Maanantai 23.10.2017

Halla-aho kritisoi junauudistusta: ”Missä ovat hyödyt, ministeri Berner?”

Jaa artikkeli:
Luotu: 
10.8.2017 17:39
  • Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kuva
|
Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho tukee Veturimiesten liiton maanantaina alkavalle mielenilmaukselle. 
 
Veturimiehet aloittavat mielenilmauksensa vastalauseena VR:n pilkkomiselle. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esitti eilen oman mallinsa junaliikenteen avaamisesta kilpailulle. Mallin mukaisesti VR:n omistama junakalusto siirretään uuden erillisen yhtiön omistukseen, josta liikennöijät nykyinen VR mukaan luettuna voivat sitä vuokrata. 
 
Taustalla vaikuttaa, että EU:n linjaus junaliikenteen avaamisesta kilpailulle vuodesta 2019 lähtien.
 
Liikennöitsijät kilpailisivat nykyisistä junareiteistä, jotka niputetaan useamman reitin kokonaisuuksiksi kilpailutusta varten. Halla-aho hämmästelee lähettämässään tiedotteessa, ”missä ovat kilpailun avaamisen hyödyt, kun ministeri Bernerin (kesk.) mallissa kilpailu ei olisi lainkaan vapaata”.
 
– Huomautan, että henkilöliikenteen vapauttaminen kilpailulle voidaan tehdä EU:n vaatimalla tavalla ilman erillisten toimintojen yhtiöittämistä. Tasapuoliset palvelut liikennöitsijöille voitaisiin toteuttaa esimerkiksi palvelusopimuksilla tai palveluvelvoitteella, Halla-aho toteaa.
 
– Miksei reittien käyttöoikeussopimusten optimoinnista oltu tehty kattavaa esitystä ennen asian päättämistä?
 

Muut asiasanat: 
Jaa artikkeli:

Kommentit

Kauko Kaaresoja

Eihän prosessissa ole muuta mahdollisuutta kuin alkaa käyttää halpatyövoimaa, jos hintojen laskemisesta on kyse. Kai Bernerin ym hallituspuolueiden laskelmat liittyvät näihin, että ennen pitkää ammattiyhdistyksen selkä katkeaa ja mamu-taustaiset ( kuten Nobialla ) tekevät erillisiä sopimuksia.

Olisi hyvä, jos ministeritkin voitaisiin kilpailuttaa. Saisi joku pätevä tohtorismies/nainen halvemmalla pestin ja ammattitaitokin olisi taattu.

Teijo Myllylä

Elelän yhteydet kiplailutetaan. Heikommat hoitaa VR. Tämähän tarkoittaa, että hyvin kannattavat linjat annetaa pois. Veronmaksajat kaivelevat taskujaan, kun tukea tarvivat yhteydet pidetään verovaroin pystyssä. Vai pitäisikö osa Suomesta laittaa pakasteeseen junliikenteen osalta? Sitä kepu tässä siis hakee.

Karri Aronen

Siinähän ne hyödyt jo tuli:
Alamaisten maksama kalusto siirretään yksityisille firmoille... eli Bernerille itselleen josta alamaiset sitten saavat veeärrän muodossa vuokrata kalustoa.
Sama temppu kuin maanteitten ykstityistämisessä!

Ja tälle ahneelle muuliaasihevoselle ei vieläkään saada kenänkuvaa perseelle? Kuka helvetti kehtaa tunnustaa äänestäneensä tuota?

Jaakko Arra

Joo kyllä kokoomus nyt juhlii kun puolet persuista yhtäkkiä loikkasikin loispuolueeseen ja jäi hallitukseen naurettavan pienellä hallitusenemmistöllä, eipähän tarvitse enää pitää persujen kanssa hallitusohjelmassa sovitusta kiinni. Aivan käsittämätöntä silti mitä kaikkea sitä saakaan lukea, eihän tämä nyt mikään uusi ilmiö ole, mutta vuodesta toiseen omat poliitikot loisimassa valtionyhtiöiden kustannuksella, kuten kävi sähköverkollekin, alkaa toki hieman kiukuttamaan.

Susanna Oksanen

VR. Uusi Caruna kaupan. Myydään osina. (Valtionkin tuella, verorahoillakin tuettu ja ylläpidetty hyvä lypsylehmä. Myydään osuuksia, rahat kenen taskuun myynnistä? Ja ketkä maksaakaan kovempaa hintaa palveluista tulevaisuudessa?) Tyhmäähän se on hyvin lypsävää lehmää myydä, edes osia siitä. Vuokraaminen/liisaus (rataosuuksien, huollon ja kaluston vuokraus eri toimijoille) voi jo paremmin kannattaa. Suomi tai sen INFRA ei saa olla kaupan.

Raimo Tulkki

Pakolainen Berber päästi taas ilmoille oikein hiton moisen aivopierun.
Eihän tältä muijalta ja Sipilän salarakkaalta voi muuta odottaakkaan.
Katsikaas vaan niin kyllä kohta tulee vatuloija änneen ja sanoo annan 100% tukeni Bernerin idealle.
Samoin tälle käy kuin ns. liikenne kaarelle. Persiilleen menee.