jos vertailukohdaksi otetaan tavaraliikenne, joka vapautettiin 10 vuotta sitten kilpailulle, niin se ei ole toteutunut siinä laajuudessa kuin silloin toivottiin ja odotettiin, Kopra toteaa.
 
–Se johtuu siitä, että sääntelytaakka on aika raskas ja investoinnit ovat isoja. VR on onnistunut pitämään massallaan toimintaa hallussaan. Tämä ei saisi nyt toistua, hän jatkaa.
 
Tavarajunaliikenne avattiin kilpailulle vuonna 2007, mutta VR:n tavaraliikennettä pyörittävälle VR Transpointille on ilmaantunut ainoastaan yksi haastaja, Fenniarail. Sen asemasta kilpailussa kertoo paljolti se, että yhtiö teki tappiota viime vuonna noin 1,5 miljoonaa euroa samalla, kun sen liikevaihto oli noin 350 000 euroa. Henkilöstöä sillä oli viime vuoden tilinpäätöstietojen mukaan 6 henkeä.
 
Samaan aikaan VR Transpointin hyvin kannattavan tavarajunaliikenteen liikevaihto oli noin 300 miljoonaa euroa. Yhdessä noin 79 miljoonan liikevaihtoa pyörittävän kumipyöräkuljetusliikenteen kanssa VR Transpointin 1 316 työntekijää tekivät 34,5 miljoonan euron tulosta.
 
Fenniarailin entinen toimitusjohtaja Jukka Rahkamo on syyttänyt julkisuudessa VR:ää kilpailun hankaloittamisesta. Rahkamo kertoi elokuussa 2015 Itä-Savon haastattelussa, että yhtiö olisi halunnut aloittaa ostaa ja vuokrata VR:ltä kalustoa niin tavara- kuin henkilöliikenteeseen, mutta tarjoukseen ei tartuttu. VR:n mukaan kalusto oli liian vanhaa ja romuttaminen taloudellisin vaihtoehto. Rahkamo kummasteli arvioita, sillä hänen mukaansa Fenniaraililta ei edes kysytty tarjousta.
 
Kalustohankintoja hankaloittaa Suomen poikkeuksellinen raideleveys, joka käytännössä estää käytetyn junakaluston hankkimisen ulkomailta ilman lisätöitä. Kopra sekä hänen puoluetoverinsa Elina Lepomäki kiittelevätkin Bernerin päätöstä yhtiöittää VR:n kalusto vuokraustoimintaa varten. Tavaraliikenteen kohdalla vaunut ovat Kopran mukaan jo nykyisin laajemmassa omistuksessa.
 
”Ei saa syntyä kermankuorintaa”
 
VR:n henkilöliikenteestä kaikki reitit eivät toimi markkinaehtoisesti, vaan osa on niin kutsuttua velvoiteliikennettä ja osan liikennöinnistä valtio tilaa VR:ltä. Tämä synnyttää myös riskin kermankuorinnalle. Kopran mielestä tämä pitää ottaa kilpailutuksessa huomioon niputtamalla hyvin ja heikommin kannattamattomia reittejä yhteen tarjouskilpaa varten.
 
–Käsittääkseni se onkin suunnitelma. Meillä on erittäin hyvin kannattavia yhteysvälejä ja sitten sellaisia, joista ei ikinä saada kannattavia, mutta jotka muuten ovat aluetalouden tai muun kannalta merkittäviä. Ei saa päästää muodostumaan tilannetta, että kuoritaan kermat päältä sillä, että jotkut ottavat kannattavat yhteydet ja kukaan ei halua ottaa näitä kannattamattomia.

Henkilöt: 
Yritykset: 
Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Ville Hurmalainen

Brittein saarilla oli aikanaan iso, luotettava, suht' edullinen BR. Toki ruuhka-aikoina se myöhästeli ja oli täyteen buukattu. Kilpailuttamisen nimissä koko BR yhtiöitettiin. Tulos oli, että monilla säännöillisillä käyttäjillä oli järkevintä ostaa oma auto. Reiteistä tuli kalliita ja epämääräisiä. Tätäkö yritetään Suomessa?

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2930561/How-rail-ticket-prices-T...

Jari Koponen

VR:llä on jo hyviä uudistuksia. Ajoissa lipun ostavat saavat merkittäviä alennuksia. Esimerkki: Helsinki-Vilppula säästölippu ajoissa 17€, viimehetken vastaava 31€ ja junasta vissiin vielä kalliimmalla. En kovin usein aja, mutta noiden alelippujen tai muun syyn takia paikallisjuna tampereelta oli kuin nuijalla täyteen lyöty. Hinnat kohdalleen ja VR:n tarttee, vaikka yksin kiskoilla operoi, hinnoitella itsensä kilpailukykyiseksi ja OTTAA ETUMATKA SIITÄ, että voivat kiskoilla kenties mennä tieliikennettä nopeammin ja paremmalla palvelulla (ravintola yms). En oikein usko että onnistuu harvaan asutun maan liikennöinti paremmin jos samoilla kiskoilla on monta toimijaa.